한국 고등학생의 읽기 전략의 상위인지 인식과 독해능력과의 관계
The relationship between metacognitive awareness of reading strategies and reading ability of Korean high school students
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 박은성
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053578
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
The current thesis examines the relationship between metacognitive awareness of reading strategies and reading ability of Korean high school students. It addresses the following three research agenda: (a) the relationship between metacognitive awareness of reading strategies and reading proficiency level, (b) the different reading ability between global and problem-solving strategies preference group, and (c) the effect of learners’ L1 reading proficiency on their L2 reading comprehension. An experiment was conducted on 212 first-year Korean high school students to assess their English reading comprehension ability and to examine their metacognitive awareness of reading strategies inventories. The results revealed the following findings: First, fluent or skilled readers used much more metacognitive awareness of reading strategies than unskilled readers. Overall, metacognitive awareness of reading strategies, global and problem-solving strategies were used more by fluent readers. In case of support strategies, no significant difference was found between reading ability and support strategies. Second, no significant difference was found between global and problem-solving strategies preference group. However, a significant result was found for both global and problem-solving strategies group than others. Lastly, a moderate positive correlation was found between the participants’ L1 reading proficiency and their L2 reading ability. Although the correlation was not significant, the finding suggests that those with high Korean reading proficiency test scores also tend to perform better on English reading ability tests. The current results show that a high level of metacognitive awareness of reading strategies is desirable to improve students' reading ability. Based on the result, reading instruction should be taught explicitly for students to help them use global and problem-solving strategies together, not in isolation. The effect of learners’ L1 reading proficiency on their L2 reading ability concluded to have quite considerable relationship, metacognitive awareness of reading strategies should be considered to teach in class work both Korean and English lesson hours in order to effectively improve English reading skills.
more초록/요약 도움말
본 연구는 우리나라 고등학교 1학년 학생들이 학업과 관련된 영어 지문을 독해할 때 사용하는 읽기 전략의 상위인지와 독해능력은 어떤 관계가 있는지, 총체적·문제해결전략 집단 간의 독해능력에는 유의한 차이가 있는지, 그리고 모국어 독해능력과 영어 독해능력은 서로 관련이 있는지에 대해서 알아보았다. 이를 위하여 숭문고등학교 1학년 8학급의 총 212명의 학생들에게 수능모의고사 지문 3개를 바탕으로 작성한 영어 독해능력 시험 12문항을 실시하였고, 후에 곧 바로 읽기 전략의 상위인지 인식 설문 30문항을 실시하였다. 자료를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 영어 독해능력이 뛰어난 학생들이 그렇지 않은 학생들보다 읽기 전략의 상위인지를 많이 사용하고 있다. 전체적인 읽기 전략의 상위인지 지수와 세부 지수인 총체적전략, 문제해결전략을 모두 많이 사용하는 것으로 나왔다. 그렇지만 보조전략의 경우 영어 독해능력 기준으로 나눈 집단 간의 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 총체적전략 선호 집단과 문제해결전략 선호 집단 간의 영어 독해능력의 차이는 없고, 총체적·문제해결전략을 모두 많이 사용하는 집단과 그렇지 않은 집단 간에는 영어 독해능력의 차이가 존재한다. 총체적이고 국부적인 전략을 모두 다 인지하고 사용하는 학생이 그렇지 않은 학생들보다 영어 독해능력이 우수하다는 결론을 보였다. 마지막으로, 모국어 독해능력과 영어(L2) 독해능력 간에는 관련성이 깊다는 것이 밝혀졌다. 상관분석 결과 비교적 강한 상관관계가 있는 것으로 밝혀졌고, 국어 독해능력 시험의 성적이 좋은 학생들은 대체적으로 영어 독해능력 시험의 성적도 좋았다. 본 연구의 결과, 한국 고등학교 학생들의 영어 독해능력의 향상을 위해서는 읽기 전략의 상위인지 지도가 필요하며 무엇보다 총체적전략과 국부적전략의 지도가 상호작용할 수 있도록 함께 가르쳐 져야 되는 것으로 보인다. 모국어 독해능력과 영어(L2) 독해능력 간에는 관련성이 깊다는 결론을 보이므로, 효과적인 영어 독해능력의 향상을 위해서는 국어와 영어 과목 모두에서 읽기 전략의 상위인지 지도가 함께 이루어지는 것이 바람직하다고 보여 진다.
more

