신제품 수용 시 개인 내적요인이 심적 시뮬레이션 효과에 미치는 영향 : 혁신저항성과 과시소비성향을 중심으로
The Influence of Internal Personal Factors on Mental Simulation Effects When Adopting a New Product: Focusing on Innovation Resistance and Conspicuous Consumption
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김충현
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053264
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구에서는 신제품 수용 시 소비자의 개인 내적 요인에 따라 심적 시뮬레이션의 효과가 어떻게 나타나는지 탐색하였다. 심적 시뮬레이션(mental simulation) 이란 가상의 사건에 대하여 상상해보도록 하는 것으로 여러 유형이 있지만, 주로 목표를 달성하기 위한 구체적인 단계를 상상하는 ‘과정- 시뮬레이션(process simulation)’과 목표를 달성한 이후 얻게 되는 혜택을 상상하는 ‘결과 시뮬레이션(out-come simulation)’을 중심으로 심리학 분야에서 주로 연구되어 왔다. 최근에는 광고 분야로 연구가 확장되면서 심적 시뮬레이션 효과가 중요시되고 있다. 본 연구는 신제품 수용 시 혁신을 저항하고자 하는 혁신저항성(innovation resistance)과 타인에게 자신의 부를 과시하고자 하는 과시소비성향(conspicuous consumption)의 정도에 따라 시뮬레이션의 효과가 어떻게 다르게 나타나는지 알아보고자하였다. 그 결과 첫째, 혁신저항성이 낮아 신제품 수용에 거부감이 적은 집단은 두 시뮬레이션 간 수용의도와 제품태도에서 차이가 없었지만 혁신저항성이 높은 집단에서는 결과시뮬레이션이 과정시뮬레이션보다 수용의도와 제품태도 모두 긍정적인 것으로 나타났다. 또한 혁신저항성과 시뮬레이션간의 이원분산분석(2Way-ANOVA)을 통해 상호작용 역시 모두 유의미 한 것으로 나타났다. 둘째, 과시소비성향의 경우, 과시소비성향이 높은 집단에서는 시뮬레이션 간 수용의도와 제품태도에서 차이가 없는 것으로 나타났으나, 과시소비성향이 낮은 집단에서는 결과시뮬레이션이 과정 시뮬레이션보다 수용의도와 제품태도 모두 긍정적으로 나타났다. 하지만 과시소비성향과 시뮬레이션간의 이원분산분석에서 제품 태도에는 상호작용이 유의미한 것으로 나타났으나 수용의도에는 상호작용이 미치는 영향이 나타나지 않았다. 이상의 결과를 토대로 신제품 수용에 있어 개인내적성향과 심적 시뮬레이션과의 관계에 대하여 논의하고 연구의 제한점과 후속연구의 방향을 제안하였다.
more초록/요약 도움말
This study has explored to find out how the mental simulation effects appear according to the internal personal factors of consumers when they adopt a new product. A mental simulation means thinking about an imaginary event. While there are many types of mental simulation, the two main areas of process simulation (imagining the specific stages of achieving a goal) and out-come simulation (imagining the benefits that will be obtained after achieving the goal) have been researched in psychology. The importance of the effect of mental simulation is being acknowledged increasing more as it has been extended to advertisement area. In this respect, this study intends to find out the different effects of simulation according to the degree of innovation resistance which attempts to resist to the acceptance of a new product and conspicuous consumption which means trying to show off one's wealth to others. The results of the study show, firstly, that while there was no difference in the intention of acceptance and product attitude between the two simulations in the group which had little resistance to adopt a new product with a low level of innovation resistance, the group which had a higher level of innovation resistance had positive intention of acceptance and product attitude as well in the outcome simulation than in the process simulation. In addition, the 2-Way ANOVA of the innovation resistance and the simulations showed that the interaction was also meaningful. Secondly, in the case of conspicuous consumption, there was no difference in the intention of acceptance and the product attitude between simulations in the group with a high level of conspicuous consumption, but out-come simulation was more positive in both the intention of acceptance and product attitude in the group with a lower level of conspicuous consumption. Although the 2-Way ANOVA of the conspicuous consumption and simulation for product attitude showed that the interaction was meaningful, interaction for the intention of acceptance was not meaningful. Based on such results, the relations between internal personal factors and mental simulation at the time of acceptance of a new product have been discussed and the limitations to research and the direction of following studies have been proposed.
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