스포츠교육모형에 관한 국내 학술지 메타분석: 정의적 영역 중심으로
The meta-analysis of regarding the sport education model in Korean research articles: Focused on affective domain
- 주제(키워드) 도움말 스포츠교육모형
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052687
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
초·중·고등학교의 일반적인 체육수업은 전통적인 교수방법으로 기능을 습득하고 게임을 진행하여 많은 문제점을 낳고 있다. 스포츠교육모형을 적용하면 스포츠 영역에서의 다양한 기술을 학습 할 수 있으며, 학생들이 다양한 역할을 수행하게 되어 모든 팀의 구성원이 만족감을 경험할 수 있다. 그러므로 스포츠교육모형을 적용하였을 때의 효과를 알아보기 위한 연구의 필요성이 제기되며, 그 중 인간교육과 전인교육이 강조되면서 정의적 영역의 중요성이 절실해지고 있기 때문에 지금까지의 교수방법에 대해 더 연구하고 변화시켜야 할 것이다. 따라서 이 연구는 스포츠교육모형을 적용한 체육수업 관련 효과성을 검증하기 위하여 학생들에게 스포츠교육모형을 체육수업에 적용하고 선행 연구들을 메타분석 하였다. 2000년대 이후부터 2013년 2월까지의 국내 자료 중에 메타분석이 요구하는 연구 10건만을 최종적으로 선정하였다. 수집된 자료의 각종 통계치, 즉 사례 수, 평균, 표준차를 Excel 프로그램을 이용하여 입력하였고, 그 값을 기초로 연구결과를 산출하였다. 스포츠교육모형을 적용한 정의적 영역의 효과크기는 기본적 특성 .246, 심리적 특성 .337, 사회적 특성 .343으로 작은 효과크기가 나타났다. 스포츠교육모형을 적용한 학교급별 평균 효과크기는 고등학교 .526, 중학교 .184, 초등학교 .150 순서로 효과크기가 나타났다. 스포츠교육모형을 적용한 과제유형별 효과크기는 네트형 .374, 영역침범형 .292, 필드형 .021 순서로 효과크기가 나타났다. 본 연구에서는 스포츠교육모형의 정의적 영역만을 메타분석을 하였다. 따라서 후에 이루어질 연구들은 본 연구에서 다루지 못한 다양한 수업 모형과 심동적, 인지적 영역에 대한 통합적인 메타분석 연구가 이루어져야 한다고 생각한다.
more초록/요약 도움말
General gym classes in elementary, middle and high school have many problems because the present classes teach students physical functions and the ways to play games based on traditional teaching methods. However, Students in gym classes can be more satisfied from various activities such as getting numerous skills and experiencing various rolls in sports by applying the sport education model. Therefore, the studies on effects by the sport education model in present gym classes will be needed. As the importance of the human education and whole-person education is getting stronger, the importance of the affective domain on education is more essential than that of before. Therefore, the present teaching methods will be needed the detailed studies and will be needed to develop. In this study, the author applied the sport education method to students in gym class for verifying the education effect of gym classes with the sport education model, and the author analyzed the previous studies using meta-analysis method. Among the articles between 2000 and 2013, the author choose 10 reports which are suitable for meta-analysis, and the data including statistical values, case numbers, average values and standard deviation values from these reports are processed using Microsoft Excel. In results of affective domain with affective domain, the degrees of effectiveness are .246 in basic characteristic, .337 in psychological characteristic and .343 in social characteristic. In comparison of each average value of grades, the values of effectiveness are .526 in high school, .184 in middle school and .150 in primary school. The effectiveness by task types with the sport education model are .374 in net type, .292 in invasion domain type and .021 in field type. In this study, the author focused on affective domain of the sport education model, and the author suggest that the next study of the sport education model should be carried on meta-analysis in integrational viewpoint of the sport education model that including psychomotor and cognitive domain which are not introduced in this study.
more

