검색 상세

세포발생 메카니즘을 사용한 페인팅 알고리듬

Painting Algorithm Using Cell Developmental Mechanism

초록/요약

본 논문은 수많은 세포들의 기본 조형 요소를 조합하여 새로운 페인팅을 생성하는 생성알고리듬을 시스템으로 설계 구현하였다. 특히 간단한 세포 발생 알고리듬을 이용하여 최초의 조형요소 (세포에 비유함) 로부터 수많은 조형요소를 발생시키고 중첩하여 예측하지 못한 형태와 컬러의 분위기를 창조해냈다. 하나의 세포 (조형요소) 에서 새로운 세포 (자식세포) 를 분열시킬 때 자식세포의 컬러, 크기 및 부모로부터의 변위 (變位 : displacement) 를 결정하는 직관적인 알고리듬을 제안하였다. 그리고 이 자식세포의 세 가지 속성에 무작위적인 변이를 더하여 다양한 페인팅을 생성할 수 있었다. 본 작품 창작을 통하여 다음과 같은 새로운 관점을 발견하였다. 첫째 본 알고리듬이 그려내는 페인팅을 보고 있으면 좋은 그림은 이럴 것이라는 예상을 완전히 벗어나면서도 상당히 창발적인 페인팅이 만들어 졌다. 둘째 물감을 혼합하는 전형적인 페인팅과는 달리 빛 컬러의 가산혼합을 사용하는 본 페인팅의 기법이 전혀 예측할 수 없는 컬러의 분위기를 만들어냈다. 수천 개의 조형요소가 혼합될 때 특히 그런 효과가 나타났다. 마지막으로 본 작품을 감상하는 도중에 저자는 카타르시스를 느끼는 경우가 종종 있었는데 그 이유는 생성알고리듬에 의해서 생성되는 이미지임에도 불구하고 ‘내가 하려고 했던 게 이거야!’라는 생각이 드는 경우가 많았기 때문이다. 처음에는 발생기반 생성알고리듬에 의해서 무엇인가 재미있는 페인팅이 만들어질까 의구심이 상당히 많았지만 결과적으로 본 연구는 이것이 상당 부분 편견에 의한 것임을 알았다. 세 가지 구성요소를 결정하는 공식에 조그마한 무작위 요소를 추가해도 기본알고리듬과 전혀 다른 그림이 나타났다. 본 작업은 어떤 자동생성 알고리듬을 사용하기는 하지만 작가가 여러 가지 측면에서 상당히 깊게 개입하여 만들어 졌다. 이런 점에서 자동생성을 강조하는 기존의 생성페인팅과 특별히 차별화 된다. 따라서 본 시스템은 명실상부한 새로운 페인팅 기법이라 할 수 있다.

more

초록/요약

This paper presents a generative painting system which generates a collection of “cells” through successive cell division starting from a single cell. A cell can be divided when it has grown so that its ize is twice the original size. When a cell is divided from the parent cell, its position, size, and color are determined with respect to the parent cell, so that the child cell maintains some “distance” rom the parent cell, in terms of the position, size, and color. Then these cells are drawn one upon another, by blending their colors. In our system, “cells” are quite abstract, and when a cell drawn it can be drawn as any primitive, e.g. circle, lines, arcs. While the “distance” relationship between the positions, the sizes, and the colors of a child cell and the parent cell, which the artist defines according to her intuition, the determination procedure of the child cell contains some random aspects. So, the resulting image obtained by blending the colors of thousands of cells after a number of cell division is quite unpredictable. Though many resulting images are not worthy to consider, some are quite surprising and pleasing. In addition to the final image, the images produced at each step of cell division presents the process in which the image grows. This process corresponds to the very process in which the artist creates her painting. Sometimes, this process would be more revealing than the final image. Our generative painting system enables us to look at this process. From a certain point of view, our “developmental” painting system fulfills the idea of Cezanne who wanted to create a painting by composing primitive shape elements. But it is more in line with Kandinsky, who wanted to play with colors and shapes themselves, rather than concrete pictures made out of them. Our painting system is actually lighting system, in that color blending used in this system is light mixing, rather than pigment mixing. Many interesting visual effect may be due to numerous light mixing used in the process of drawing thousands of cells one upon another. Our painting system is not meant to automatically generate images, but is meant to be an instrument by which the artist can search for the space of colors and shapes, discovering some hidden spot in this space, by manipulating the parameters of the system which are intuitive enough for the artist to control.

more