검색 상세

입법부 결산심사제도의 문제점과 개선방안 : 국회 결산시정요구사항을 중심으로

Closing of the legislature's Problems and Solutions for screening system

초록/요약 도움말

결산은 정부의 예산집행에 대한 회계검사 기능 외에도 다음해 예산에 환류되어 재정의 효율적 운용에 중요한 역할을 담당해야 하므로 철저한 심사가 이루어져야 한다. 결산은 궁극적으로 결산의 결과 나타난 낭비적 요소와 불균형 요소를 다음 연도 예산편성과 심사에 반영함으로써 예산의 효율성을 유지해야 하기 때문이다. 그러므로 결산은 국회의 중요한 재정통제 수단이 되어야 하며 예산과 동일한 비중으로 다루어져야 한다. 그러나 현실적으로 한국 국회의 결산심사는 정부가 제출한 결산을 형식적으로 승인하는 절차 이상의 의미를 갖지 못하며, 국회의 결산을 통한 사후적 재정통제는 극히 미약한 것이 사실이다. 진보적 정부와 보수적 정부로 정권이 교체되면서 국회와 행정부간의 관계는 균형을 회복하려고 계속 노력중이고, 국회의 결산심사도 행정부의 예산집행에 대한 통제와예선편성과정에의 환류를 통한 재정의 효율화 추구라는 본연의 기능을 달성하기 위해 다양한 변화가 모색되고 있다. 결산시정요구제도는 그 일환으로 2003년도에 도입되었다. 본 연구에서는 2004회계연도부터 20011회계연도까지의 결산심사와 결산시정요구제도의 현황을 살펴보고 국회의 시정요구 추이와 이후의 정부의 조치결과가 제대로 이루어지는지 살펴보았다. 아울러 차년도 예산으로의 환류의 시스템이 작동되는지 연구해 보았다. 8년간의 현황을 보면 전체 시정요구건수가 늘어나고 반복적으로 시정요구사항이 되풀이되는 경향이 있는 것으로 나타났지만 그 항목에 있어 ‘시정’이 줄고 ‘제도개선’이 괄목하게 늘어나고 있는 점이 발견되었다. 또한 정부의 시정조치의 내용도 최근 들어 일부 개선되는 점이 나타났다. 국회의 결산심사가 형식적으로 이루어지고 있는 이유는 감사기관의 행정부 소속으로 인한 회계검사권의 부재, 결산심사결과의 실효성 부재, 결산과 예산의 병행심사로 인한 의원들의 예산으로의 집중 등을 거론할 수 있다. 그러므로 상시적인 회계검사권의 국회로의 이관, 예산결산특별위원회의 상임위원회로의 전환이나 결산위원회의 분리 등은 생각해 볼 수 있는 개선방안이다. 결산시정요구제도의 개선방안으로는 결산책임에 대한 법적 규제장치를 마련해야 한다. 결국 국회의 결산심사에 있어 가장 본질적인 문제는 결산의 결과를 차년도 예산 편성 및 예산 심의에 반영하는 제도적인 장치가 마련되지 않았다는 데 있다.

more

초록/요약 도움말

The closing account should be examined thoroughly. Because the closing account has a key role in an efficient management of finance by feedback to the making of the budget bill and deliberation in addition to the function of an examination of accounts about the execution of the budget of the government. It is because that the closing account ultimately should contribute to keep the efficiency by reflecting the factors of waste and imbalance which was exposed by the result of the evaluation of the closing account to the budget compilation and deliberation of the next year. Therefore the closing account should be the important means of the control over the finance of the national assembly and handled with the same weight with the budget. But realistically the evaluation of the closing account of the national assembly of korea has no meaning more than formal approval procedure of the closing account which is submitted by the government. and it is true that the post control over the finance through the evaluation of the closing account of the national assembly is extremely weak. With the change of political power to the progressive government and conservative government, the efforts to recover the relationship between the national assembly and the administration is keep going on. And the various changes are also being made in the evaluation of the closing account of the national assembly to achieve the original function, which control about the execution of the budget of the government and pursuit the efficiency of the finance through the feedback to the process of the budget compilation. The system of requirement for correction about the closing account is introduced as a part of that in 2003. In this study, we looked over the evaluation of the closing account and the present condition of the system of requirement for correction about the closing account from 2004 fiscal year to 2011 fiscal year and the shift of requirement for correction and whether the result of measure after that is properly carried out or not by the government. Also we studied whether the feedback system to the budget of the next year is working or not. In view of present condition during eight years, It shows the number of requirement for correction has been increased and has tended to be repeated. but it is founded that the ‘correction’has been decreased and ‘the reform of the system’has been increased remarkably in that items. and it also shows the contents of the corrective measure has been partially improved recently. As the reason why the evaluation of the closing account is carried out formally, An absence of the right of an examination of accounts which is resulted from the belonging to the administration of auditing institution, a lack of effectiveness of the result of the evaluation of the closing account, focusing to the budget of the members of the national assembly which is resulted from the examination of merger of budget and accounts can be addressed. Therefore the permanent transfer of the right of an examination of accounts to the national assembly, the change of the special committee on budget and accounts to the standing committee or the separation of the committee on accounts, etc can be considered as the improvement plans. As the improvement plans of the system of requirement for correction about the closing account, the legal regulatory system about the responsibility of evaluation of the closing account should be made. Finally the most essential problem in the evaluation of the closing account of the national assembly is that the institutional device which reflects the result of the evaluation of the closing accounts to the compilation and deliberation of budget was not made.

more