봉산탈춤 교수-학습 방안 연구 : 구술성과 카니발적 성격을 중심으로
A Study on the Teaching and Learning Strategy of <Bongsan Masked Dance>:Based on Orality and Carnival characteristics
- 주제(키워드) 봉산탈춤 , 구술성 , 카니발
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 송효섭
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 국어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047786
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본고는 교육현장에서 구술문학 「봉산탈춤」이 기록문학과 별반 다르지 않게 교수-학습되고 있는 상황과 「봉산탈춤」의 유희적 측면을 배제한 채 하나같이 주제 중심의 지식적 측면만 다루어 온 것에 대한 반성에서 출발했다. 이에 「봉산탈춤」중 <제6과장 양반춤>을 구술적 성격을 제대로 학습할 수 있는 형태로, 또 유희적 성격을 살릴 수 있는 형태로 교수-학습 방법을 구안하고자 하였다. 2장에서는 「봉산탈춤」에서 구술자의 기억 형성을 위한 전략으로 어떤 것들이 사용되고 있는지 살펴보았다. 기록된 대본이 없이 입에서 입으로 전해지는 「봉산탈춤」의 전체 줄거리를 살펴보고, 등장인물과 사건 중심으로 서사 단락을 나누어 보니 기억 형성에 도움이 되는 기본 구조가 정리되었다. 그리고 교수-학습의 실제로 적용될 <제6과장 양반춤>에서는 양반과 말뚝이가 주고받는 반복적인 5개의 대사 형태가 하나의 재담으로 구조화 되어 기억 형성에 도움을 준다고 보았다. 또한 대사에서도 한시구와 같이 기존의 정형구를 차용하는 방법과 열거법과 대구법 등을 사용하여 긴 사설에 리듬을 주는 방법도 구술문학의 기억 형성을 위한 전략으로 설명해 보았다. 또한 「봉산탈춤」의 유희적인 측면에 초점을 두어, 「봉산탈춤」에서의 카니발적 성격에 대해 살펴보았다. 카니발 문화가 하나의 현실대응방식으로 중요한 기능을 한다고 보아 「봉산탈춤」에서의 카니발적 웃음이 어떻게 드러나는지 <제6과장 양반춤>을 중심으로 살펴보았다. 다양한 형태의 언어유희와 대상을 비속화․희화화하기 위한 그로테스크한 인물 표현들에서 그 답을 찾을 수 있었다. 3장에서는 구술성과 카니발적 성격을 살려 「봉산탈춤」을 교수-학습하는 방안을 마련해 보고자 하였다. 이에 앞서 기존의 「봉산탈춤」에 대한 교수-학습 방법의 문제점을 고찰하고, 문학 교과서에 실린 「봉산탈춤」에 대한 학습 목표와 학습 활동을 분석하였다. 그리고 기존의 「봉산탈춤」에 대한 교수-학습 과정에서 다소 소홀히 한 구술문학적 특성과 카니발적 웃음을 살린 교수-학습 실제 지도안을 제시해 보았다. 본고에서 제시한 「봉산탈춤」교수-학습 방안이 학습자들의 다양한 문학 양식에 대한 흥미를 제고하고, 더 나아가 학습자 스스로 새로운 발신자가 되어 다양한 형태의 구술문학을 재창조할 수 있도록 하는 데에 기여하기를 바란다. 이는 구술문학이 단지 과거, 전통 속의 문학이 아니라 오늘날에도 역동적인 기능을 수행하는 문학임을 확인하게 하는 데에 그 궁극적인 목적이 있기 때문이다.
more초록/요약
This study is concerned with the current trend that the teaching and learning of the oral literature of the <Bongsan Masked Dance> is not much different from those expressed by documentary literature used for education, and also with the introspection that teaching and learning only deal with the aspect of theme-oriented knowledge and exclude the aspect of entertainment from the dance in the classroom. Therefore, this study attempts to outline a teaching-learning strategy for the dance, focusing on its sixth act, the Yangban Dance, with a focus on the correct learning of its oral characteristics and understanding of its entertainment characteristics. In the second chapter, the narrator's memorization techniques for the <Bongsan Masked Dance> was examined. The whole story of the dance, which had been handed down orally without a recorded script, was looked into and then classified by its narration paragraphs, focusing on characters and events, thus highlighting basic structures which were helpful for memorization. In the sixth act of the Yangban Dance, in which this study's teaching-learning strategy would actually be applied, five repetitious forms of dialogue between Yangban and Malddugi were structured into a witty remark, thus seemingly providing help for memorization. In addition, throughout the text various fixed patterns of phrases, like phrases of traditional Chinese poetry, and the use of enumeration and antithesis are used as techniques to aid in memorizing the story. Also, the carnival characteristics of the <Bongsan Masked Dance> were examined, focusing on the aspect of entertainment. This focus was on how the carnival characteristics played an important role as a practical escape from reality. In addition, the carnival humor found in the dance was examined in the sixth act, and was expressed through forms of word play and by grotesquely expressing its figures into caricature characters. In the third chapter, the strategy of teaching-learning the dance was devised by utilizing its orality and carnival characteristics. Before this, the investigator examined the problems of teaching-learning the dance and analyzed the educational aims and activities listed in literature and textbooks. Then a practical strategy for teaching-learning was presented which utilized the characteristics of oral literature and carnival humor, which had been somewhat neglected in the existing curricula dealing with this dance. The investigator hopes that this study's strategy of teaching-learning the <Bongsan Masked Dance> will enhance learners' interests in a variety of literature modalities, and contribute to making learners become initiators in the re-creation of diverse forms of oral literature. It is also important for people to understand that oral literature is not just a traditional form of literature, but is in fact something which continues to play a dynamic role in the present.
more

