검색 상세

수정 대화분석을 통해 본 고등학교 영어교과서의 진정성

The Analysis of Authenticity of the Repair Dialogs from High School English Textbooks in Korea

초록/요약

본 연구에서는 제 7차 교육과정에 따라 개발된 고등학교 1학년 영어교과서 5종의 수정 대화를 비교 분석을 하여 교과서 대화문이 학생들의 의사소통능력을 향상 시키는 지와 그 대화문들이 실질적인 언어자료인지를 알아보고자 함을 목적으로 한다. 또한 현 교과서의 실제성을 높이고 영어 교과서의 실제적 대화문들의 지도를 고취하고자 한다. 본 연구는 2007년 개정 교육과정의 고등학교 1학년 교과서 5종의 수정 대화 자료 분석 하였다. 이를 분석한 결과 첫째, 2007 개정 교육과정의 교과서의 대화문이 실제성이 필요하였다. 대화문들이 Wh‐의문사 형과 You mean.. 형의 특정 수정유형 대화만을 제시하였으며, 그 쓰임 또한 제한적이었다. 둘째, 2007년 개정 교육과정 교과서들의 영어 대화문은 단조롭고 부자연스러웠다. 다음 교육과정에서 다양한 대화의 특징과 대화 상황을 제시해야 할 필요가 있다. 이와 같은 연구 결과는 현 교과서가 실제 원어민의 수정 대화를 배울 기회를 제공하는데 한계가 있을 수 있다는 점을 시사한다. 따라서 교과서 대화문이 수정대화지도를 위한 적절함 매체가 될 수 있도록 다양하고 현실적인 대화를 제공해야 하고, 교과서 구성 제한에도 유연하게 구성되어야 할 필요성이 있다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to find out how the dialogs from the high school English textbooks under the current national curriculum improve student’s communication skills and whether these dialogs are authentic linguistic materials through the comparative analysis of English conversation books. In addition, this study aims to examine the improvement in the authenticity of the dialogs from current English textbooks and to suggest the further ways of improvement for the authentic dialogs in English textbooks. The standards of analysis of this study are data analysis, the dialogs presenting speech act of ‘repair’ from five types of the first grade high school English textbooks under the 2007 Revised Curriculum in Korea. The results of the study are as follows. First, the dialogs of the textbooks under the 2007 Revised Curriculum need a sense of reality. The dialogs in the textbooks only present the specific types of ‘repair’ such as Wh‐interrogatives repairs and You mean+ understanding check and their usage was limited. Second, textbooks under the 2007 Revised Curriculum show the unbalanced, moreover, the development of conversation of the English textbooks is too monotonous and unnatural. It is still required to present various discourse features and conversational situations obviously in the dialogs for the future textbooks. Based on these results of the study, I suggest that the dialogs should include various discourse features and present clearly diverse and realistic conversation situations. In addition, the authors of the textbooks need to use language that students will actually encounter in the real world and to have flexible thoughts for the strict restrictions of the textbook design should be eased.

more