검색 상세

중학교 1학년 영어교과서의 말하기 과업 유형 분석 및 영어 교사의 인식 조사

An Analysis of Speaking Tasks in Korean Middle School English Textbooks for 7th Grade Students and Teacher's Perception of The Task-based Instruction in English Class

초록/요약

본 연구는 중학교 영어 교사의 과업중심교수법에 대한 전반적인 인식과 현장에의 적용실태 및 영어 교과서 활용실태를 살펴봄과 더불어 중학교 1학년 영어교과서 내 말하기 과업을 분석하여 향후 교과서를 개정함에 있어서 도움이 될 만한 시사점을 도출하려는 목적으로 이루어졌다. 이를 위해 본 연구에서는 과업중심교수법에 대한 문헌과 선행 연구를 고찰하고 서울 소재 10개 중학교 40명의 영어교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 중학교 1학년 영어교과서 중 점유율이 높은 5종을 선정해 말하기 과업을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 설문 조사 결과 여전히 실제 교육 현장에서 영어 수업의 목표를 영어라는 언어 지식을 전달하는 것으로 설정하는 교사의 수도 적지 않았으나 많은 수의 영어 교사들은 과거의 문법 번역식 교수법에서 벗어나 과업을 활용한 학생 중심 수업을 이끌어 내고자 노력하는 것으로 드러났다. 하지만 수업 진도에 대한 부담감이나 학급당 많은 학생 수, 수업 이외의 과중한 업무 등의 원인 때문에 이러한 노력이 결실을 맺지 못하고 있는 것으로 드러났다. 무엇보다 사용하고 있는 영어교과서 내 과업 구성에 대한 만족도는 낮게 나타났으며 영어 교과서 내 말하기 과업이 포함된 구성 부분 중 많은 양이 수업 시 생략되는 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 현 7차 개정 교육과정에 맞춰진 영어교과서 내의 과업 유형 분석의 필요성을 인지하여 중학교 1학년 영어 교과서 5종의 말하기 과업 유형을 분석하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 단원 별 과업 구성 양상이 지나치게 일정한 패턴으로 반복되어 있었다. 이는 자칫 잘못하면 학습의 단조로움과 지루함을 초대할 수 있어 보였다. 둘째, Littlewood(1981)의 말하기 학습 단계에 해당하는 과업들을 균형 있게 제시하지 못하였다. 5종 교과서 모두 준 의사소통 활동 단계의 비율이 지나치게 높게 나타난 반면 기능적 상호작용 활동 단계와 사회적 상호작용 활동 단계에 해당하는 과업의 비율은 낮은 편이며 각 단계에 해당 과업의 유형도 다양하게 제시되지 못했다. 셋째, 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 파워포인트, 동영상, 블로그 등 학습자들이 친숙한 미디어를 활용하도록 구성된 과업들이 다양하게 제시된 영어교과서는 1종에 불과했다. 이와 같은 연구 결과에 근거하여 몇 가지 사항을 제언하고자 한다. 첫째, 현 7차 개정 교육 과정에서 영어 과목에 배정된 주당 시수에 맞추어 영어교과서 구성의 양을 줄일 필요가 있다. 둘째, 영어교과서 구성의 양은 줄이되 Littlewood(1981)의 말하기 학습 단계별로 해당 과업 유형을 균형적으로 제시하고 과업 유형의 다양성 또한 확보할 필요가 있다. 즉, 준 의사소통 활동의 비율은 줄이고 기능적 상호작용 활동과 사회적 상호작용 활동의 비율을 높여야 하겠다. 셋째, 영어 교과서 개발 시 단원 별 과업 구성 양상이 일정하고 반복된 패턴을 유지하지 않도록 세심한 관심을 기울일 필요가 있어 보인다. 넷째, 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 파워포인트, 동영상, 블로그 등 학습자들이 친숙한 미디어를 활용하여 수행하도록 구성된 과업의 제시가 필요하다.

more

초록/요약

The main objective of this study is to develop a comparative set of perspectives that are conducive to revising middle school English textbooks in the near future. The study examines the types of English speaking tasks that appear in middle school English textbooks for the 7th grade, as well as the extent to which the Task-Based Language Teaching methodology is being applied in the classroom teaching and with corresponding curricula, so as to take a more thorough approach to analyzing the general accounts on the status quo of the Task-Based Language Teaching methodology. For this purpose, this study examines previous and existing theories and research in Task-based Language Teaching methodology, conducts survey research, and analyzes the speaking task types in middle school English textbooks based on the 7th revised National Curriculum for the 7th grade students. The results of the survey have revealed that a considerable number of teachers still hold on to a somewhat dated and conventional notion that English teaching in schools is all about passing-on of specific knowledge in the rules of grammar. The study has also acknowledged that an increasing number of English teachers are nevertheless convinced that the degree to which students familiarize themselves with English language has more to do with the amount of their naked exposure to English usages, such as participating in English inter-communication, than with how much they have had to memorize. Many of these teachers do seek to design their course in a manner that would supposedly lead toward student-oriented classes, but such attempts have been thwarted or compromised amid burdens and other stresses that arise from the "inapt" faculty-to-student ratio per classroom, or the extra amount of time and effort they put in for after-school hours that would go un-compensated. Above all, few members of faculty have claimed that they are satisfied with the organization and structure of the English textbooks currently in use. Hence, a more-in-depth and comprehensive analysis shall be asked of those various types of tasks that appear in new English textbooks re-designed to fit for the seventh revision of school curricula, and this study has accordingly examined a total of five different English textbooks commonly used for the 7th grade in middle school. The findings are as follows: First of all, a very predictable, customary pattern has been witnessed for all five textbooks in their manners of structuring or organizing speaking tasks for each and every section within the text. It is well understood that such a routinely practice may as well bring about a monotone and dull atmosphere for the class. Secondly, these English textbooks fail to present a balanced approach in composing speaking tasks for the target students or course, which is critical to learning English speaking(Littlewood,1981). In all of the five textbooks, a great deal of weight has been given on one particular kind of speaking task concerning everyday words or quasi-activities in English communication, whereas other speaking tasks concerning mutual communication or intercommunication activities, with particular regards either to practicality or to communality, have been given relatively a less amount of emphasis, let alone variety in the types of tasks to be presented in the text. The third concern has to do with the fact that only one out of the five English textbooks has proved sufficient in its presentation of diverse interactive tools like PowerPoint, Blog and YouTube, in accordance with particular speaking tasks. Such familiar and stimulating media for students as these may invite a significant amount of class participation, as well as motivation for learning. Based on the pedagogical implications of the main findings, a set of proposals have been made. Firstly, reducing the quantity of contents in the textbook for the 7th grade of middle school accordingly to the time assigned for English subject is required. Secondly, the proportion of quasi-communicative activities must decrease in order to give more opportunity for learners to participate in freer activities. It would be a great help to maintain the balance and diversity of speaking tasks presented by Littlewood(1981). Thirdly, it is also suggested that the layout of speaking task type for each and every unit not be iterated. It might deprive the learners of their interest in English. Lastly, it is suggested that technology-based performing tasks be activated in English textbooks in use currently in Korea.

more