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음악콘텐츠의 브랜드 가치를 활용한 팝뮤지컬의 향수(Nostalgia)가 관객에게 미치는 효과 : 뮤지컬<광화문연가>를 본 2·30대와 4·50대를 중심으로

Effect on the Audience of Nostalgia of the Pop Musicals Using the Brand Value of Music Contents : Revolving Around the Audience of 20s-30s and of 40s-50s who have watched the Musical <Gwanghwamun Yeonga>

초록/요약 도움말

노래, 춤, 연기가 어우러져 하나의 공연을 이루는 뮤지컬은 미국에서 대중 예술로 발달하면서, 국내에서도 산업적으로 큰 성장을 이루고 있다. 이처럼 여러 가지의 장르의 혼합으로 이루어지는 뮤지컬은 문화산업 발전과 기술, 인문학 등의 융합들이 많이 시도되면서 하나의 종합예술로서의 중요성이 강조되고 있다. 하나의 콘텐츠를 다방면으로 활용하는 원 소스 멀티 유즈(One Source Multi Use)의 사례를 뮤지컬에 도입한 사례는 해외 라이선스를 들여오지 않고, 국내에서 이용된 콘텐츠물로 저비용 고수익 창출을 위한 국내 창작뮤지컬 활성화 방안에도 큰 주목을 받고 있다. 이처럼 OSMU를 뮤지컬 사례에 도입시킨 사례로 기존 7·80년대 흥행했던 음악을 뮤지컬로 구성한 사례들이 있다. 그 중 옛 추억의 음악들로 구성된 뮤지컬 공연을 통해 관객에게 향수와 추억을 불러일으키며, 뮤지컬 <광화문연가>, <그날들>, <디셈버> 등은 국내 제작사를 통해 활발한 공연이 이루어지고 있다. 인터파크의 티켓판매 현황 자료를 보면, 뮤지컬 <광화문 연가>의 티켓 판매율은 뮤지컬의 주 소비자층인 2·30대부터 주 소비자층이 아닌 4·50대까지 고르게 분포된 점을 알 수 있었다. 이러한 효과는 해외 대작의 라이선스 비용을 들이지 않고, 저비용으로 높은 수익을 창출해 낼 수 있는 국내 창작뮤지컬 발전 방안으로서 향후 긍정적인 전망으로 여겨지고 있다. 이에 본 연구는 기존 음악콘텐츠의 브랜드 가치를 활용한 팝 뮤지컬의 향수는 관객(소비자)층을 고르게 분포시킨 요인으로써 영향을 얼마나 미쳤는지와 공연을 본 후 관객들의 만족도는 향수와 비례하는지에 대해 뮤지컬 <광화문연가>를 통해 규명해 보고자 했다. 이러한 규명의 목적을 위해 뮤지컬 <광화문연가>를 관람한 관객을 대상으로 뮤지컬 공연의 주 소비자층과 주 소비자층이 아닌 관객을 나누어 모집단을 선정했다. 모집단은 총 84명으로 2·30대 39명과 4·50대 45명을 설문지를 통해 통계 분석하였다. 연구 방법은 편의표본추출방법(convenient sampling method)을 활용하였으며, 회수 검색을 마친 자료는 통계처리프로그램인 SPSS/WIN 18.0을 이용하여 연구의 목적에 따라 기술통계량을 측정한 후, 대응표본 T-검증을 이용하여 검증하였다. 이에 따른 절차로 분석한 결과 아래와 같은 결과를 알 수 있었다. 첫째, 2·30대는 공연을 보기 전에 팝 뮤지컬을 통한 추억 회상도에 대한 기대치는 낮았지만, 공연을 본 후 추억 회상도가 높아진 것으로 나타났다. 반면 4·50대는 공연을 보기 전과 후 모두에서 공연을 통한 추억 회상도는 변함없이 높은 점을 알 수 있었다. 둘째, 2·30대와 4·50대 모두 공연을 통한 추억 회상도가 공연 전체 만족도와는 비례하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 공연을 본 후 만족도에서는 2·30대가 4·50대보다 공연에 대해 더 만족하는 것으로 나타났으며, 두 연령층 모두에서 향수를 자극시키는 대중음악을 활용한 팝 뮤지컬이 좋아지는 태도 변화를 볼 수 있었다. 넷째, 공연을 본 후 팝 뮤지컬의 ‘향수’와 ‘추천’의 관계에서 2·30대보다 4·50대가 추천을 더 많이 하였으며, 4·50대의 ‘향수’의 크기는 ‘추천’의 크기와 거의 일치하는 것으로 나타났다.

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초록/요약 도움말

Musical, a show mixed with songs, dances, acting and so on has developed as a popular art in USA and also is making a huge industrial growth in Korea. Like this, the musical which is mixed with various genres has been stressed on the importance as a synthetic art by progressing of culture industry and converging of skills and the humanities. The examples of the musical used OSMU is found in the domestic musicals not from the licence musical abroad and they have attracted wide attention as an activation plan of creative musicals in Korea for low-cost and high profits. As examples of OSMU, there are some example musicals organised by the musics which were popular in the 1970s and the 1980s. Among them, the musicals such as <Gwanghwamun Yeonga>, <The Days>, <December> which are composed of old pop musics, have been performed very lively through the domestic productions, arousing nostalgia and memory to the audience. According to the data of the present condition of selling tickets through Interpark, the rate of sales of the musical <Gwanghwamun Yeonga> is evenly distributed from 20s-30s to 40s-50s. We can see plainly through this that the possibility of the development of Korean creative musicals which can make high profits through low-cost, without spending money for the big licence musicals abroad, is so positive. This study tried to investigate through the musical <Gwanghwamun Yeonga> how much effect of nostalgia of the pop musical using the brand value of music contents on the distribution of the audience's(customers') age group widely and if customer satisfaction is proportional to nostalgia which the audience feel through the show or not. The population for this investigation is selected and divided two groups from the audience of the musical <Gwanghwamun Yeonga> : Main consumer group and not main consumer group. Population was totally 84 persons (39 persons were 20s-30s, 45 persons were 40s-50s) and statistical analysis was through the questionnaire. The method of the study was Convenient Sampling Method, and the data which had been collected and searched, measured descriptive statistics quantity according to the purposes of the study, by statistics process program, SPSS/WIN 18.0 and was verified through Independent Groups t-test Analysis. After analysis though these processes, the findings can be summarized as follows : First, the expectation for nostalgia through pop musical had been low in 20s-30s before the show, but after the show it raised the bar. Otherwise, the expectation for nostalgia through pop musical in 40s-50s was the same high as before the show. Second, nostalgia through pop musical is not proportional to customer satisfaction of the whole performance in the audience of both two groups. Third, 20s-30s were more satisfied than 40s-50s in the level of customer satisfaction after the show, and both of two groups got to like more than before the pop musical using the popular musics which stimulate nostalgia. Fourth, in terms of the relationship of 'nostalgia' and 'recommendation', 40s-50s recommended more than 20s-30s after the show, and the size of 40s-50s' 'nostalgia' is almost the same as the one of their 'recommendation'.

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