고등학교 1학년 영어 교육에서 청소년 문학 작품을 활용하는 방안에 대한 연구 : Lois Lowry의 The Giver를 중심으로
A Study of Teaching English through Young Adult Literature In Korean High School: with the Example of The Giver by Lois Lowry
- 주제(키워드) 영미 청소년 문학 작품 , The Giver
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 장기윤
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000055537
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
영어를 외국어로 배우고 있는 환경인 우리나라에서 영어 교육은 주로 입시위주의 교육으로 발전해왔다. 이러한 이유로 영어를 잘 하는 학생들 조차도 훈련으로 인해 지식을 기술적으로 습득하는 능력만 가지고 있을 뿐 학습 자료에 대한 총체적 인식과 내용의 이해 그리고 자신의 것으로 만들어 재생산해 낼 수 있는 복합적인 능력은 부족하다.따라서 이제 우리는 비판적인 사고와 함께 영어라는 언어를 사용할 수 있는 능력을 가질 필요가 있다. 문학은 인간 경험의 다양한 이야기임과 동시에 인간의 근본적이고 보편적인 문제를 다룬다. 따라서 독자는 자신의 경험에 비추어 문학 작품에 자신만의 의미를 부여하고 이를 통해 창의적이고 비판적인 사고를 키울 수 있기 때문에 문학 작품은 효과적인 읽기 자료가 될 수 있다. 그러나 영문학 작품을 활용한 영어 교육의 중요성을 인식하고 있지만 실제 고등학교 현장에서는 영문학 작품이 잘 활용되지 못하고 있다. 그 이유 중 하나는 영문학 작품을 영어 교육에 활용할 수 있는 실제적이고 구체적인 방법이 충분히 개발되지 않았기 때문이다. 이러한 필요성을 바탕으로 학생들의 비판적인 사고와 논리적인 능력의 성장을 촉진시켜줄 수 있는 청소년 문학 작품의 활용과 함께 최근 영어 교육에서 강조하고 있는 의사소통 중심 접근법(Communicative Language Teaching)의 핵심인 언어의 네 가지 기능인 말하기, 읽기, 듣기, 쓰기의 영역을 발달시킬 수 있는 통합적 영어 수업 모형을 제시한다.
more초록/요약
This study aims to demonstrate how young adult literature can be employed for Korean high school English education by presenting specific and practical classroom activities. These activities are based on both the content and style of young adult literature, The Giver. Most of Korean students have been studying English, mostly with a focus on grammar, vocabulary, and reading for translation. As a result they are still insufficient in more practical and crucial abilities, such as communication and critical thinking. Using young adult literature can be an effective approach toward fostering these abilities, as it promotes an effective interaction among students as well as the interaction between students, teachers, and texts. It allows students to use all four skills, which are listening, reading, speaking and writing of English, and to become better communicators and thinkers. Although young adult literature has benefits for learning English, it is not a simple task to introduce literary works into regular high school classes in Korea. The reason why literature has not been widely used as a material for English teaching is that there have been to practical and concrete methods in connecting literature with language education. This study proposes the possibility of effective English teaching through young adult literature with well-organized activities. Hopefully subsequent surveys or experiments based on this study would follow to add to its validity.
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