Between City and Not-City: The Permeability of Four Spaces in Eastward Ho
- 주제(키워드) city comedy , renaissance literature , cultural geography , london , the seventeenth century , city , court , country , the new world
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김태원
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 영어영문학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000049521
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
London is foregrounded as the most important space in Eastward Ho, a city comedy jointly written by Ben Jonson, George Chapman and John Marston in 1605, but it is not the only space that matters in the play. It presents the city along with other three not-city spaces: court, country and the New World. In the process that the characters of the play initially try to go out of London and then come back to the city ultimately, the four spaces interchange meanings and compete one another in the reciprocal relationship. In terms of cultural geography, each of the not-city spaces possesses multi-layered cultural and social meanings when the characters and even the early-seventeenth-century English experience them. In the close study of the three spaces, they are revealed to have more than one meaning as real, symbolic, and imaginary spaces. After the characters are restored to the centripetal city, what we can discover is cosmopolitan London, which has mobility, permeability and diversity as its key characteristics. While previous critical studies upon this city comedy mainly focused on the problem of morality or only one certain space, my thesis examines the manner in which the city is not a single and detached entity however vigorously the city and government officials tried to do so by investigating the interrelationships between the city and other three spaces.
more초록/요약
벤 존슨, 조지 채프먼 그리고 존 마스튼이 합작한 도시희곡『가자, 동쪽으로 (Eastward Ho)』는 런던이라는 도시를 작품 전면에 제시한다. 이 때의 도시는 하나의 독립되고 닫힌 개체가 아니다. 이 도시는 정확한 경계가 모호하며, 유동성, 투과성, 다양성을 그 특징으로 한다. 17세기 초반의 런던에 대한 이러한 인식은 다른 비-도시 공간들인 궁중, 시골, 신세계와 상호적으로 관계를 맺거나 경쟁하면서 형성되었다. 작품 내에서 여러 인물들이 도시로부터 나가 다른 지리적 공간으로 가길 시도한 후 다시 도시로 돌아오는 일련의 과정을 통해, 서로 다른 네 지리적 공간들 사이의 상호관계가 드러난다. 작중 인물들이 경험하는 이 공간들은 하나의 의미만 가지는 것이 아니라 사회적, 문화적으로 여러 층위의 의미를 가진다. 지리적 공간이 실제적, 상징적, 상상적 의미를 가진다고 할 때, 의미 체계의 형성과 작동을 통해 공간의 복합적 의미들이 드러난다. 이 도시희곡은 도시를 세 비-도시 공간들과 상호 영향을 주고받는 공간으로 제시하면서 코스모폴리탄적 도시 런던에 대한 17세기 초반의 인식을 보여준다.
more