초등학교 체육수업에서 개별화수업모형 실천하기
The Practical Process of Personalized System for Instruction in Elementary School Physical Education
- 주제(키워드) 도움말 개별화수업 , 자기주도학습
- 발행기관 서강대학교
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054048
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구의 목적은 연구자인 ‘나’가 초등학교 체육수업에서 개별화수업모형을 계획하고 실천하는 과정과 수업의 효과를 분석하여 차후에 개별화수업을 실천하고자하는 교사에게 도움을 주기 위한 것이다. 이를 위해 연구 참여자는 이상적 사례 선택 방법으로 S시 소재 Y초등학교 6학년 209명을 선정하였고, 연구 설계는 질적 연구방법의 자문화기술지와 참여실행연구로 진행하였다. 연구자는 학습자들의 개별화 학습지, 수업 소감문, 교사의 수업 반성일지를 자료로 수집하였으며 귀납적 범주 분석으로 해석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 개별화수업을 설계함에 있어 학습지 제작에 많은 어려움을 겪었다. 이는 선행연구의 결과들과 일치하며 학년협의회, 교과연구회를 통해 함께 진행한다면 보다 수월하게 수업 준비를 할 수 있을 것이다. 둘째, 개별화수업의 효과를 결정하는 것은 초기에 학습자가 절차를 얼마나 정확하고 빠르게 익히느냐에 달려있다. 개별화수업의 초반에는 교사와 학습자 모두 혼란스럽고 수업에 대해 부담감을 가질 수 있기 때문이다. 이를 위해서 교사는 사전에 개별화 학습지를 꼼꼼하게 제작할 필요가 있으며 1차시 수업에 수업 절차를 익히는 반복 연습이 필요하다. 셋째, 학습자들이 수업 절차에 익숙해지면 교사는 수업에 대한 부담감이 상대적으로 감소한다. 또한 학습자들은 스스로 과제를 해결하는 자기주도적인 학습태도를 함양할 수 있으며, 동료와 협동하거나 교사와 빈번한 상호작용을 통해 신체 기능을 향상시킬 수 있다. 넷째, 개별화수업이 종료되면 교사는 자신의 수업을 반성하고 성찰하며 차후 개별화수업에 대한 준비를 해야 한다. 한 번의 수업으로 모든 효과를 기대할 수는 없지만 반성을 통해 매 해마다 개별화수업은 발전할 것이고 학습자들의 학습 성취에 효과적인 수업으로 변모할 수 있을 것이다. 종합해보면 수업 설계와 수업 초반에 많은 노력이 요구되는 개별화수업은 결코 쉬운 수업은 아니다. 그러나 한 번 설계된 개별화수업은 향후 수년간 수업자료로 활용될 수 있어 장기적으로 수업 준비에 대한 부담을 줄일 수 있다. 무엇보다 다양한 학습자의 개인차를 고려하고 자기주도적인 학습태도를 함양하여 효과적이고 즐거운 체육수업을 기대할 수 있다.
more초록/요약 도움말
The purpose of this study is to plan and implement Personalized System for Instruction and also to analyze its effect for teacher who practices PSI in elementary physical education class. To that end, two hundreds and nine students of sixth grade in Y elementary school were selected as participants. A method of the study includes autoethnography and participatory action research, collecting qualitative data from an individual portfolio of students, students’s essays and teacher’s reflective daily writings. With inductive category analysis of those data, the researcher come up with following four conclusions. First, during the planning stage of PSI, the difficulties lies in developing individual portfolio. It is consistent with implications of previous studies, and could be overcome through school’s grade council meetings and study groups for physical education curriculum. Second, the effect of PSI depends on how fast and accurately students understand the procedures of class at early stage of implementation. Third, given the procedures are well understood, teacher can lessen his burden. Furthermore, students can foster their attitude of self-directed learning, and improve physical function through interaction with teachers and cooperation with classmates. Fourth, PSI requires teacher to self reflect what lesson learnt from the current class and what would be expected in the next class. Repeated and continued self-reflection will make a better PSI in the end. In conclusion, PSI which requires efforts in planning and designing, is not the most convenient way. However, PSI may be utilized in physical education class for many years and then ease the burden of preparing lessons in the long run. Above all, PSI designed based on individual level can bring about the changes in attitude of self-directed learning, resulting in effective and interesting physical education class for the sake of students.
more

