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로너간의 회심신학에 비추어본 십자가 성 요한의 영성

St. John of the Cross’ Spirituality Seen through the Lens of Lonergan’s Conversion Theology,

이수정 (신학대학원 신학과)

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본 논문의 목적은 로너간의 회심이론에 비추어서 십자가 성 요한의 영성을 살펴보는 것이다. 로너간의 회심은 인간 의식의 질적으로 다른 네 개 층위 중 세 번째와 네 번째 층위에서 지향되는 자기초월의 방식들이다. 지성적 회심은 인지적 자기초월을 통해 진리에 도달하게 하고 도덕적 회심은 실제적 자기초월을 통해 감지되고 확인된 가치들을 행하여 참된 자기 자신을 실현하게 한다. 종교적 회심은 하느님 사랑의 체험을 말하는데 이 사랑을 통해 진리와 선에 대한 새로운 전망이 만들어지며 인간의 자기초월에 대한 지향이 성취된다. 본고에서는 성인의...
본 논문의 목적은 로너간의 회심이론에 비추어서 십자가 성 요한의 영성을 살펴보는 것이다. 로너간의 회심은 인간 의식의 질적으로 다른 네 개 층위 중 세 번째와 네 번째 층위에서 지향되는 자기초월의 방식들이다. 지성적 회심은 인지적 자기초월을 통해 진리에 도달하게 하고 도덕적 회심은 실제적 자기초월을 통해 감지되고 확인된 가치들을 행하여 참된 자기 자신을 실현하게 한다. 종교적 회심은 하느님 사랑의 체험을 말하는데 이 사랑을 통해 진리와 선에 대한 새로운 전망이 만들어지며 인간의 자기초월에 대한 지향이 성취된다. 본고에서는 성인의 종교적 회심의 특성을 성인의 지평, 신비체험, 자아포기, 하느님의 주도권, 초자연적 사랑으로 나누어 살펴보고 지성적 회심과 도덕적 회심을 성인의 종교적 회심의 지평 안에서 살펴본다. 성인의 지평 안에서 인간은 하느님께 그 근원을 두고 그 안에서만 완성될 수 있는 존재로서 나타나며 하느님과의 사랑의 일치를 그 근본 소명으로 가진다. 성 요한은 여러 가지 신비체험을 우리에게 소개하는데 성인의 주입관상과 여러 가지 초자연적 지식들 안에서 이를 살펴볼 수 있다. 성인의 자아포기는 하느님을 소유하기 위한 감각과 의지의 부정을 중심으로 살펴볼 수 있다. 하느님의 주도권은 수동적 정화와 하느님과의 일치체험을 통해 살펴볼 수 있다. 성 요한의 초자연적 사랑은 인간편의 사랑과 하느님편의 사랑으로 나누어 살펴볼 수 있는데 인간편의 사랑은 대신덕적 사랑과 감정이나 자기만족이 아닌 순수한 의지적 사랑으로 보여지고 하느님편의 사랑은 일치 체험 안에서 보여지는 신비적인 사랑을 통해 살펴볼 수 있다. 성 요한의 지성적 회심은 그의 지성의 부정에서 찾아볼 수 있다. 성인은 인간의 인식으로 파악할 수 없는 초자연적인 하느님께 대한 지식을 갖추기 위해 지성의 부정을 말하며 신앙의 방법을 통해서만 하느님을 알 수 있다고 말한다. 성인의 도덕적 회심은 선에 대한 의지의 부정과 윤리적 선의 실천을 통해 살펴볼 수 있다. 성인의 절대가치는 하느님이시기에 성인은 다른 모든 선을 넘어 하느님만을 행동의 기준으로 삼는다.
초록/요약 도움말moremore
The aim of this study is to see and hopefully gain a better understanding of St. John of the Cross’ spirituality through the lens of Bernard Lonergan’s conversion theology. Conversion, according to Lonergan, is a mode of self-transcendence at either the third or fourth level in four qualitatively di...
The aim of this study is to see and hopefully gain a better understanding of St. John of the Cross’ spirituality through the lens of Bernard Lonergan’s conversion theology. Conversion, according to Lonergan, is a mode of self-transcendence at either the third or fourth level in four qualitatively different levels of human consciousness. Intellectual conversion is to reach the truth through cognitional self-transcendence. Moral conversion is to realize the values apprehended and affirmed by a real self-transcendentence. Religious conversion takes place in the experience of God’s love, which is what enables one to form new horizons regarding the true and the good, and helps one achieve self-transcendence. This study seeks to understand the nature of the saint’s conversion in terms of the saint’s horizon or outlook on human nature, his mystical experiences, his self-surrender, his experience of God’s initiatives, and his experience of supernatural love. This study then goes on to examine intellectual and moral conversions as part of the saint’s religious conversion. Within St. John’s horizon, the human being is a creature whose origin is in God and who can be perfected only in God. The basic vocation of the human being is thus to achieve the union of love with God. St. John shares with the reader many of the mystical experiences he had. We can understand these experiences in the saint’s infused contemplation and supernatural knowledges. The saint’s self-surrender can be understood mainly as his negation of senses and will that is to possess God completely. God’s initiatives are evident in the process of passive purgation as well as in the saint’s experience of union with God. St. John’s supernatural love can be understood from two perspectives: that is, the human and the divine. Love, as seen from the human perspective, are purely willful theological charity devoid of related sensations, and self-satisfaction. Love, from God’s perspective, is a mystical phenomenon experienced in one’s union with God. St. John’s intellectual conversion manifests in his denial of intellect. In order to come into possession of the knowledge of supernatural God that is beyond the grasp of human cognition, the saint argues for the negation of intellect, emphasizing that we can know God only through the method of faith. St. John’s moral conversion is characterized by two aspects: namely, the negation of the will to the good, and the practice of the ethical good. Because the saint’s absolute value is God only, the saint looks to God as the only standard of moral behavior transcendent above all other standards.