검색 상세

고등학교 영어교육용 스마트폰 애플리케이션 효과성 연구

A Study on the Effects of English Educational Smartphone Application for High school Students

초록/요약 도움말

The purpose of this study is to investigate the effect of an educational smartphone application for English vocabulary learning among Korean high school students in learning English. The target subjects of this study are forty-seven high school students in the cities of Suwon and Gunpo. They were divided into two groups, the experiment group studied 160 English words by using smartphone application called 'Word Master 2000' and the controlled group studied the same list of words by usual conventional method of using the vocabulary list for four weeks. A pre-vocabulary test was conducted in the first week before they started studying the word list and three post-tests were conducted each week during the three weeks. Additionally, a pre-questionnaire was conducted in order to investigate the current use of English educational application and preferences among the two groups, and a post-questionnaire was conducted to the experiment group in order to find out their evaluations on this application. The major results of this study are as follows: first, it is proved that English learning using the smartphone applications is as much effective as the existing traditional learning method. Both of the groups improved in their post-test, since there were no significant difference between them. Second, it is also proved that students can expect higher achievement by using the smartphone application than by using existing learning method. In the comparison of the two groups in pre and post vocabulary tests, the experiment group accomplishment results were significant higher than controlled group. These two results indicate that learning by application has good potential to be a new vocabulary learning method. Third, students recognize that using application can help their vocabulary learning. According to the result of post-questionnaire, more than half of the students in the experiment group were satisfied with the application because of its usability and various learning activities. As suggested above, high school students need to use effective learning methods, and they recognize smartphone applications are helpful in learning English. Therefore, teachers should be interested in many kinds of English educational smartphone applications.

more

초록/요약 도움말

본 연구는 고등학교 영어교육용 스마트폰 애플리케이션의 효과성을 증명하기 위해 진행되었다. 본 연구를 진행하기 위해 경기도 수원시와 군포시에 위치한 고등학교에 재학 중인 47명의 학생들을 대상으로 사전 설문을 실시하여 스마트폰 사용 유무 및 영어교육용 앱 사용 현황을 조사하였고, 학생들의 기본 영어 단어 실력을 평가하기 위해 사전 테스트를 실시하였다. 그 결과에 따라서 학생들을 두 집단으로 나누었으며, 실험집단에게는 단어 학습용 앱인 ‘워드 마스터 2000’으로, 통제집단에게는 문서로 만든 단어장을 이용해 전통적인 방식으로 4주 동안 160개의 영어단어를 학습하게 하였다. 학생들에게 매주 마다 사후 테스트를 실시하였고 각 집단 학생들의 사전 테스트의 결과와 사후 테스트의 결과를 통계로 비교하여 효과성을 증명하였다. 그리고 마지막 주에는 실험집단에게 사후 설문을 실시하여 앱에 대한 실험학생들의 만족도를 조사하였다. 본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 앱을 활용한 단어 학습 방식과 기존의 전통적인 단어 학습 방식의 효과는 동등하다. 두 집단의 사후 테스트 결과를 비교하였을 때 두 집단의 성취는 차이가 없었다. 둘째, 실험집단의 학생들이 전통적인 방식으로 학습한 통제집단의 학생들보다 성취가 더 높다. 이와 같은 결과는 앱을 활용한 학습이 새로운 학습 방식이 될 가능성이 충분하다는 것을 증명한다. 셋째, 학생들은 단어 학습을 할 때 앱이 도움이 된다고 인식한다. 사후 설문 결과에 따르면, 실험집단의 학생들 중 반 이상이 앱이 제공하는 다양한 학습 방식에 만족하였고, 이 앱이 유용하다고 인식하고 있었다. 위에서 제시한 바와 같이, 고등학교 학생들은 효과적인 학습 방식을 필요로 하고 스마트폰 앱을 통한 학습이 영어를 학습하는데 도움이 된다고 인식한다. 따라서 교사들은 학생들이 애플리케이션을 통해 학습에 도움을 받을 수 있도록 다양한 종류의 영어교육용 스마트폰 애플리케이션에 더 많은 관심을 기울여야 한다.

more