검색 상세

바가노바 메소드를 중심으로 한 저학년 발레교육 실태조사

The Current Status of Ballet Education for Elementary School Students through Vaganova Teaching Method

초록/요약

본 연구는 세계적으로 널리 사용되고 있는 바가노바 발레 교육 프로그램이 가장 중요한 기본을 학습하게 되는 저학년 학생들을 대상으로 한국에서 어떻게 이루어 지고 있는지 현 발레교육의 실태를 조사하는데 의미가 있다. 또한 초등학생을 대상으로 발달상황을 고려한 단계별 수업을 실시하는지 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구방법으로는 설문조사를 실시하였다. 연구 대상자는 경력 5년 이내의 발레를 전공으로 주당 3시간 이상 발레교육을 받는 8세 이상 13세 이하의 초등학생을 대상으로 조사하였으며, 응답자의 소재지는 서울지역으로 제한하였다. 집단 선정은 목적표집(purposive sampling)에 의하여 실시하였으며, 남녀 학생수와 학년의 비율은 제한하지 않았다. 설문지 중 무성의한 반응을 보이거나 누락된 자료는 제외하고 실제 분석에 사용된 자료는 총 248부 였다. 자료처리를 위해 엑셀 통계 프로그램을 이용하여 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출했다. 첫째, 발레를 하는 학생들의 대다수가(65%)가 본인의 의지로 선택하였으며 그 중 63% 학생들이 전문 무용수가 되기를 희망하였다. 둘째, 과반수 이상의 학생들이(56%) 10명의 정원제로 수업을 받고 있으며, 수업의 내용은 주로 바와 센터와 작품연습 등과 같은 실기 수업에 편중되어 있었다 셋째, 다수의(87%)의 학생들이 2년 미만의 기간 내에 토슈즈를 신었으며, 공연 및 콩쿠르참가 역시 이 시기에 많이 시작하였다. 넷째, 77.%의 학생들이 부상의 경험이 있다고 답하였으며, 부상의 이유로는 무리한 테크닉과 동작에 대한 부정확한 이해를 꼽았다. 특히 과반수가 넘는(58%)의 학생들은 바가노바 메소드 단계별로 배우기를 원하였다. 다섯째, 66.%의 학생이 이미 고학년 과정의 동작을 시행하고 있었다. 위와 같은 결과를 종합해 볼 때, 발레전공학생의 대다수가 초등학교 고학년인 10세부터 13세의 학생이었으며, 발레를 배운지 2년 미만인 학생이 응답자 중 과반수를 차지하였다. 발레교육을 받는 시간은 대다수가 1시간에서 1시간30 분을 받고 있어서 저학년 발레 전공자들에게 적정한 시간이었지만 사설 학원에서 주로 교육이 이루어 지는, 저학년 발레 전공자들의 교육현실을 감안할 때 응답자의 절반에 가까운 학생들이 주 1~2회 수업만 받고 있어서 체계적 수업이 어려울 것이라 예측할 수 있었다. 대다수 인원의 학생들이 실기위주의 수업을 받고 있어서 학생들이 발레교육을 전반적으로 이해하는 것은 어려우며, 발레를 교육받은 후 2년 이내에 공연 및 콩쿠르에 참가하고 있어서 사설학원의 교육 시스템이 학생의 신체적 능력을 고려한 체계적 프로그램을 운용하기 보다는 콩쿠르와 중학교 입학시험을 위한 교육법을 실행하고 있다는 것을 알 수 있었다. 결과적으로 바가노바 메소드를 한국에서 그대로 시행하기는 사실상 어려우며, 그로 인해 한국의 발레 수업은 바가노바 메소드의 형식을 취하되 한국의 입시 및 콩쿠르에 맞도록 변형된 형식을 취하고 있었다. 이러한 형태는 장기적으로 보았을 때 기술 위주의 급조된, 균등하지 않은 기형적인 무용수만을 대거 양산하는 결과를 낳게 될 것으로 사료된다. 따라서 좀더 다양하고 균형적인 발레 전문가들을 배출하기 위해서는 눈앞의 입시실기에 흔들리지 않는, 건강한 발레 수업과 체계적인 수업내용을 담고 있는 발레 교육 프로그램 실천이 절실하다.

more

초록/요약

The following research has purpose of studying the ballet education’s current status for elementary school students in South Korea through the Vaganova method. Elementary students between eight and thirteen years old who are currently training ballet more than three hours per week for at least five years in Seoul metropolitan area were surveyed. The surveyed students were selected by purposive sampling. Two hundred and forty eight ballet students completed the survey. The results are following: First, 65% of ballet students in the survey started ballet by their will, and 63% of them wanted to be a professional ballet dancer. Second, over half of the students (56%) are training in a class with an average of 10 students and their training mostly focuses on physical trainings such as barre, centre and repertoire lessons. Third, Most students (87%) wear toe shoes after studying ballet less than two years and they also start to participate in ballet performances and competitions this period. Fourth, 77% of students experience injuries due to immoderate exercises and misunderstanding ballet positions. Interestingly, more than half of students (58%) want to study step-by-step ballet classes of the Vaganova teaching method. Lastly, 66% of students can already perform higher level ballet positions for their age. In conclusion, most ballet students in elementary school were between 10 and 13 years old and over half of the ballet students study ballet less than two years. Most students study ballet for 1 hour or 1.5 hours which is a proper amount for training elementary school students. However, considering the educational conditions of many students who studied in the private ballet institutes, almost half of students take ballet classes only one or two times per week. From this reason, it might be difficult to systematically apply the Vaganova teaching method. Most classes focus on the physical training, and thus they might have difficulty of understanding the ballet education in its entirety. In addition, many students participate in ballet performances and competitions after less than 2 years of their training. Considering the above fact, it was suspected that the private ballet institutes would focus on the training programs for ballet competitions and middle school entrance examination rather than systematic training programs based on the students’ individual developments. As a result, it is hard to adopt the Vaganova teaching method without minor changes. For this reason, Korean ballet education takes the form of the Vaganova teaching method butalters its form for ballet competitions and entrance examinations. However, the alteration of Vaganova method could produce deformed ballet dancers who are highly skilled but unbalanced considering the long term point of view. Therefore, I suggest that the ballet teaching programs should consider individual developmental levels rather than focusing on ballet competitions and entrance tests.

more