예비 중등 교사들의 '기하와 벡터' 교과목에 대한 이해
Pre-service secondary mathematics teachers' understanding of the subject 'Geometry and Vectors'
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 조상현
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 수학교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053552
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
벡터공간의 원소로서의 벡터는 추상적이고, 비 좌표계의 벡터는 양의 개념이 모호하기 때문에 학생들이 ‘기하와 벡터’ 교과목에 대해 어려움을 느끼므로 개념을 잘 이해할 수 있도록 교사가 지도하는 것은 중요하다. 교실수업에서 교사의 이해정도가 학생들이 수학 개념을 이해하는 과정에서 영향을 미치기 때문에, 수학교사 자신이 수학을 가르칠 때 가르치는 교과목의 내용을 깊이 있게 이해하고 있어야하고, 그에 관한 수학적 과제를 해결할 수 있어야 한다. 수학교사가 수학을 잘 가르치기 위해 알아야하는 수학지식이 무엇인지, 그것을 어떻게 이해하고 있는지 살펴볼 필요가 있다. 이를 위하여 예비교사의 MKT 중 응답을 통해 알 수 있는 CCK, PCK, SCK로 분류하여 문항지를 제작하여 대학교 교육대학원 3곳의 예비교사 41명을 대상으로 설문지 조사를 하였다. 그 결과, 예비교사는 일차변환과 타원, 정사영, 벡터의 정의에 대해 대부분 고등학교 수준의 공통내용지식(CCK)로 응답하였다. 또한 예비교사들에게 수준별 수업이라는 가상환경을 주어주고 학생들이 질문했을 때의 응답을 통해 예비교사들의 일차변환, 타원, 정사영, 벡터에 관한 PCK에 관해서는 상반과 하반 수업에서의 교수방법이 많이 다르지 않은 결과를 보였다. 마지막으로, ‘기하와 벡터’ 교과목 단원의 연계성에 대한 SCK와도 관련하여 조사하였다. 그 결과, 예비교사들이 '기하와 벡터‘ 교과목 개념에 대한 옳지 않은 이해가 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 뿐만 아니라 예비교사들이 충분한 CCK, KCT, SCK를 가지고 있다고 해석하기 힘든 것으로 나타났다. 이번 연구 결과가 현재 예비교사들에게 미래의 수학교사로서 자신을 다시 돌아볼 수 있는 기회를 제공하고 교육양성기관에서는 예비교사들의 수학 전문성을 향상시키기 위한 교육프로그램 개발 및 수정이 필요할 것이라 생각된다.
more초록/요약 도움말
Pre-service secondary mathematics teachers' understanding of the subject 'Geometry and Vectors' In a classroom, The understanding of a teacher has an effect on a process that students understand a concept of mathematics, so mathematics teachers have to deeply understand about the content of a subject that they teach and solve tasks of the subject. The purpose of this study is to report how the pre-service secondary mathematics teachers understand about the subject ' Geometry and Vectors'. This study deals with MKT of pre-service secondary mathematics teachers about the concept of a subject 'Geometry and Vectors'. 41 pre-service teachers who are in attendance at a graduate school of education or graduated from a graduate school of education were asked to perform 12 questions based on CCK, KCT and SCK. The result shows that pre-service teachers answer CCK of highschool standard about linear transformation, ellipse, orthogonal projection and vectors mostly. Also, they have no differences between the answers of a high level classroom and a low level classroom about linear transformation, ellipse, orthogonal projection and vectors. Lastly, pre-service teachers have incorrect understandings about SCK of the subject 'Geometry and Vectors'. In addition, the result shows it is hard to analyze that the pre-service teachers have sufficient CCK, KCT, SCK. Futhermore, this study provides opportunity to pre-service teachers that they can look around themselves as a mathematical teacher in a future and teacher education program or professional development program should be rivesed about the concepts of a subject 'Geometry and Vectors'.
more

