과제수행의 자율권 및 지각된 과제가치가 대학생의 학업성취도 및 학습만족도에 미치는 영향
The Effects of Autonomy of Task Performance and Perceived taskvalue on Academic Performance and Learning Satisfaction of College Students
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 양미경
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053980
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 과제수행의 자율권 여부와 지각된 과제가치가 대학생의 학업성취도 및 학습만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴봄으로써 교수자료 개발의 밑거름을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 과제수행의 자율권 여부와 지각된 과제가치에 따라 대학생의 학업성취도(기말고사, 비공지 퀴즈)에 차이가 있는가? 둘째, 과제수행의 자율권 여부와 지각된 과제가치에 따라 대학생의 학습만족도에 차이가 있는가? 이와 같은 연구문제를 검증하기 위해서 본 연구는 서울소재 K대학교에 재학 중인 대학생 72명을 대상으로 실험연구를 진행한 후, 학습 성과를 측정하였으며 학습자들의 인식조사 및 면담을 실시하였다. 학습 성과에 대한 지표는 학업성취도와 학습만족도로 분석하였으며, 학업성취도는 사전에 공지하지 않고 실시된 비공지 퀴즈와 실제 종합적 성취도를 나타내는 기말고사로 구분하여 측정하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 과제수행의 자율권 여부에 따라 학습 성과에 영향을 미치는가를 분석한 결과, 학업성취도(기말고사)와 학습만족도에 모두 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 반면, 사전에 공지하지 않고 실시된 비공지 퀴즈에는 유의미한 차이가 있었으며, 과제수행에 대한 자율권 부여 방식보다 의무화 부여 방식이 성취도가 더 높았다. 설문조사 및 면담을 통해, 학습자들은 대다수 과제수행의 의무화 방식을 더 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 지각된 과제가치의 상·하 수준에 따라 학습 성과에 영향을 미치는 가를 분석한 결과, 학업성취도(기말고사)에 대한 연구결과는 두 집단 간에 유의미한 차이가 없었다. 반면, 학습만족도와 비공지 퀴즈 측면 모두에 있어서는 유의미한 차이가 있었으며, 과제가치가 하위수준인 집단보다 과제가치가 상위수준인 집단이 더 높은 성취도와 만족도를 보였다. 셋째, 과제수행의 자율권 여부와 지각된 과제가치가 학습 성과(학업성취도, 학습만족도)에 상호작용 효과를 보이는지를 분석한 결과, 학습 성과에 있어 과제수행의 자율권 여부와 지각된 과제가치 간에는 상호작용 효과가 일관되게 나타나지 않았다. 본 연구의 결과, 우리나라 학습자들에게 자율화 방식은 아직 익숙하지 않은 학습 방식이라는 것을 알 수 있었으며, 실제 교육환경에서 자율화 방식을 적용할 시에 학습자의 인식을 고려하여 적용해야 할 필요가 있다는 것을 확인하였다. 또한, 교수자가 과제수행을 설계할 시에 과제가치의 세 가지 요소인 중요성, 유용성, 흥미 등을 고려하여 학습자에게 높은 과제가치를 심어 주여야 함을 시사하고 있다.
more초록/요약 도움말
The purpose of this study is to identify effects of autonomy of task performance and perceived task-value on academic performance and learning satisfaction of college students, presenting basic data for developing teaching materials. The specific research questions for the purpose are as follows. First, are there differences in academic performance (final exams and non-notified quizzes) of college students based on autonomy of task performance and perceived task-value? Second, are there differences in learning satisfaction of college students based on autonomy of task performance and perceived task -value? To verify the research questions, the authors performed an experimental study on 72 students of K University located in Seoul, measured the learning outcome, and conducted surveys and interviews. Academic performance and learning satisfaction were analyzed as the indicators of learning outcome, and the academic performance was measured by quizzes that were not notified in advance and final exams showing actual comprehensive performance. The results of this analysis were as follows. First, the analysis of effects of autonomy of task performance on learning outcome showed that the autonomy did not affect academic performance (final exams) and learning satisfaction. However, there were significant differences in the non-notified quiz; obligation of task performance showed higher academic performance than autonomy of task performance. In the surveys and interviews, most learners preferred obligation of task performance. Second, the analysis of effects of levels of perceived task-value on learning outcome showed that there were no significant differences between the two groups in academic performance (final exams). However, there were significant differences in learning satisfaction and non-notified quizzes, and the group with the higher level of perceived task-value showed higher performance and satisfaction than the one with the lower level. Third, the interaction effects of autonomy of task performance and perceived task-value on learning outcome was analyzed to show that there were no interaction effects between autonomy of task performance and perceived task -value in learning outcome (academic performance and learning satisfaction). The results of this study may show that autonomy is still unfamiliar to Korea learners as a method of learning, and thus autonomy is needed to be applied to the actual educational fields under the consideration of perception of learners. Also, the results of this study may suggest that teachers who design task performance should imbue higher task-value into learners under the consideration of significance, usefulness, and interest as the three factors of task-value.
more

