검색 상세

일대일원어민영어화상수업이 고등학생의 의사소통 능력 향상에 미치는 효과 : 말하기, 듣기 영역을 중심으로

The Effect of One-on-One Video Conference with Native English Speaker on Improving High School Students' Communication Skills

초록/요약

본 연구의 목적은 일대일원어민영어화상수업이 고등학생의 의사소통 능력 향상에 미치는 효과에 대해 확인해 보고 이를 통해서 원어민보조교사의 수급이 불안정한 농산어촌 고등학교에서 원어민보조교사와의 협력수업의 대안이 될 수 있는지를 확인하는데 있다. 이를 위해서 인천광역시 A고등학교 2학년 3학급 95명의 학생을 대상으로 원어민보조교사와의 일대일영어화상수업을 1회 15분씩 총 15회에 걸쳐 실시하였다. 본 연구에 참여한 학생들의 의사소통 능력 향상도를 살펴보기 위해서 사전, 사후에 말하기 및 듣기 평가를 실시하였고 정의적 영역에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 사후에 설문 조사를 실시하였으며 이를 보충하기 위하여 소감문을 작성하게 하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 먼저 일대일원어민영어화상수업은 학습자의 말하기, 듣기 능력을 향상시키는 데 효과가 있었다. 말하기 점수는 54.51점에서 67.25점으로 12.74점 향상되었고 듣기 점수는 34.63점에서 42.53점으로 7.9점 향상되었다. 말하기 영역을 네 영역으로 나누어 향상도를 측정한 결과는 유창성 영역이 13.4점에서 19.27점으로 향상되어 가장 많이 향상되었다. 반면 발음 영역은 14.03점에서 14.69점으로 0.66점 향상되는 것에 그쳐 가장 적은 향상을 보였다. 그 밖에 정확성과 이해력 영역은 4.07점과 2.38점이 각각 향상되었다. 연구에 참여한 학생들을 대상으로 영어화상수업의 효과성, 정의적 영역 변화, 영어화상수업 희망도 및 시스템 편의성을 알아보기 위한 설문을 사후에 실시하여 분석하였는데 설문지 각 항목의 점수는 5점 만점에 최저 3.72점에서 최고 4.00점을 기록하였다. 학생들이 직접 작성한 소감문을 분석한 결과 학생 자신이 영어화상수업을 통해 영어에 대한 자신감이 높아졌고 영어 학습에 대한 흥미를 가지게 되었으며 자신의 영어의사소통 능력이 향상된 것으로 판단하고 있었다. 학생들은 영어화상수업의 학습 효과에 대해 긍정적으로 판단하여 영어화상수업에 다시 참여하고자 하는 의향이 있었으며 영어화상수업에 참여하지 않는 친구들에게도 추천하고자 하는 의향을 가지고 있었다. 이러한 연구 결과는 원어민보조교사의 수급이 어려운 농산어촌에서 원어민보조교사를 활용한 수업의 대안이 될 수 있다는 것을 보여준다. 향후 영어화상수업을 위한 교수-학습 활동 연구와 다른 형태의 수업과의 비교 연구가 필요하고 양질의 수업을 담보할 수 있는 원어민보조교사 확충이 중요하다고 할 수 있겠다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to confirm the effect of one-on-one video conference with native English speakers on improving high school students' communication skills and to see whether it can be an alternative to team teaching in rural high schools with unstable supply of native teacher assistants. This study was conducted on 95 students in Grade 2 in a high school in Incheon. These students participated in fifteen 15-minute sessions with a native teacher assistant. In order to measure the improvements in the students’ communication skills, their speaking and listening skills were assessed before and after the sessions. These assessments were supplemented with student impression on the sessions. The results of the studies are as follows. First, the one-on-one video conference with native speakers were effective in improving the students' speaking and listening skills. The speaking score improved by 12.74 points from 54.51 to 67.25, and listening score improved by 7.9 points from 34.63 to 42.53. Improvements in the speaking area was further measured for each of the four sub-areas. Fluency saw the biggest improvement, increasing from 13.4 to 19.27. On the other hand, pronunciation saw the least improvement, increasing by just 0.66 points from 14.03 to 14.69. Accuracy and comprehension saw improvements of 4.07 and 2.38 points respectively. The students who participated in the study also completed a questionnaire regarding the effectiveness of video English, change in affective domain, level of desire for video English, and system convenience. Each questionnaire item was score on a scale of 0 to 5 with the lowest score of 3.72 and highest score of 4.00. Analysis of student impressions showed that the students perceived that through the one-on-one video conference, their confidence in English increased, their interest in studying English increased, and their English communication skills improved. The students were optimistic about the learning effectiveness of one-on-one video conference and had the intention to participate in the video conference again. They would also recommend video conference to fellow students who had not. These study results show that the one-on-one video conference can be an alternative to native teacher assistants in rural areas where it is difficult to secure a stable supply of native teacher assistants. In the future, it would be necessary to study the teaching-learning activities for video conference and to compare with other types of activities. It will also be important to expand the pool of native teacher assistants to assure high-quality classes.

more