검색 상세

논증 구조를 활용한 설득적 텍스트의 교육 방안 연구

A Study on the Education through the Argumentation Structure of Persuasive Texts

초록/요약

현재까지 논증 교육의 내용은 특정 텍스트를 중심으로 이루어져 왔다. 하지만 앞으로 논증 교육에 대해 좀 더 체계적으로 접근하기 위하여 특정 텍스트의 종류를 넘어설 수 있는 논증 교육의 내용과 방안을 마련해야 한다. 본고는 이러한 관점을 바탕으로 실제 설득적 텍스트의 이해와 표현 교육에 활용할 수 있는 논증 교육의 내용과 방안을 마련한다. 여기에서 논증 교육의 내용과 방안은 논증 구조를 중심으로 구성한다. 본고는 교육과정과 교과서를 통해 기존 논증 교육의 문제점을 논의한다. 현행 논증 교육을 비판적으로 고찰해 본 결과 다음과 같은 문제점을 찾아볼 수 있다. 첫째, 텍스트 종류를 중심으로 논증 교육의 내용을 산발적이거나 지엽적으로 제시하고 있다. 둘째, 텍스트 구조에 관한 지식의 내용이 부족하다. 셋째, 내용과 상관없는 구조를 다루고 있다. 넷째, 구체적으로 주장과 근거를 마련하는 방법에 관한 단계별 교육 방안의 내용이 결여되어 있다. 이러한 문제점을 토대로 논증 구조의 중요성을 확인할 수 있다. 교과서에 텍스트 종류별로 제시된 설득적 텍스트를 대상으로 논증 관계를 분석한 결과, 논증 구조의 중요성을 확인할 수 있다. 논증 관계의 분석에서 논증 구조의 분석이 첫째, 텍스트의 내용 자체를 이해하기에 적절한 구조임을 확인할 수 있다. 둘째, 논증 구조가 논증 내용과 상관있는 구조임을 확인할 수 있다. 셋째, 논증 구조가 구체적인 주장과 근거를 마련하는 방법으로 단계화하여 제시할 수 있는 구조임을 확인할 수 있다. 따라서 논증 구조를 중심으로 논증 교육을 설계할 경우 기존 논증 교육의 문제점을 해결할 수 있을 것으로 생각한다. 논증 교육의 설계는 논증 구조를 중심으로 구체적인 논증 교육의 내용과 방안을 마련해야 하며, 논증 구조의 단계별 변이 양상을 지도하는 내용을 포함해야 한다. 논증 구조를 중심으로 논증 교육의 내용을 재구성하고, 이를 지도하는 방안의 발판을 마련하는 것이다. 논증 교육의 내용은 목표 층위에서 논증 교육의 목표를 살펴보고, 이를 바탕으로 내용 체계의 층위를 마련한다. 논증 교육의 지도 방안은 논증 구조를 활용한 교수 모형, 3단 구성에 따른 논증 구조의 활용 방안, 논증 구조의 단계별 지도 방안으로 구성한다. 본고는 산발적이거나 지엽적으로 가르쳐온 논증 교육의 내용을 영역 공통적인 일반의 원리로서 논증 교육의 내용을 마련하고, 논증 구조를 중심으로 향후 체계적인 지도 방안을 모색한 데 의의가 있다. 논증 구조를 유용하게 활용하여 설득적 텍스트의 내용과 구조를 명확하게 이해하고 표현하는 데 긍정적으로 기여할 수 있을 것으로 생각된다.

more

초록/요약

The contents of argumentation education so far has been made focusing on a specific text. However, for a more systematical approach on the argumentation education, contents and methods of argumentation education that can overcome the type of specific text should be provided. Based on these perspectives, this paper will establish the contents and methods of argumentation education that can be utilized in the expressional education and for understanding of actual persuasive text. Here, the contents and methods of argumentation education are organized around the argumentation structure. This paper will discuss the problems of previous argumentation education through the curriculum and textbooks. As a result of critically reviewing the current argumentation education, the following problems were found. First, the contents of argumentation education are presented sporadically or secondarily focusing on the type of text. Second, the contents of knowledge related to the text structure are insufficient. Third, it deals with the structure that is irrelevant with the contents. Fourth, it lacks the contents of step-by-step educational method on how to prepare for a specific claim and basis. Based on these problems, the importance of argumentation structure can be verified. As a result of analyzing the demonstrative relationship targeting the persuasive text proposed by the type of text in the textbooks, the importance of argumentation structure can be verified. In the analysis of demonstrative relationship, the analysis of argumentation structure can prove to be a proper structure for understanding the contents of the text itself. Second, it can be seen that the argumentation structure is correlated with the demonstrative contents. Third, it can be seen that the argumentation structure can be proposed as a method for providing a specific claim and basis through phasing. Therefore, when designing the argumentation education centering on the argumentation structure, it is thought to be able to solve the problems of previous argumentation education. The design of argumentation education should provide a specific contents and methods centering on the argumentation structure and should include the contents that teach the patterns using the step-by-step variables of argumentation structure. The contents of argumentation education should be reconfigured centering on the argumentation structure and the foothold for teaching this should be provided. The contents of argumentation education are to examine the goals of argumentation education within the target layer and providing the layers of information systems. Teaching methods of argumentation education is configured in teaching model utilizing the argumentation structure, utilization method of argumentation structure and step-by-step teaching method of argumentation structure. This paper has its significance in that it has provided the contents of argumentation education as a general principle of the common area which was taught sporadically or secondarily and exploring a systematic teaching methods centering on the argumentation structure. It is thought to be able to contribute positively to a useful utilization of the argumentation structure and to a clear understanding and expression of contents and structure of persuasive text.

more