가문소설의 인물과 서사방식 비교를 통한 작가의식의 변화 연구 : <사씨남정기>와 <수저옥란빙>을 중심으로
Study on Changes of Writer's Idea through Character and Comparison with Family Novel's Way of Narration : Focusing on <Sassinamjungki> and <Sujeookranbing>
- 주제(키워드) 가문소설
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김현주
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 국어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047024
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본고는 초기 가문 소설인 <사씨남정기>와 후기 가문 소설인 <수저옥란빙>의 인물 형상화 방식과 서사 방식의 비교를 통해 두 작품에서 드러나는 작가 의식의 어떻게 변화 하였는지를 살피는 것이 목적이다. 이를 위하여 먼저 Ⅱ장에서 두 작품의 인물 형상화 방식과 갈등 해결 방식, 모티프의 유형과 서사적 의미를 살펴 보았다. 이를 요약 정리하면 다음과 같다. 첫째, 인물의 형상화 방식에서 두 작품은 많은 공통점과 차이점을 가지고 있었다. 여성 주인공의 경우 사씨와 석소저 모두 완벽한 부덕과 인고의 화신으로 그려져 있었다. 그러나 석소저의 경우 가부장제 이념의 표상임과 더불어 사씨에 비해 작품 내에서 빼어난 미모를 강조하는 부분이 더욱 많았다. 남성 주인공의 경우는 두 작품의 인물 형상화 부분에서 가장 다른 부분인데 유연수와 진숙문 모두 뛰어난 능력을 가진 인물로 마지막에 악인을 처단하여 모든 갈등을 종결짓게 한다는 공통점을 가지고 있으나, 진숙문의 경우 유연수에 비해 영웅적인 면모가 더욱 부각되어 있고 여성 주인공에 대한 사랑과 믿음을 잃지 않으며 훨씬 더 직접적이고 적극적인 모습으로 작품의 갈등을 해결하고 있었다. 둘째, 갈등 구조면에서도 많은 공통점과 차이점을 가지고 있었다. 두 작품은 처첩간의 갈등을 기본적인 구조로 하면서 <수저옥란빙>의 경우 처첩간의 갈등 못지않게 부부간의 갈등이 전면에 부각되어 있으며 갈등은 가문 구성원 전체로 확대되어 <사씨남정기>보다 더욱 복잡하고 다양한 갈등 관계를 드러내고 있었다. 셋째, 작품 내 사용된 모티프의 유형과 서사적 의미에 있어서도 많은 공통점과 차이점이 있었다. <사씨남정기>에 나타난 모티프들은 크게 사씨의 고난과 사씨의 구원을 위한 두 부분으로 나누어지며 모두 사씨와 관련된 장치들로 파악할 수 있다. 또한 모티프의 유형에 있어서도 <수저옥란빙>에는 <사씨남정기>에 비해 더욱 다양하고 환상적인, 고전소설에 나타날 수 있는 거의 모든 모티프들의 나타나 있었다고 파악했다. 이러한 인물 형상화 방식과 서사 방식의 공통점과 차이점을 보았을 때 후기 가문 소설인 <수저옥란빙>은 초창기 가문 소설인 <사씨남정기>의 영향을 받은 것으로 보이며 두 작품 모두 부덕의 화신과 처첩 갈등을 내세웠지만 작품을 통해 드러내고자 하는 작가 의식이 변화 되었음을 알 수 있다. 첫째, 두 작품은 수세적(守勢的)인 가문 유지 의식에서 공세적(攻勢的)인 가문 번영 의식으로 변화하였다. 둘째, 가부장제 이념의 표상이 부덕의 화신에서 실질적인 남성 가부장으로 변화하였다. 셋째, 서사적 흥미와 낭만적 쾌감을 설정하여 통속성을 더욱 증대하였다. <수저옥란빙>은 <사씨남정기>에 비해 남녀의 애정 문제에 대한 비중을 높이고, 남녀 주인공의 재자가인적 면모를 강조하며, 다양하고 환상적인 모티프의 사용과 극명한 선인과 악인의 대립, 가문 구성원 전체로 확대된 갈등 구조와 영웅적 인물에 의한 낭만적인 갈등 해결 방식 등 당대 독자들이 서사적으로 흥미를 느낄만한 요소가 많이 나타나며 이를 통해 독자들은 낭만적인 쾌감과 재미를 느낄 수 있었을 것으로 파악했다. 이를 통해 가문소설은 후기로 오면서 점점 통속화 되고, 등장인물을 통해 작가의 이념을 전달하고자 하는 목적보다는 독자층의 욕구와 꿈을 토대로 서사적인 흥미와 재미를 더욱 추구하는 쪽으로 변화되었다고 볼 수 있을 것이다. 그리고 이러한 통속성의 증대는 당시 시대적 흐름에 따른 소설 양식과 내용의 변화와 밀접한 연관이 있는 것으로 생각된다.
