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정치여론조사보도에 대한 연구 : 언론사별 대선 후보 지지도 조사와 조사회사별 대통령 지지율 조사에 대한 언론 보도 분석

A study on media reports about political public opinion polls : Analysis of media reports of presidential candidate support rate surveys by news media and presidential approval rating surveys by polling company

초록/요약

이 연구는 대선 기간 언론사가 주최하고 여론조사회사에 의뢰해 실시한 대통령 후보자 지지도 조사와 대통령 취임 이후 여론조사회사가 자체적으로 실시하여 발표하는 대통령 지지율 조사를 대상으로 언론사별 보도가 어떠한 특징과 차이를 보이는지를 검토했다. 그 결과 <조선일보>, <중앙일보>, <동아일보>는 대선 후보 지지도 조사 결과를 새누리당 박근혜 후보에게 유리하게 해석해 보도하는 경향을 보였고, 반대로 <한겨레와 <경향신문>은 새정치민주연합(옛 민주통합당) 문재인 후보 또는 무소속인 안철수 후보에게 유리한 결과를 주로 제시했다. 또 같은 날짜에 실시한 여론조사라 하더라도 언론사에 따라 조사결과가 다르게 나타났다. <조선일보>, <중앙일보>, <동아일보>는 새누리당 박근혜 후보가 새정치민주연합(옛 민주통합당) 문재인 후보보다 우세하다는 조사 결과가 나온 경우가 많은 반면 <한겨레>, <서울신문> 그리고 <KBS>, <SBS>의 조사에서는 두 후보가 오차 범위 내 접전을 이루는 것으로 나타났다. 또 같은 날짜에 동일한 조사회사가 실시한 조사결과가 언론사에 따라 다르게 나타났다. <조선일보>의 조사에서는 박 후보의 지지도가 오차 범위 보다 높게 나타난 반면 <KBS>의 조사 결과는 두 후보의 지지도가 오차 내 접전으로 나타난 것이 그 예라고 할 수 있다. 그리고 여론조사회사인 한국갤럽과 리얼미터가 주최・주관한 대통령 지지율 조사에 대한 언론사들의 보도를 살펴본 결과, <조선일보>와 <동아일보>는 박근혜 대통령의 지지율이 높거나 하락하지 않으면 보도하는 빈도가 늘어난 반면 <한겨레>와 <경향신문>은 지지율이 떨어지거나 오르지 않을 때 보도하는 경우가 상대적으로 더 많았다. 정당 지지도의 경우, 새누리당의 지지율이 상승하거나 하락세를 보이는 것에 대해서 대부분의 언론사가 드물게 보도하였고, 새정치민주연합(옛 민주통합당)의 지지도가 하락할 때에는 <조선일보>, <동아일보> 그리고 <한겨레>, <경향신문> 모두 보도하는 빈도가 늘었다. 이를 통해 대통령・정당 지지율 상승과 하락 시점에 보도 여부만으로도 언론사별 특성(정파성)이 드러남을 확인할 수 있었다. 마지막으로 언론사는 보도 내용은 물론이고, 조사를 의뢰하는 시작 단계부터 결과를 발표하는 시점까지 객관성과 공정성을 지키도록 노력해야함을 논의하였다.

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초록/요약

This study reviewed the characteristics and differences of media reports of the presidential candidate support rate surveys requested by news media during the presidential election period and presidential approval rating surveys independently conducted by polling companies after the election. According to the results, Chosun Ilbo, JoongAng Ilbo, and Dong-A Ilbo showed a tendency to interpret and report the survey results in favor of the candidate Park, Geun Hye of the Saenuri Party while Hankyoreh and Kyunghyang Shinmun mainly presented the results favorable to the candidate Moon, Jae In of the New Politics Alliance for Democracy (former the Democratic United Party) or independent candidate Ahn, Cheol Su. The survey results were shown to be different among news media even when they were conducted on the same day. Whereas Chosun Ilbo, JoongAng Ilbo, and Dong-A Ilbo showed survey results indicating that the candidate Park, Geun Hye of the Saenuri Party was stronger than the candidate Moon, Jae In of the New Politics Alliance in many cases, the surveys conducted by Hankyoreh, Seoul Shinmun, KBS, and SBS showed that two candidates were competing within the sampling error. In addition, the results of surveys conducted by the same polling company on the same day were shown to be different depending on presses. An example is that whereas the support rate for candidate Park, Geun-Hye in a survey requested by Chosun Ilbo was shown to be higher, the results of a survey requested by KBS showed that the support rates of the two candidates were competing within the sampling error. On reviewing presses’ reports of presidential approval rating surveys independently conducted by Gallup Korea and Realmeter which are polling companies, it could be seen that whereas Chosun Ilbo and Dong-A Ilbo reported President Park, Geun Hye’s approval rating relatively more frequently when it was high or not dropping, Hankyoreh, and Kyunghyang Shinmun reported it more frequently when it was dropping or did not rise. In the case of political party support rates, most news media rarely reported when the Saenuri Party’s support rate was rising or dropping while all of Chosun Ilbo, Dong-A Ilbo, Hankyoreh, and Kyunghyang Shinmun more frequently reported when the New Politics Alliance for Democracy’s (former Democratic United Party) support rate was dropping. Through these results, it can be inferred that the characteristics (partisanship) of presses were revealed only by whether they report when presidential approval ratings and political party support rates were rising or dropping. Finally, it was discussed that news media should make effort to keep objectivity and fairness not only in the contents of reports but also from the stage of commissioning surveys to the time of publishing the results.

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