영토분쟁문제에 대한 중학교 역사 수업 방안 연구 : 독도교육을 중심으로
A Study of Teaching Territorial Dispute Issues in Middle School History Class
- 주제(키워드) 영토분쟁 , 영토분쟁교육 , 독도 영유권 문제 , 독도교육 , 독도수업 , territorial dispute , education on territorial dispute , issue of Dokdo’s territorial sovereignty , Dokdo education , special classes on Dokdo
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김민정
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000055377
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
최근 10년 사이에 한국은 동북아시아 주변 나라와 역사분쟁을 겪고 있다. 역사분쟁문제에는 중국과는 동북공정문제․고구려와 발해문제가 있고, 일본과는 위안부문제, 독도문제, 역사교과서 문제가 있다. 그 중에 가장 논쟁이 되고 있는 것은 독도문제이다. 동아시아 영토문제에는 쿠릴열도, 센카쿠 열도(중국명: 댜오위다오), 독도, 간도문제가 있다. 그 중에 독도문제는 영토문제 중 한국에서 가장 중요한 문제로 인식되고 있다. 독도 영유권 문제는 양국의 이해관계가 걸린 영토문제로 매우 중요하다. 한국정부에서도 일본에 대응하는 일환으로 독도교육을 강화하였다. 한국인에게 독도영유권 문제는 다른 어떤 문제보다 감정적 대응이 나타난다. 그 이유는 독도문제는 민족의 자존심이 걸린 문제이고, 일본 식민지 문제로부터 시작된 역사적 문제로 인식되고 있기 때문이다. 이런 경향은 학교 현장에서도 마찬가지로 나타나고 있다. 이러한 문제의식을 바탕으로 역사교육의 가장 중요한 시기인 중학생들의 독도 문제에 대한 인식을 확인하고, 이에 나타나는 한계를 극복하고, 개선하여 학교 현장에서 사용할 수 있는 수업방안을 모색해 보고자 한다. 기존 독도교육은 민족주의 관점에서 일본에 대응하는 문제에 초점을 맞춘 교육이 이루어졌다. 즉 독도문제는 일본 제국주의 침략이 과정에서 일어난 문제로 반드시 지켜야 할 영토로 교육되고 있다. 따라서 문제점을 개선하기 위해 독도교육은 글로벌 시대 교육에 맞춰 민족주의 교육과 국제관계이해교육이 적절히 조화를 이루어 교육이 이루어져야 한다. 이러한 과점을 바탕으로 대안적 교수․학습방안을 제시하였다. 독도문제의 핵심인 ‘독도편입문제’와 ‘독도반환문제’를 중심으로 학습방안을 구성하였다. 수업은 총 3차시로 ‘독도는 정말 우리땅이었을까?’, ‘1905년 왜 일본은 독도를 편입하였을까?’, ‘독도문제는 왜 계속되고 있을까?’의 질문을 중심으로 구성하였다. 국제관계안에서 독도문제를 살펴보는 것은 현재에도 계속되고 있는 독도문제의 해결방안을 모색하는데 중요하다. 1905년 러일전쟁 당시 일본의 독도편입문제나, 1945년 해방 후 독도반환문제는 단순히 한․일간의 영토문제로 볼 수 없기 때문이다. 또한 현재 독도문제를 동아시아 영토문제 안에서 해결방안을 모색해볼 수 있는 출발점이기 때문이다. 본고에서 제시한 독도 학습방안은 실제 수업에 적용되어 검증되지 못한 한계를 가지고 있다. 그러나 독도의 대안적 학습방안이 앞으로 독도교육만이 아닌 다른 동아시아 영토문제의 교육에도 활용되어 영토문제에 대한 교육을 하는데 좋은 참고자료가 될 것이다.
more초록/요약
Lately during the last decade Korea has been embroiled in the of a territorial dispute with Northeast Asian countries. The history disputes include the issues of Northeast Project, Goguryeo, and Balhae with China and comfort women, Dokdo, and history textbook with Japan. Among those problems, the most controversial issue is Dokdo. Dokdo issue is one of Northeastern territorial disputes. They include the disputes of the Kuril Islands, Senkaku Islands(Chinese name: Diaoyudao), Dokdo, and Gando. Dokdo issue is considered the most important one among those territorial disputes. The issue of Dokdo’s territorial sovereignty has the importance which is critical for the interests of both Korea and japan. Korean Government fortified Dokdo education as a countermeasure against Japan. Korean people reacted more emotionally Dokdo’s territorial sovereignty than any other issues. The reason is because Dokdo issue is considered as Korean national pride and the historical issue originated from the Japanese colonial period. This tendency emerges from educational setting. Therefore, this study was designed to verify middle school students’ Dokdo issue awareness based on previous situational awareness as middle school days are critical for history education. It was also aimed to grope for a lesson plan which can be used at school to overcome the limitation. The existing Dokdo education is focused on countermeasures against Japan from the nationalistic perspective. It means the education that Dokdo issue arose in the process of invasion of Japanese imperialism and Dokdo should be protected as Korean territory. Consequently Dokdo issue should be educated in harmony with nationalistic education and education for international understanding in accordance with the global age. Based on this awareness of the issue, this study suggested a lesson plan for learning Dokdo issue in international relations as the alternative teaching-learning plan. Consequently Dokdo issue should be educated in harmony with nationalistic education and education for international understanding in accordance with the global age. The lesson plan is composed of focuses of ‘Dokdo incorporation issue’ and ‘Dokdo return issue’ as the core of Dokdo issue. The lesson plan includes 3 periods about questions; ‘Did Dokdo use to be Korean territory? ‘, ‘Why was Dokdo incorporated to Japan in 1905?’, and ‘Why is Dokdo issue still controversial? The examination of Dokdo issue in international relations is important for groping for the solution of the still ongoing issue. Japan’s Dokdo incorporation at Russo-Japanese War in 1905 and Dokdo return issue after independence in 1945 were not the cases of a simple territorial dispute between Korean and Japan. Current Dokdo issue is also not the case of a simple territorial dispute between two countries in a category of East Asian territorial disputes. Therefore this study presented historical materials related to Dokdo incorporation issue and Dokdo return issue, and suggested a teaching-learning plan for understanding of Dokdo issue in international relations from the historical context at that time. This study has the limitation that the suggested lesson plan was not applied and verified yet. Nevertheless, this alternative lesson plan will be used as a good reference material for the education of other East Asian territorial disputes.
more

