부와 모의 심리적 통제가 고등학생의 시험불안에 미치는 영향 : 부적응적 완벽주의와 학업적 자기효능감의 순차적 매개효과
The Effect of Parental Psychological Contol on Test Anviety of High School Students : Sequential Mediating Effect of Maladaptive Perfectionism and Accademic Self-Efficacy
- 주제(키워드) 도움말 부모 심리적 통제 , 부적응적 완벽주의 , 학업적 자기효능감 , 시험불안
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 한기백
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053592
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 부와 모의 심리적 통제가 고등학생 자녀의 시험불안을 예측함에 있어서 부적응적 완벽주의와 학업적 자기효능감이 심리적 기제로 작용하는지를 탐색하고자 하였다. 경기도 소재 3개의 인문계 고등학교 1, 2학년 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 최종 1028명의 자료를 사용하여 구조방정식 모형을 검증하였다. 주요 연구결과를 요약하면 첫째, 부와 모의 심리적 통제가 각각 시험불안에 영향을 미치는 관계에서 부적응적 완벽주의는 매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 둘째, 부와 모의 심리적 통제가 각각 시험불안에 영향을 미치는 관계에서 부적응적 완벽주의와 학업적 자기효능감은 순차적 매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 부적응적 완벽주의는 부와 모의 심리적 통제가 각각 시험불안에 영향을 미치는 관계에서 강력한 매개효과가 있음이 확인되었다. 넷째, 부와 모의 심리적 통제는 시험불안을 예측하는 데 각각 비슷한 영향력을 갖는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과는 학교 현장과 개별상담 및 치료적 개입에 방향을 제시한다. 우선, 고등학생의 시험불안을 야기하는 부모의 심리적 통제에 대한 적극적 개입이 필요하다. 학교 현장에서 부모의 심리적 통제에 대한 인식과 그에 따른 개선과 실천을 위한 프로그램을 마련하여 학부모 교육을 실시할 수 있겠다. 또한 부모 상담을 적극 활용하여 부모의 심리적 통제에 대한 상담적 개입이 필요하다. 둘째, 부적응적 완벽주의 성향에 대한 접근으로서, 부모의 심리적 통제로의 접근이 어렵거나 유용하지 못할 경우라 할지라도 부적응적 완벽주의 성향을 완화시켜주는 상담적 개입을 통하여 시험불안을 줄여줄 수 있다. 셋째, 고등학생의 시험불안에 부적 영향을 미치는 학업적 자기효능감에 대한 접근이다. 학업적 자기효능감은 부적응적 완벽주의 성향의 완화를 통해서도 높여줄 수 있겠지만 교육 및 경험을 통한 후천적 영향을 받기 쉬운 영역이므로 학교 및 개별 상담을 통해 학업적 자기 효능감을 높여주는 상담적 개입을 할 수 있다면 시험불안을 약화시키는 데 도움이 될 것으로 기대된다. 본 연구의 제한점과 앞으로의 연구방향도 논의에 포함하였다.
more초록/요약 도움말
The purpose of this study is to examine whether maladaptive perfectionism and academic self-efficacy acts as a psychological mechanism in predicting high school students’ test anxiety caused by the psychological control of fathers and mothers. A survey of first- and second-year high school students was conducted at three humanities course high schools in Gyeonggi-do. Data from 1,028 people was used to verify the structural equation model. The following is a summary of major research results. First, it was confirmed that maladaptive perfectionism had mediating effects in the relationship of psychological control of fathers and mothers that affects test anxiety. Second, it was confirmed that maladaptive perfectionism and academic self-efficacy had sequential mediating effects in the relationship of psychological control of fathers and mothers that affects test anxiety. Third, it was confirmed that maladaptive perfectionism had powerful mediating effects in the relationship of psychological control of fathers and mothers that affects testing anxiety. Fourth, it was confirmed that the psychological control of fathers and mothers had similar influences in predicting test anxiety. These research results suggest a direction for schools, individual consultation and therapeutic intervention. First, assertive intervention in the psychological control of parents that results in test anxiety for high school students is necessary. It is possible to carry out parent education by providing a program for the awareness of their psychological control and to make improvements on it at school. In addition, consultative intervention regarding the psychological control of parents by using parent consulting is necessary. Second, even if such an approach to parents’ psychological control is difficult or not useful, test anxiety can be reduced through consultative intervention that soothes maladaptive perfectionist tendencies. Last is an approach to academic self-efficacy that has a negative effect on the test anxiety of high school students. It may be possible to enhance academic self efficacy by soothing maladaptive perfectionist tendencies, but because this is an area that can easily be affected later through education or experience, and through consultative intervention that enhances academic self-efficacy via school and individual consulting, it is expected that it will help greatly in weakening test anxiety. The restrictions of this study and directions for future research are included in the discussion section.
more