more초록/요약
The purpose of this thesis is to examine how writer's awareness of <Sassinamjunggi> which is early-stage family novel and <Soojuokranbing> which is late-stage family novel is changed through the comparison between character embodying method and its narrating method. For it, in the chapter Ⅱ, character embodying method, conflict solving method, motif form and narrating meaning of two works were examined. They can be summarized and arranged as followed. The first, there are many things in common and differences between two works, for the method embodying character. In case of female characters, Sassi and Seoksojeo were written as an incarnation of perfect female virtues and endurance. But, Seoksojeo which is the symbol of patriarchy concept has more parts emphasizing splendid appearance in the work, in comparison with Sassi. In case of male characters, character embodying part of two works was different the mostly. All of Yu, Yeonsoo and Jin, Sookmun who have excellent abilities solve all conflicts by punishing bad men finally, but Jin, Sookmun emphasizes his heroic aspects more, doesn't lose love and confidence for female characters and solves conflicts of work with much more direct and active appearance, in comparison with Yu, Yeonsoo. The second, there are many things in common and differences between two works, for the aspect of conflict structure. Two works make the conflicts between wife and concubine as the basic structure. And, <Soojuokranbing> showed the conflict between wife and husband as much as the conflict betwee wife and concubine for the whole stories. And, the conflict was expanded to the whole of family members, so showed more complicated and various conflict relationship than <Sassinamjunggi>. The third, there are many things in common and differences between two works, for forms of motif used in works and narrating meaning. The motives of <Sassinamjunggi> can be largely divided into two parts; hardship of Sassi and rescue of Sassi and they can be grasped as the equipments related to Sassi. Also, for the forms of motif, <Soojuokranbing> was grasped to have most of motives which can be appeared in more various and fantastic classic novels, in comparison with <Sassinamjunggi>. If considering the things in common and differences of character embodying method and narrating method, <Soojuokranbing> which is later-stage family novel is influenced by <Sassinamjunggi> which is early-stage family novel and both of two works emphasized incarnation of female virtues and conflict between wife and concubine, but the writer's awareness which was intended to express through the work was changed. The first, in two works, the defensive family maintaining awareness was changed to aggressive family prospering awareness. The second, the symbol of patriarchal concept was changed from the symbol of incarnation of female virtues to actual male patriarch. The third, pop characteristics were increased by setting narrating interest and romantic pleasure. <Soojuokranbing> increases the weight of affection between man and woman and emphasizes male/female characters' wit and beauty aspects, in comparison with <Sassinamjunggi>. And there are many factors that readers in that era can feel the interest narratively, such as using of various and fantastic motif, definite conflict between good men and bad men, conflict structure expanded to the whole members of family, romantic conflict-solving method by heroic characters, etc. And, through it, it grasped that readers could feel romantic pleasure and fun. Through it, the family novels were more popularized while going to the later-stage and it can be considered to pursue narrating interest and pleasure more based on readers' desire and dream, rather than the purpose conveying writer's concept by characters. And, the increase of popularization is thought to be closely related to the change of style and content of novels by the periodical stream.
more

