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소집단 협력학습과 동료멘토링 학습이 수학 학업성취도 및 수학적 자아효능감에 미치는 영향

The Effects of Small Group Cooperative Learning and Peer Mentoring Learning on Academic Achievement and Self-Efficacy in Mathematics

초록/요약 도움말

Small group cooperative learning and peer mentoring learning are teaching-learning methods which emphasize the importance of communication among learners. Lately, these teaching methods have been prominent since they are able to solve many problems of traditional teaching methods or individual learning by engaging students in an active communication process. For this reason, this research has its focus on "mathematics education which is appropriate for each student's individual level" and "mathematics education which makes students confident and interested in mathematics." Also, this research tries to conduct investigations on small group cooperative learning and peer mentoring learning as mathematics teaching methods. In addition, it analyzes the impact of each teaching-learning method on students' mathematical achievements and changes of their self-efficacies through a quantitative research by dividing the students into high level students and low level students according to their scores on mathematics. To perform this research, an achievement test of mathematics and a self-efficacy test were carried out for 96 boys who are in the third year of middle school. Also, all the collected data were analyzed through the process of investigating item reliability, T-test, two-way analysis of variance, and multi-variate analysis. The following are the results from this research analysis. First, small group cooperative learning had positive effects on improving students' achievements in mathematics and their self-efficacies. In particular, it was effective for high level students since it improved both their academic achievements and self-efficacies. For low level students, however, it had positive impacts on improving their academic achievements while it was not effective for their self-efficacies. To enhance low level students' self-efficacies and to apply small group cooperative learning to the classroom lessons more efficiently, teachers' diverse efforts are required such as using games for developing students' fellowship and cohesion, hosting pro and con discussions, giving them beneficial feedbacks on small group cooperative learning and peer mentoring and encouraging them constantly. Second, peer mentoring learning was also effective for improving students' achievements in mathematics and their self-efficacies. For high level students, it was effective for improving their self-efficacies while it was not effective for improving their academic achievements. For low level students, however, it had positive effects on improving their academic achievements and self-efficacies. To develop high level students' academic achievements, it is important for mentos to have enough time for individual studies, and afterwards, to distribute more time for mentees to ask questions to mentos about mathematical concepts or problems. In this way, a teacher needs to have abilities to modulate the class time appropriately so as to maximize the efficiency of the learning process of mentos and mentees. In order to make use of small group cooperative learning and peer menoring learning more effectively, it is crucial to make both high level students and low level students participate in class activities more actively. Moreover, a teacher is required to have an ability to apply a small group cooperative learning into classroom lessons when it is needed to develop students' understanding of mathematical concepts and communication skills. In addition, when the students need to have problem-solving abilities or there should be changes on their self-efficacies, it is required for a teacher to implement peer mentoring learning in the classroom lessons.

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초록/요약 도움말

소집단 협력학습과 동료멘토링 학습은 학습자와 학습자간의 의사소통에 중점을 둔 교수 학습 방법으로 전통적인 교수 방법이나 개별 학습에서 발생하는 많은 문제점을 학습자들의 상호 작용을 통해 능동적으로 해결해 나갈 수 있다는 점에서 그 중요성이 부각되고 있다. 이러한 이유로 본 연구는 수학 교육의 방향을 ‘개인의 능력 수준에 알맞은 수학교육’, ‘수학 학습에 흥미와 자신감을 갖게 하는 수학 교육’에 맞추고, 수학 교수 학습 방법으로 소집단 협력학습과 동료멘토링 학습에 대해 알아보고자 하였다. 각각의 교수 학습 방법이 수학 학업성취도와 수학적 자아효능감의 변화에 미치는 영향을 분석하고, 학생들을 수학 성적에 따라 상‧하수준 학습자로 나누어 이들의 수학 학업성취도와 수학적 자아효능감의 변화에 미치는 영향을 양적 연구를 통해 분석하였다. 연구를 수행하기 위하여 중학교 3학년 남학생 96명을 대상으로 수학 학업성취도 검사와 수학적 자아효능감 검사를 진행하였다. 수집된 자료는 문항간 신뢰도와 t 검정, 이원 분산분석, 다변량분산분석을 실시하여 분석하였다. 분석한 결과를 토대로 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 소집단 협력학습은 수학 학업성취도와 수학적 자아효능감의 향상에 긍정적인 효과가 있었다. 상‧하수준 학습자에 따른 분석 결과는 상수준 학습자에게는 수학 학업성취도와 수학적 자아효능감의 향상에 효과적이었고, 하수준 학습자에게는 수학 학업성취도의 향상에 효과적이지만 수학적 자아효능감에는 효과가 없었다. 하수준 학습자의 자아효능감을 높이고 소집단 협력학습을 효율적으로 적용하기 위해서는 교사가 소집단 구성원들의 유대감과 결속력을 다지는 게임과 찬반토론을 수업에 활용하고, 학생들에게 소집단 협력학습과 동료멘토링 학습의 긍정적인 효과에 대해 지속적으로 조언하고 격려하는 교사의 노력이 필요하다. 둘째, 동료멘토링 학습은 수학 학업성취도와 수학적 자아효능감의 향상에 긍정적인 효과가 있었다. 상‧하수준 학습자에 따른 분석 결과는 상수준 학습자에게는 수학적 자아효능감의 향상에 효과적이지만 수학 학업성취도에는 효과가 없었고, 하수준 학습자에게는 수학 학업성취도와 수학적 자아효능감의 향상에 효과적이었다. 상수준 학습자의 학업성취도를 높이기 위해서는 멘토가 개별 학습을 할 수 있는 시간을 갖도록 하는 것이 중요하고, 이후에 멘티가 수학적 개념이나 문제를 멘토에게 질문할 수 있는 시간을 배분하는 등 멘토와 멘티의 수업효율을 극대화하기 위해 교사가 적절하게 수업시간을 조절하는 능력이 필요하다. 소집단 협력학습과 동료멘토링 학습이 효과적으로 활용되기 위해서는 무엇보다 상수준 학습자와 하수준 학습자가 적극적으로 수업에 참여할 수 있도록 해야 한다. 또한 수학 개념 이해와 수학적 의사소통 능력 향상을 위해서는 소집단 협력학습을 적용하고, 문제 해결 능력과 자아효능감의 변화가 필요한 부분에서는 동료멘토링 학습을 수업시간에 적용할 수 있는 교사의 능력이 필요하다.

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