대학과목선이수제 역사과수업 도입의 필요성과 수업모형 개발
The Necessity of History UP Course & Development of Instructional Model
- 주제(키워드) 도움말 AP , UP , 대학과목선이수제
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 조범환
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053425
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
국문초록 역사과 UP과정 개발의 필요성과 수업모형 개발 학교현장에서의 역사교육은 역사교육의 목표와 궤가 같은지에 대해 의문이 제기된다. 짧은 수업시간과 방대한 내용 그리고 무엇보다도 입시제도를 벗어난 교육이 이루어지기 힘들다는 점에서 학계가 말하는 역사교육과 현장의 역사교육은 대체로 이원화되어있다. 이러한 문제점에 대해 학계와 현장 모두가 인식하지만 해결할 방법이 요원해 보인다. 그래서 이 논문은 이러한 문제의식을 바탕으로 접근 가능한 여러 해결책 중 하나를 제시하려한다. 입시를 벗어나 실시할 수 있는 역사교육에는 UP PROGRAM(이하 UP)이 있다UP는 대학과목선이수제로 고등학생이 대학 교양수준의 과목을 수강하여 학점을 취득할 수 있는 제도이다. UP를 통해 취득한 학점은 대학 진학 후 학점으로 인정받을 수 있으나 입시에 영향을 주는 요소는 아니다. 하지만 UP는 현재 이공계 과목 중심으로 강의가 개설되어 있으며 역사과의 수업은 아직 개설이 되지 않았다. 따라서 본고는 이러한 UP프로그램에서 역사과목의 필요성을 역설하고 수업모형을 제시한다. UP의 필요성은 크게 두 가지로 요약된다. 첫째, 역사에 관심을 가진 학생들의 욕구를 만족시켜 교육적 평등을 추구한다. 현장에서 평균수준의 수업은 우수한 학생의 욕구를 만족시키지 못함에 따라 다른 방안을 제시하여야하기 때문이다. 둘째 대학입학 전의 고등학생들에게 역사에 대한 올바른 인식을 심어 주기 위함이다. 역사과 진학을 하지 않는 학생에게도 역사에 대한 올바른 이해를 제공하는 것이 필요하기 때문이다. 이러한 필요성을 바탕으로 3가지 모델을 검토 후 수업모형을 제시한다. 3가지 모델은 미국 AP U.S. HISTORY, UP 과학사 그리고 대학 교양 역사수업이다. 각 모델을 분석 후 수업의 형태와 시험에 대한 방안을 제시하였다. 수업모형은 기본적으로 역사를 하는 방법을 교육하고 프로젝트 기반의 수업형태를 제시한다. 현재 고등학교 교과서에서 고대사 분야의 소략에 따라 고대사부분을 선정하여 수업모형을 제시하였다. 고대사부분에 대해 프로젝트 중심의 수업을 진행하며, 각 조별 발표가 상호 관련되는 것이 특징이다. 이는 특정 시기를 다루면서 다양한 분야와 다른 시각을 통해 역사에 접근하는 방식을 익히게 하기 위함이다. 평가는 사료를 제시하고 학생 스스로 내러티브 작성을 하게한다. 이는 학생들의 역사적 사고의 과정이 어떠한 방식으로 이루어지는지 평가하기에 적절하다. 주어진 사료를 통해 연대를 파악한 후 그 시대의 사람이 되어 일기를 작성하는 과정은 역사적 판단이라는 고등작용까지 이끌어낼 것으로 기대된다. 아직까지 역사과 UP 개발에 대한 논의는 제대로 이루어지지 않았다. 본 연구에서 역사과 UP 개발의 필요성과 제한적인 수업모형을 제시하였지만 실제 적용해볼 수 있는 기회가 없음은 한계점으로 작용한다. 하지만 본 연구를 통해 역사과 UP 개발의 필요성에 대한 인식의 확대와 이를 통해 역사과 UP가 개발되기를 기대한다.
more초록/요약 도움말
ABSTRACT The Necessity of History UP Course & Development of Instructional Model Yeo Young Woong Major in History Education Graduate School of Education Sogang University A series of questions have been raised whether history education in a classroom is in sync with set goal for its educational objectives. A shortage in class hours, immensity of the contents, and for the most, difficulty in running a class which does not meet an entrance exam aims for are the major reasons why history education in a school does not match an original objective of history education strives for. A experts in academics and a class level, both are aware of the problem of the gap, but it is not easy to find a right answer to solve it. Therefore, in this paper, I will propose the one of the practical solutions to the problematic gap in history education. University level Program (UP) is an available solution. UP stands for ‘University level Program’. UP consists of college level curricula for a high school student and a credit earned from the Program is acceptable form a university. Because a student’s assessment from the program does not affect a criteria for an admission to a university, a students can learn and enjoy a class from UP released from text-report stress, However, many of the UP course are offered in a college of Science and Engineering and not from a college of Humanities or History. Due to its importance as a alternative choice a school can make, in this report, I will emphasize a necessity in History UP course and suggest instructional models to place its importance and for the most, to adjust it to a university level course. The necessity of UP in History education is summarized in two aspects. First, it satisfies needs from a student with advanced or talented who has deep interest in History class which gives them an ‘equal’ chance to participate in a class fits to their level of learning. As a high school level class which possibly can be described as an average class does not meet a requirement from an advanced level student, UP can be an alternative course to choose. Second, UP is able to cultivate college level knowledge in History before a student begins a course as a university students. Also for a student who does not planning to take History as a major can take part in the class as a alternatives which of course offering them a chance to gain sound historical knowledge and understanding. Three of model programs are researched for UP and those three model programs are; AP U.S. History, UP History of Science, and college level-History class in University. A model form of class and a test plan are also suggested. All model programs are developed on the basis of how to doing history with a project based class. Diverse opinions can be stated in ancient history part; a project based class can be activated and a group presentation topic can be organized. It aims for practicing how to approach ‘History’ through diverse aspects and prospectives studying a specific period time in History. Evaluation is composed of writing a journal with presented historical data. It is appreciate to evaluate how historical thinking process is formulated by a student. Figuring out a specific period time from a data and writing a journal as if (s)he lives those time of the event will eventually lead to higher cognitive ability for historical judgements. Development of History UP has not properly discussed yet. In this study, tje suggestion is made according to the necessity of developing UP History course with introducing an instructional model. However it is still a limitation because there has not been made any ‘in-real’ application. Nevertheless, this study can be a cornerstone for the better understanding to necessity to develope History UP course and introducing this program.
more

