부, 모, 교사애착이 지각된 사회적 지지, 자기은폐 및 자기 낙인에 미치는 영향: 일반 청소년과 다문화 청소년의 비교
The Effects of Parental and Teacher Attachment On Perceived Social Support, Self-Concealment, Self-Stigma: A comparison between Korean adolescents and multi-cultural adolescents
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 안명희
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054184
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 다문화 중학생과 일반 중학생을 대상으로 부, 모, 교사애착이 청소년 적응의 보호요인인 도움추구행동에 영향을 미치는 사회적지지, 자기은폐, 자기낙인과의 관계를 알아보고자 하였다. 그리고 다문화 중학생 개인을 일반 청소년들과 비교하여 그들의 적응향상을 구체적으로 탐색해 보았다. 이를 위하여 임의표집한 일반 중학생 120명과 다문화 중학생 116명, 총 236명의 설문지를 최종 분석에 사용하였다. 부, 모, 교사애착이 자기은폐, 사회적지지, 자기낙인에 각각 미치는 영향을 알아보기 위하여 단순회귀분석을 실시하였으며, 다문화 학생과 일반 학생이라는 학생유형에 따른 각 변인 내 집단간 차이를 알아보기 위하여 t-test를 실시하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 부, 모, 교사애착이 사회적지지에는 정적인 영향, 자기은폐와 자기낙인에는 부적 영향을 미쳤다. 그 중에서도 사회적 지지와 자기낙인에는 교사애착, 자기은폐에는 부 애착의 상대적 영향력이 높았다. 둘째 다문화 학생이 일반 학생보다 부, 모, 교사애착, 사회적지지가 유의미하게 낮았고, 자기은폐, 자기낙인은 유의미하게 높았다. 셋째, 다문화 학생들만을 대상으로 한국어 능력이 좋을수록 부, 모, 교사애착은 높고 자기은폐와 자기낙인은 낮게 지각하였다. 사회적 지지에는 한국어능력에 따른 차이는 없었다.
more초록/요약 도움말
The purpose of this research was to examine the effects of parental and teacher attachment on perceived social support, self-concealment and self-stigma, which are conceptualized as factors that impact on help-seeking behavior. Data from a total of 236 middle school students including 120 Korean and 116 multi-cultural adolescents were used for the final analyses. Multiple regression analyses were conducted to investigate the relative effects of paternal, maternal, and teacher attachment on social support, self-concealment and self-stigma. T-tests were used to examine the group difference between the multi-cultural and Korean students. The major findings were as follows: First, parental and teacher attachment had a positive effect on social support and negative effect on self-concealment and self-stigma. Teacher attachment had a relatively higher impact on social support and self-stigma, while parental attachment was shown to have a relatively higher effect on self-concealment. Second, multi-cultural students showed significantly lower levels of parental and teacher attachment as well as social support compared to Korean students. They, however, had significantly higher levels of self-concealment and self-stigma. Significant differences in terms of the gender of the parent are also noted. Third, Greater Korean language fluency resulted in higher perception of parental and teacher attachment, and a lower perception of self-concealment and self-stigma. There was no significant difference on perceived levels of social support in relation to Korean language fluency. Implications of current findings regarding adolescent help seeking behavior and understanding multi-cultural adolescents are discussed. Limitations of the current study and suggestions for future investigation are also included.
more

