이러닝에서의 학습자의 통제권 및 학습동기가 학업성취도에 미치는 영향: 학습내용 특성에 따른 효과의 차이분석
The Effects of Learner's Control and Learning Motivation on E-learning Achievement: Exploring the Differential Impacts According to the Characteristics of Learning Content
- 주제(키워드) 도움말 이러닝 , 학습자 통제권 , 학습동기
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 양미경
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052467
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
오늘날 이러닝은 비용절감을 통한 효율성 제고 측면에서 선호되는 기업교육 형태로 자리매김하고 있다. 기업의 구성원들은 시공간의 제약 없이 필요와 편리에 따라 이러닝으로 직무에 필요한 역량을 향상시킴과 동시에 지속적인 자기계발을 실천하고 있다. 하지만 최근 학습효과를 높인다는 명목으로 이러닝의 자기 주도적 학습에 제한을 가하고 있는 기업들이 늘고 있다. 이에 본 연구에서는 기업 이러닝에서의 학습자의 통제권, 즉 1일 학습진도 제한 및 학습자의 학습동기가 학업성취도에 어떤 영향을 미치는지, 또한 학습내용의 특성에 따른 효과의 차이가 있는지 분석해 보았다. 본 연구를 위하여 K공사에서 2013년 3월 1일부터 3월 30일까지 진행된 기본지식 학습내용으로 구성된 '핵심가치공유' 과정과 전문지식 학습내용으로 구성된 '고속철도 선로관리'를 수강한 직원 650명을 대상으로 실험하였다. 분석결과 다음의 결과를 얻었다. 첫째, 기본지식 과정과 전문지식 과정 모두에서 학습자의 통제권은 학업성취도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 전문지식 과정에서 학습동기가 학업성취도에 영향을 미쳤으며 학습동기 상위집단이 하위집단보다 학업성취도가 높았다. 셋째, 기본지식 과정에서 학습자의 통제권 및 학습동기가 학업성취도에 미치는 영향에 상호작용 효과가 있었다. 학습자의 통제권을 제한하지 않은 경우 학습동기 상위집단이 하위집단보다 학업성취도가 높았지만, 학습자의 통제권을 제한한 경우 오히려 학습동기 상위집단이 하위집단보다 학업성취도가 낮았다. 기업 이러닝에서 학습자의 특성과 학습환경을 고려하지 않고 일괄적으로 학습자의 통제권을 제한하는 것은 바람직하지 않음을 시사한다. 추후, 개인차 변인들을 고려한 연구뿐만 아니라 기업환경에서 학업성취도에 영향을 미치는 구조적인 또는 환경적인 특성들이 있는지 탐색이 필요하다.
more초록/요약 도움말
Today, e-learning is being established as a type of corporate education which is preferred to improve efficiency through cost reduction. Corporate members are improving capabilities necessary for tasks and simultaneously, they are fulfilling constant self-development through e-learning, regardless of time and space, according to the need and convenience. However recently, there is an increase in companies that place restrictions on self-directed learning of e-learning under the pretext of enhancing the learning effect. Therefore, this study analyzed the effect of learner's control in corporate e-learning and learning motivation on e-learning achievement, and the differential impacts according to the characteristics of learning content. For this study, a survey was conducted with 650 employees who attended the 'Core Value Sharing' course consisting of basic knowledge and learning contents, and the 'High-Speed Railway Track Management' course consisting of processional knowledge and learning contents in K Corporation from March 1st to 30th 2013. The study results are as follows. First, learner's control didn't have significant effect on academic achievement in both of basic knowledge course and processional knowledge course. Second, learning motivation had impact on academic achievement in the professional knowledge course, and the high learning motivation group showed higher academic achievement than the low learning motivation group. Third, in the basic knowledge course, there was an interaction in the effect of learner's control and learning motivation on academic achievement. When learner's control was not restricted, the high learning motivation group showed higher academic achievement than the low learning motivation group, but when learner's control was restricted, the high learning motivation group had lower academic achievement than the low learning motivation group. These results imply that in e-learning, it is undesirable to restrict learners' controls at once without any consideration for characteristics of learners and learning environment. In conclusion, there would be a need for a study which considers individual variables and explores structural or environmental properties to influence academic achievement in corporate environment.
more

