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2009 개정 교육과정에 의한 중학교 1학년 영어 교과서의 말하기 과업 연구

A Study of Speaking Tasks in the First-Year Middle School English Textbooks According to the 2009 Revised Curriculum

초록/요약 도움말

The purpose of this study is to review how speaking tasks in the first-year middle school English textbooks, which is revised curriculum in 2009, are presented. The study includes what is a good point of the presented speaking tasks, what is limitation, and supplement point of the presented speaking tasks. For this purpose I sampled 5 first-year middle school English textbooks. I reviewed speaking tasks in these textbooks by categorizing as the goal of speaking tasks, the topic of speaking tasks, and the activity type of speaking tasks. And I reviewed the goal of speaking tasks, the topic of speaking tasks, and the activity type of speaking tasks in the sampled 5 textbooks by the table of the standard for the study in each speaking task category. The result of this study and the method to improve can be summarized as follow: First, ‘respond to creatively and imaginatively’ function is not presented in the textbooks. However I suggest that the teacher should recognize the effect of the integration of creativity education and English classes, and give students the chance to practice ‘respond to creatively and imaginatively’ function in class. Second, ‘solve problems, get things done’ function is only presented about 6-7% in the textbooks. The common requirement for learners who practice ‘solve problems, get things done’ function is critical thinking ability. I suggest that the teacher should recognize the importance of critical thinking ability, moreover increase the chance for students to practice ‘solve problems, get things done’ function. Third, the topics of speaking tasks relating to culture, globalization are rarely presented in the textbooks. The main goal of 2009 revision curriculum is that English learners enhance citizenship and community spirit. As a result I suggest that the teacher helps the learners to practice balanced speaking tasks with more various topics. Fourth, ‘meaningful practice activity’ is most frequently presented in the textbooks. According to the main goal of 2009 revised curriculum the teacher should offer activities that are more communicable speaking tasks to the learners.

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초록/요약 도움말

본 연구의 목적은 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 1학년 영어 교과서의 말하기 과업이 어떻게 제시되고 있는가, 제시된 과업의 긍정적인 면은 무엇인가, 그리고 제시된 과업의 한계와 보완점은 무엇인가를 알아보기 위함이다. 이를 알고자, 본 연구는 중학교 1학년 영어 교과서 12종 중 5종을 선정하여 말하기 과업 연구 기준 표를 가지고 말하기 과업을 말하기 과업의 목표, 말하기 과업의 화제, 말하기 과업의 활동 유형으로 분류하여 살펴보았다. 이를 살펴본 결과와 그에 따른 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 5종 교과서에 제시된 말하기 과업 목표 중 창의적으로 말하기 기능이 제시되어 있지 않았다. 그러나 본 논문은 교사가 창의성 교육과 영어 교육 통합의 효과(일반 사설 영어 프로그램보다 더 높은 학업 성취도 향상, 언어 유창성 향상, 학습 동기 향상)를 인식하여 영어 수업 시간에 학습자가 창의적으로 말하기 기능을 연습할 수 있는 기회(영어 동화 읽기, 수준별 북클럽 다독 활동)를 제공하기를 제안한다. 둘째, 교과서에 제시된 말하기 과업 목표 중 비판적 사고 능력과 연관된 문제해결, 설득하기 기능이 타 의사소통 기능에 비해 매우 적게 제시되어 있다. 그러나 본 논문은 교사가 비판적 사고 능력의 중요성(사회적으로, 대학 입시에서도 중요시되고 있고, 창의성 향상과 불가분의 관계인 비판적 사고 능력)을 인식하여 수업 시간에 학습자가 비판적 사고 능력을 기를 수 있도록 문제해결과 설득하기 기능을 연습할 수 있는 기회를 늘리기를 제안한다. 셋째, 교과서에서 말하기 과업 화제 중 문화 관련 화제, 국제적인 지식과 관련된 화제가 많이 다루어지지 않은 편이다. 2009 개정 교육과정에 제시된 영어 교육 목표 중 영어 학습자가 세계인으로서 소통할 수 있도록 한다는 목표에 따라 교사는 5종 교과서에서 많이 다뤄지지 않은 문화 관련 화제, 국제적인 지식과 관련된 화제도 학습자에게 제시하여 학습자가 좀 더 다양한 말하기 과업 화제를 가지고 균형적인 말하기 과업 화제 연습을 할 수 있도록 해야 한다. 넷째, 교과서에서 말하기 과업 활동 유형 중 유의미한 연습 활동이 가장 많이 제시되고 있다. 학습자의 의사소통 능력 배양을 중시하는 2009 개정 영어과 교육과정 목표에 따라 교사는 학습자에게 의사소통 활동 단계와 관련된 과업 활동도 좀 더 제시해야 한다.

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