검색 상세

한국 대학생 영작문에서의 동사 오류 분석

An Error Analysis of Verb Use in English Writing by Korean College Students

초록/요약

본 연구는 국내 대학생들이 영작문에서 범하는 동사 관련 오류들을 유형별로 분석한다. 이러한 연구를 통해 국내 학습자들이 영어 동사를 학습하는 중 가장 많은 어려움을 겪는 부분들에 대한 지침을 제공함으로써, 국내 초•중등 영어교사들에게 도움을 제공하고자 한다. 이 연구의 결과는 교사들이 영어 동사를 지도할 때, 학습자들이 문법의 규칙을 습득할 뿐 아니라 그 규칙들을 올바르게 활용할 수 있도록 할 수 있는 효과적인 교수법을 개발하는 데에 도움을 줄 수 있을 것이다. 본 연구에 사용된 자료는 학습자 코퍼스 (Learner Corpus)에서 발췌되었으며, 서울시 소재 한 대학교의 인문학부 전공 학생 399명을 대상으로 실시한 영작문 시험 자료이다. 총 102,632 단어로 구성된 학생들의 글들 중 동사 관련 오류는 총 686 건이 발견되었으며, 그 유형은 다음과 같이 네 가지로 분류되었다: (1) 동사 구 내 필수적인 요소의 생략으로 인한 오류(25.5%), (2) 동사 구 내 불필요한 요소의 추가로 인한 오류(11.5%), (3) 동사 구의 오형성(誤形成)(59.6%) (4) 동사 구 내 요소들의 잘못된 배열로 인한 오류 (3.4%). 각 항목에 해당하는 오류들에 대한 구체적인 분석 결과는 다음과 같다. 먼저 동사 구의 오형성에 해당하는 오류가 가장 빈도가 높았으며, 그 종류는 네 가지로 분류될 수 있다: 시제 오류(24.2%), 인칭 또는 숫자(단수•복수) 오류 (52.8%), 동사 구 내 부적절한 요소의 사용 (13.5%), 특정 규칙의 일반화로 인한 오류 (13.5%). 생략 오류는 두 번째로 높은 빈도를 기록했는데, 그 중 70 퍼센트 이상은 특정 동사 구에서 필요로 하는 전치사의 생략에 의해 발생하였다. 그 다음으로 추가 오류는 상대적으로 낮은 비중을 차지했지만, 두 가지의 뚜렷한 유형으로 구분되었다: (1) 특정 동사 형식(3인칭 단수, 현재형 시제)의 이중표기(8.9%), (2) 동사 구 내 불필요한 요소의 삽입(91.1%). 마지막으로, 오순서(誤順序) 오류는 빈도가 가장 낮았으며, 평서문과 의문문에 삽입된 동사 구 내 요소들의 잘못된 배열로 인한 오류들을 포함하였다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같은 결론들을 내릴 수 있다. 첫째, 많은 학습자들은 시제, 인칭, 숫자에 따라 올바른 동사 형태를 사용하는 데 있어서 상당히 취약하다. 둘째, 학습자들은 대체로 동사 구를 형성할 시 특정 동사와 사용할 수 있는 요소와 사용할 수 없는 요소에 대한 지식이 부족한 경향이 있다. 이러한 문제점들은, 영어 동사를 교수할 때 교과서 및 학습서 외에 실제적인 자료(authentic materials, 예: 신문, 소설 등)를 활용함으로써, 학생들에게 동사 규칙의 실제 활용 사례를 많이 보여주어야 할 필요성을 여실히 드러낸다. 덧붙여, 학생들이 동사 규칙을 완전하게 이해하고 소화하도록 돕기 위해서는, 영어 수업 중 듣기•읽기와 같은 언어의 수용 능력(receptive skills)뿐만 아니라 말하기•쓰기와 같은 언어의 생산 능력(productive skills)을 연습할 기회 또한 충분히 제공해야 하겠다.

more

초록/요약

This study aims to investigate the errors of verb use in the writings of Korean college students, in order to provide some guidelines for the English teachers of primary and secondary schools in Korea. This analysis is expected to remind the teachers of the particular aspects of verb use, in which the students struggle the most. With such insight, the teachers might gain some ideas on how to instruct the verb use, not only in terms of the grammatical rules themselves, but also to enable the students to properly utilize the learned rules in their production. The data used in this study was retrieved from the learner corpus that consists of essays written by 399 students who major in Humanities in a University in Seoul, Korea. Among the total of 102,632 words written by the students, 686 errors related to verb use were detected. The errors were classified into four major categories: (a) omission of necessary items in a verb phrase (25.5%), (b) addition of unnecessary items in a verb phrase (11.5%), (c) misformation of a verb phrase (59.6%), and (d) misordering of items in a verb phrase (3.4%). “Misformation” errors, which were found to be the most frequent, consisted of four specific types: misuse of tense (24.2%), disagreement with the grammatical person or plurality (52.8%), use of inappropriate items in a verb phrase (13.5%), and regularization of certain rules in a verb phrase (9.5%). “Omission” errors ranked the second in the frequency, and more than 70 percent of the errors in this category were due to the omission of necessary prepositions in a verb phrase. “Addition” errors, although relatively lower in rate, varied in two distinct types: addition due to double marking of certain features of the verb use (8.9%) and simple addition of inappropriate items in a verb phrase (91.1%). Finally, “misordering” errors showed the least frequency. Errors in this category were mostly due to the misplacement of verbs in the wrong positions of sentences or wh- interrogatives. The implications based on the results of this study are as follows. First, students are mostly unfamiliar with using the forms of verbs that are appropriate to the context - in terms of the tense, number, or person. Second, many students are apparently unaware of the items that can or cannot be used with certain verbs in a verb phrase. Such problems suggest the necessity to incorporate more authentic materials in teaching, to show diverse examples of verb use in real contexts. Moreover, it is evident that students need more opportunity to practice the productive skills of language, to internalize the rules related to verb use.

more