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성과급이 창의적 수행에 미치는 영향 : 불안과 주의 폭의 매개효과를 중심으로

The effects of pay for performance on creative performance: The mediating role of anxiety and attentional breadth

초록/요약

IMF 이후 한국의 수많은 기업들은 생산성과 이윤을 증대시키기 위해서 개인의 수행에 기초하여 보수를 지급하는 성과급 제도를 도입해 왔다. 하지만 성과급 제도의 꾸준한 증가 추세에도 불구하고 그 효과성에 대한 실증 연구는 매우 부족한 실정이다. 최근 불확실한 외부환경에서 조직의 생산성과 밀접한 관련을 지니고 있는 창의성에 주목하여, 본 연구에서는 성과급이 개인의 창의적인 수행에 미치는 영향을 살펴보았다. 또한 Staw(1981)의 위협-경직 이론에 근거하여 경쟁이라는 특성을 지닌 성과급은 개인으로 하여금 불안과 주의 폭의 협소를 유발할 것이라고 가정하였고, 불안 및 주의 폭과 창의적 수행 간의 관계를 다룬 연구들에 기반을 두어 성과급이 창의성에 미치는 영향에 있어서 불안과 주의 폭의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울 소재 대학의 학부생과 대학원생 103명을 대상으로 하여 성과급 집단과 통제집단으로 나누어서 실험을 실시하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 통제집단에 비해서 성과급 집단의 창의적 수행이 더 낮았다. 둘째, 성과급 집단의 불안 수준이 통제집단에 비해서 유의미하게 더 높았으나 주의 폭은 두 집단 간 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 불안은 창의성과 부적 상관을 나타냈으나, 주의 폭은 창의적 수행과 유의미한 상관이 없었다. 넷째, 불안은 성과급과 창의적 수행 간의 관계를 완전매개 하였으나, 주의 폭은 매개효과를 나타내지 않았다. 끝으로 본 연구의 의의, 제한점 및 추후 연구방향에 관하여 논의하였다.

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초록/요약

Since IMF, a great number of Korean corporations have adopted pay-for- performance system for productivity and profit. Although companies implementing pay-for-performance system are increasing, the empirical study of effectiveness is scarce. Focusing on creativity which is closely related to organizational productivity, the current study explored the effects of pay-for-performance on creativity. Based on threat-rigidity theory(Staw, 1981), this study hypothesized that pay-for-performance would lead to heightened anxiety and attentional narrowing. Also, through an overview of empirical research on anxiety, attentional breadth and creativity, this study tried to examine the mediating effects of anxiety and attentional breadth on the relationship between pay-for-performance and creativity. Participants were recruited from undergraduate and graduate students(n=103) enrolled in a university located in Seoul and randomly assigned to either pay-for-performance group or control group. Results are as following. First, the creative performance of the pay-for-performance group was lower than that of control group. Second, the level of anxiety in the pay-for-performance group was higher than the control group but there wasn't significantly difference between two groups in attentional breadth. Third, although anxiety was correlated negatively with creative performance, the correlation between attentional breadth and creative performance was not significant. Forth, anxiety fully mediated the relationship between the pay-for-performance and creative performance; yet attentional breadth had no mediation effects. Lastly, the implication and limitations of the current study and suggestions for future research were discussed.

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