Search details

사고구술전략(Think-Aloud Strategy)을 활용한 고등학생의 영어 추론 독해 연구

Abstract

본 연구는 평소 한국 고등학생들이 추론적 이해영역 영어독해에 적합한 전략을 개발하는 중에 겪는 어려움을 지적하면서 이러한 학생들에게 소개할 수 있는 새로운 전략으로서 사고구술전략(Think-Aloud Strategy)을 제시한다. 이를 위해 서울 Y여자고등학교 2학년 60명을 대상으로 사전-사후 독해능력검사, 사고구술전략 훈련, 학생 설문조사 및 소감문 작성에 이르기까지 약 두 달에 걸쳐 사고구술전략을 활용한 영어추론독해 연구를 실시하였다. 특히 학습자의 영어 선행지식수준에 따라 다시 실험군 30명을 각각 ‘상’ 수준 및 ‘중’ 수준으로 구분한 후 2013년 8월 한 달간 사고구술전략 훈련을 실시한 후 각 수준별 독해력 성취도 변화 양상 및 사고구술전략유형 활용 특성을 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사고구술전략 훈련 독해능력검사의 사전-사후 성취도점수를 비교 검증한 결과, 대조군 ‘중’ 수준 학생은 성취도 점수가 1.80점 하락한 가운데 실험군 ‘중’ 수준 학생의 점수는 2.07점 상승하였다. 이와는 대조적으로 ‘상’ 수준 학생의 성취도 변화의 경우 대조군 학생들의 성취도 점수는 평균 0.53점 상승한 반면 실험군의 점수는 오히려 평균 0.07점 하락하였다. 이를 통해 본 연구는 사고구술전략이 상위권 학생들에게는 기존 독해전략 사용에 대한 방해요소라고 판단하였고, 중위권 학생에게는 가장 독해학습에 적절히 활용 가능한 전략이라고 결론을 짓는다. 둘째, 사고구술전략 훈련 중 학생들이 녹음한 내용을 전사하여 분석하였을 때, 실험 초반에 자주 등장한 어휘 및 통사구조분석 집중 현상이 실험 중반에 들어서 상당히 감소한 것을 알 수 있었다. 또한 교사 피드백 및 중간점검과정을 거친 후 추론적 이해영역 영어독해 내 사고구술 반응유형양상을 학습자 영어이해력 수준별로 각각 살펴본 결과, ‘상’ 수준 학생들이 주로 정교화 반응을 추론독해에 자주 사용하는 반면, ‘중’ 수준의 학생들은 이해점검 유형을 자주 사용한다는 점을 확인하였다. 셋째, 사전-사후 설문조사를 통하여 학생들은 전반적으로 영어 추론독해에 있어 사고구술전략 활용의 긍정적 효과를 체감하였다고 응답하여 이 전략의 유용성을 확인하였다. 또한 기존 영어 추론독해 학습전략의 한계점을 극복할 만한 대체 독해전략으로서 사고구술전략이 적절한지에 대한 학생들의 의견을 알아보기 위해 소감문 작성 및 인터뷰를 실시한 결과, 사고구술전략을 영어독해전략으로서 활용할 수 있는지에 대해 다수의 학생들이 긍정적 반응을 보였다. 위의 결과를 통해 사고구술전략이 전반적으로 현 고등학생의 영어영역 추론 독해에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 알 수 있다. 특히 사고구술전략이 영어이해력 ‘상’ 수준 학생들에 비해 ‘중’ 수준 학생들에게 보다 높은 독해력 향상을 불러일으킬 수 있다는 점을 고려할 때, 현직 교사들은 중위권 학생을 대상으로 한 영어추론독해 지도방안으로서 사고구술전략을 이용할 수 있다. 이에 향후 사고구술전략이 실제 수업현장에 자주 사용될 수 있도록 장기적인 안목으로 보다 체계적인 사고구술전략학습 훈련 여건이 조성되어야 할 것이다.

more

Abstract

A Study on Inferential Reading Using Think-Aloud Strategy in English for High School Students Choi Hoon Hwa Major in English Education Graduate School of Education Sogang University This study points out the difficulties experienced by Korean high school students during their development in reading strategies suitable for inference in English. It also suggests Think-Aloud Strategy as one of the new reading skills available for students who have had trouble comprehending English texts. This study was conducted on 60 students in the second grade of one high school in Seoul. These students participated in a training session involved in Think-Aloud Strategy treatments from August to September 2013. Before and after the session, students were assessed on their English reading competence, ability to answer questionnaires and impression regarding the effectiveness of Think-Aloud strategy. In particular, students who took part in this study were separated into two groups based on their English reading knowledge: intermediate and advanced. The results of the study are as follows: Think-Aloud Strategy is more appropriate for intermediate-level students applying to inferential reading skills and less appropriate for advanced-level students. In intermediate level, the reading score improved by 2.07 points in experimental group, while diminished by 1.80 points in control group. The reading score in advanced level, however, diminished by 0.07 points in experimental group, compared to control group's score which improved by 0.53 points. Audio transcripts students during training sessions of Think-Aloud Strategy show the students' obsession with lexical and grammatical details or syntactic rules of inferential reading decrease gradually in the middle of the treatment. In addition, by analyzing students' transcripts, a teacher can diagnose their strengths and weaknesses in using Think-Aloud strategy and find strategic characteristics that students usually utilize based on group level. While the advanced group often used elaborative inference skills, the intermediate group used comprehension monitoring skills. When a teacher used assessment techniques like questionnaires or interviews with students, they were likely to learn through the process of articulating their ideas and answering to target questions the text required. The analysis on students' impression also said that Think-Aloud Strategy made students know they are not alone in having to think their way through the problem-solving process, which demonstrated that Think-Aloud Strategy had a positive impression to students as an alternative reading skill for inference. These results above show that Think-Aloud Strategy can be one of the meaningful reading skills to help Korean high school students understand the contents of text in English and empower their reasoning capability related to inference. What is emphasized in this study is that it would be necessary to managing the classroom environment available not only for advanced students but also for intermediate students who have much more potential to utilize Think-Aloud Strategy in reading.

more