검색 상세

아동이 지각한 부모애착과 대인관계적 학교적응과의 관계 : 자기효능감, 자아탄력성, 자아존중감의 매개효과

The relationship of parental attachment and interpersonal school adaptation: the mediating effects of self-efficacy, ego-resilience and self-esteem

초록/요약 도움말

본 연구는 부모애착과 대인관계적 학교적응의 관계에서 자기효능감, 자아탄력성, 자아존중감이 매개하는지, 또한 매개하는 과정에서 변인들간의 경쟁적인 상호작용이 일어나는지를 알아보고자 하였다. 이것을 알아보기 위해서 경기도 광주 지역에 있는 2개의 초등학교 5학년과 6학년을 대상으로 다섯 가지 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 400부의 설문지 중 345부의 자료를 분석에 활용하여 경로분석을 통해 검증하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 부모애착과 대인관계적 학교적응의 관계에서 자기효능감, 자아탄력성, 자아존중감을 모두 동시에 매개변인으로 투입하면 자기효능감과 자아탄력성은 매개효과를 나타내나, 자아존중감은 매개효과가 나타나지 않는다. 그러나 각각 하나씩 개별적 매개변인으로 투입하면 모두 매개효과를 나타낸다. 따라서 부모애착과 대인관계적 학교적응의 관계에서 매개변인으로 작용하는 자기효능감, 자아탄력성, 자아존중감끼리의 경쟁적 상호작용이 일어나 자아존중감의 매개효과에 변화가 일어났다고 할 수 있겠다. 이러한 연구 결과는 학교에서 교사 및 또래들과의 대인관계적응을 높이기 위한 방법적인 방향을 제시해 준다. 본 연구 결과에 따르면, 대인관계적 학교적응을 높이기 위해서는 우선, 부모가 아동과의 안정 애착을 형성하고 정서적 유대감을 유지해 나가는 것이 중요하다. 그리고 스트레스 상황에서도 융통성과 회복력을 가질 수 있게 하는 자아탄력성을 높이는 것이 효과적이다. 또한 자신의 능력에 대한 신념과 자신감인 자기효능감을 향상시킬 필요가 있다. 본 연구의 제한점과 앞으로의 연구 방향에 대한 논의도 포함하였다.

more

초록/요약 도움말

The purpose of this study was to identify whether self-efficacy, ego-resilience, and self-esteem mediates in the relationship between parental attachment and interpersonal school adaptation as well as explore whether competitive interaction takes place between variables during the mediating process. In order to identify this, survey which consists of the 5 scales was conducted on 5th and 6th grade students in 2 elementary schools located in Gwangju, Gyeonggi-do. Amongst the 400 copies of the questionnaire, 345 copies of data were applied in the analysis to make verification through path analysis. Following is the summarization of the major study results. First, when self-efficacy, ego-resilience, and self-esteem were simultaneously applied as mediating variables, self-efficacy and ego-resilience displayed mediating effects but self-esteem did not present mediating effects. However, when each were individually applied as mediating variables, all displayed mediating effects. Therefore, it can be perceived that changes happened in the mediating effects of self-esteem as competitive interaction took place between self-efficacy, ego-resilience, and self-esteem, which applied as mediating variables in the relationship between parental attachment and interpersonal school adjustment. The study result suggests a methodological direction for the enhancement of interpersonal adaptation with teacher and peers in school. According to the study results, secure attachment should initially be formed between parents and the child in order to enhance interpersonal school adaptation, and it is important to maintain affective connectedness. Moreover, it is effective to heighten ego-resilience, which enables for the possession of flexibility and resilience during stressful situations. Furthermore, it is considered necessary to increase self-efficacy, which stands as the conviction and confidence about one's abilities. The limitations of this study and discussion about further study direction were included.

more