검색 상세

학생건강체력평가시스템(PAPS)의 종합체력점수와 학업성적의 관계에 관한 종단적 연구

A Longitudinal Study on the Relationship between Physical Fitness Score of PAPS and Academic Achievement

초록/요약 도움말

본 연구는 고등학교 3학년 학생들을 대상(2013년 기준)으로 3년간(2011∼2013년)의 학생건강체력평가시스템(PAPS) 종합체력점수와 학업성적 간 상관성을 종단적으로 살펴보기 위해 I광역시 소재 B고등학교(일반 인문계열 고등학교) 3학년 학생 220명(남학생 100명, 여학생 120명)을 연구대상으로 선정하였으며, 연구대상의 3개 학년도 학생건강체력평가시스템(PAPS) 종합체력점수와 학업성적을 자료로 활용하였다. 집단별 종합체력점수와 학업성적의 평균 차이를 살펴보기 위해 독립표본 t-검정, 3개 학년도 간 집단별 종합체력점수와 학업성적의 평균 차이를 살펴보기 위해 일원배치분산분석 및 사후검정, 집단별 종합체력점수와 학업성적의 상관관계를 살펴보기 위해 상관관계분석을 각각 시행하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 1) 2011학년도 남학생, 여학생, 전 학생 종합체력점수와 학업성적은 약한 정적상관관계를 보이고, 통계적으로 유의하다. 2) 2012학년도 남학생, 여학생, 인문사회과정학생, 자연이공과정학생, 전 학생 종합체력점수와 학업성적은 약한 정적상관관계를 보이고, 통계적으로 유의하다. 3) 2013학년도 남학생, 여학생, 인문사회과정학생, 자연이공과정학생, 전 학생 종합체력점수와 학업성적은 약한 정적상관관계를 보이고, 통계적으로 유의하다. 첫째, 성별 종합체력점수와 학업성적의 상관관계를 살펴보면, 남학생의 경우, 3년간 체력은 변화가 없었고, 2학년에서 3학년으로 진급함에 따라 학업성적은 하락했다. 3년간 종합체력점수와 학업성적은 약한 정적상관관계를 나타내며, 그 상관성이 점점 강해진다. 그리고 여학생의 경우, 3학년 때의 체력이 1, 2학년 때보다 낮았고, 1학년에서 2학년으로 진급함에 따라 학업성적은 높아졌다. 3년간 종합체력점수와 학업성적은 약한 정적상관관계를 나타내지만, 그 상관도는 강약의 차이가 있다. 둘째, 교육과정별 종합체력점수와 학업성적의 상관관계를 살펴보면, 인문사회과정학생과 자연이공과정학생 모두 3년간 체력은 변화가 없었고, 2학년에서 3학년으로 진급함에 따라 학업성적은 하락했다. 또, 2년간 종합체력점수와 학업성적의 상관관계는 약한 정적상관관계를 나타내는 공통점이 있다. 하지만 인문사회과정학생은 학년이 진급함에 따라 그 상관도에 강약의 차이가 있는 반면, 자연이공과정학생은 그 상관도에 큰 변화가 없다. 셋째, 전 학생별 종합체력점수와 학업성적의 상관관계를 살펴보면, 전 학생은 3년간 체력은 변화가 없었고, 3학년 때의 학업성적이 1, 2학년 때보다 낮았다. 3년간 종합체력점수와 학업성적은 약한 정적상관관계를 나타내지만, 그 상관도는 강약의 차이가 있다. 이러한 결과는 본 연구가 남학생과 여학생 간 신체활동 및 체력의 중요성에 대한 인식 차이, 남학생과 여학생 간 학업수행능력의지 및 학업성적의 중요성에 대한 인식 차이, 현행 대학입시제도가 일반 인문계 고등학교 교육과정 및 학생 개인의 학업성적에 미치는 파급효과 등에 영향을 받았을 것으로 사료된다. 결론적으로 3년간 학생건강체력평가시스템(PAPS) 종합체력점수와 학업성적의 상관성은 약한 정적상관관계를 드러내는 것으로 나타났다. 후속연구는 연구의 신뢰도 및 일반화 가능성을 높이기 위해 체력측정종목 및 시기가 같거나 비슷한 집단으로 연구대상을 폭넓게 선정하고, 건강체력의 어떠한 세부요소가 학업성적(혹은 학업성취)와 관련성이 있는가에 대한 구체적인 접근을 시도할 필요가 있다.

more

초록/요약 도움말

This study chooses 220 third-year high school students(100 boys, 120 girls, based on the academic year 2013) belonging to B general academic high school in I metropolitan city, and uses each subject’s physical fitness score and academic achievement from the academic year 2011 to 2013 as data to examine the longitudinal correlationship between physical fitness score and academic achievement for three years. According to each of the statistical data analysis methods, independent two samples t-test, one analysis of variance (ANOVA), posteriori tests, and correlation analysis are respectively implemented, respectively. The results are as follows: 1) There was a slightly positive correlation between physical fitness score of boys, girls, and entire students and academic achievement in 2011 academic year, respectively, and statistically significant. 2) There was a slightly positive correlation between physical fitness score of boys, girls, humanity track students, and science track students and academic achievement in 2012 academic year, respectively, and statistically significant. 3) There was a slightly positive correlation between physical fitness score of boys, girls, humanity track students, and science track students and academic achievement in 2013 academic year, respectively, and statistically significant. Firstly, each gender and the correlation between physical fitness score and academic achievement are considered. In the case of boys, no change has been discovered in physical fitness for three years, and their academic achievement has fallen as they move to higher grade(from the second grade to the third grade). Their physical fitness score and academic achievement have shown a slightly positive correlation for three years, and its correlationship gets stronger. For girls, physical fitness in the third grade is weaker than that in the first and the second grade, and their academic achievement has improved as they move to higher grade(from the first grade to the second grade). Even though their physical fitness score and academic achievement have shown a slightly positive correlation for three years, its degree of correlationship is not stable. Secondly, considering each curriculum and the correlation between physical fitness score and academic achievement, both humanity track students and science track students have made no change in their physical fitness for three years. On the other hand, their academic achievement has fallen as they move to higher grade(from the second grade to the third grade). Additionally, they share similarities in a slightly positive correlation between physical fitness score and academic achievement for two years(2012 and 2013 academic years). As humanity track students move to the third grade, the degree of their correlation between physical fitness score and academic achievement is not stable, while that of science track students shows no considerable change. Lastly, considering the correlation between physical fitness score and academic achievement of entire students, they have made no change in their physical fitness for three years. In particular, their academic achievement in the third grade is weaker than that in the first and the second grade. Although there is a slightly positive correlation between physical fitness score and academic achievement for three years, its degree of correlation is not stable. It is considered that these results of this study have been influenced by three major causes: the perception gap in relation to physical activity and physical fitness between boys and girls, the perception gap in relation to the will of academic accomplishment and the importance of academic achievement between boys and girls, and the ripple effect that the current university entrance examination system influences the curriculum of general academic high school and academic achievement of each student. And to conclude, there is a slightly positive correlation between physical fitness score and academic achievement for three years. In order to improve the reliability and generalizability of this study, further study needs to choose subjects that have similar assessment event and time of physical fitness. Moreover, it needs to take a concretely theoretical approach on which categories of healthy related fitness are related to academic achievement.

more