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경마산업 종사자들의 경마산업 문제점과 개선방향에 대한 인식 : The Awareness of Employees in Horse Race Industry for the Challenges and Future Directions on Horse Race Industry

초록/요약 도움말

본 연구는 말과 사람이 호흡을 맟춰 연출하는 레이스와 베팅이 유기적으로 결합된 레저스포츠인 경마가 스포츠 보다는 도박 이라는 선입견과 부정적 편견으로 국민여가의 일부분으로 자리매김하는데 어려움이 있는 요즘, 경마시행 경력이 풍부한 경마산업 종사자들을 대상으로 현 경마산업의 문제점을 알아보고 이를 해결 위한 방안을 모색해하여 미래경마산업의 발전방향을 제시해 보고자 한다. 이에 본 연구는 경마시행 현장의 종사자 13명을 연구 참여자로 선정하여 현 경마산업의 문제점과 해결방안, 경마가 대중들로부터 긍정적 인식을 얻기 위한 방안, 미래 경마산업의 발전방향에 대해 경마산업 종사자들의 개인적 경험에서 나오는 의견과 생각 그리고 조언을 알아내기 위하여 질적 연구 방법을 이용하였다. 본 연구의 자료 수집은 13명의 연구 참여자와 1:1 개별 심층면담을 통하여 자료를 수집하였으며 수집된 자료는 전사, 코딩, 주제의 발견이라는 3 단계의 과정을 구조화 하여 결과를 제시하였다. 이러한 연구방법과 절차를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 일반인들의 경마에 대한 인식은 과거에 비해 우호적이지만 대부분은 경마를 도박과 부정적으로 나타났다. 둘째, 현 경마산업의 문제점으로는 경마산업의 내·외부적 문제와 경마참여자의 문제로 나누어지며 해결방안으로는 경마중독예방활동, 초보이용객 대상으로 경마의 올바른 이해교육실시, 일본식 경마용어 개정, 경마외의 다양한 수익창출, 환급율 인상, 인터넷배너를 이용한 한국마사회의 사회기여와 이벤트 홍보, 회사 측과 PA(시간제 경마직)근무자와의 갈등해결, 정부주도하인 공기업에서 벗어나 민영화로 전환 등 다양하게 언급되었다. 셋째, 경마가 일반인들로부터 보다 긍정적인 인식을 얻기 위한 방안으로는 경마수익금으로 공익사업의 선두주자임과 가족 그리고 연인단위의 다양한 이벤트를 TV와 인터넷 광고를 통해 홍보하는 방안, 승마와 다양한 레저로서 경마의 이미지 쇄신, 경마와 관련된 영화와 드라마 제작과 연예인 홍보대사를 위촉하여 다양한 매체에 간접적으로 홍보하는 방안, 경마의 공정성 확보를 위해 경주의 전 과정과 경주편성의 공개 그리고 공정관리팀을 운영하여 부정경마의 예방과 철저한 단속, 열악한 환경과 레저시설이 없어 도박장이라는 이미지를 벗어나지 못하고 있는 장외지사에 레저시설확충과 건강관리센터를 도입하고 이를 무상으로 운영하여 경마 이용객과 지역주민에게 부정적 인식에서 벗어나 긍정적이고 필요한 레저와 문화의 장으로 인식하게끔 장외지사의 환경개선이 필요하다고 하였다. 넷째, 미래경마산업의 발전방안으로는 경마선진국과의 지속적인 교류와 국제 경마대회 개최 및 경마선수(기수) 팬클럽을 활성화시키고 마주제의 선진화(공동마주제 도입)와 큰 규모의 원격경마와 승마 그리고 복합레저시설을 갖춘 장외지사를 증설하여 마(馬)문화산업으로 확장과 더불어 이용객의 경마중독 예방과 치료에 앞장서고 고객을 위한 다양한 서비스 컨텐츠 개발이 필요하다고 조언한다.

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초록/요약 도움말

Recently, people have negative stereotypes of Horse Race Industry. They tend to think that this is a gambling business, rather than a sport. For this reason, Horse Race Industry has trouble in becoming a major part of our national pastime. Therefore, this study defines what the problems are in Horse Race Industry. Furthermore, this study finds out solutions to solve the problems and gives development directions of Horse Race Industry. The research of this study is performed based on in-depth interviews from thirteen employees who are experienced in Horse Race Industry field to seek advice about current problems and possible solutions professionally as using qualitative research method. By using this method, this study can define current problems of Horse Race Industry and find ways of overcoming the problems. The data from this research are structured into three classes: transferring, coding and subject discovering. Through those research methods and procedures, there are four results. First, although people's perception toward Horse Race Industry is amicable compared to the past, most of people are still biased against this industry. Second, there are current problems : The problems can be divided into three sections as follows : internal and external issues of Horse Race Industry and customers' problems. Here are possible solutions to settle those problems : preventing activities of addiction, understanding education for customers, revisions of Japanese’s horse race terms which are used in Korea, new profit creation besides Horse Race, increase in return rate, publicity activities about contribution, resolution of conflicts with temporary employees and privatization strategy. Third, there are some plans to promote positive awareness : doing public relations exercises of the Horse Race Industry’s public services and many interesting programs using television and internet commercials, rebranding its negative image, production of films and dramas concerned with Horse Race, appointing celebrities an honorary ambassador to promote the Horse Race Industry, operating a division of process control to crackdown on the black market and environmental improvement of branch offices like expansion of leisure facilities and healthcare center. Lastly, there should be continuous mutual exchange of information with advanced countries of Horse Race Industry, international contests, revitalization of fan clubs of a jockey, advancing race horse owners' system, remote Horse Race and building additional branch offices with leisure facilities. Also, experts say that Horse Race Industry needs to develop various contents for customers.

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