검색 상세

초등학생의 듣기 활동 양상 연구

Research on the improvement of listening activites of elementary school students

초록/요약

국문 초록 이 연구는 초등학교 1학년 학생 4명을 대상으로 5차례의 면담과정을 거쳐 그 결과를 바탕으로 듣기활동 분석모형 15개의 범주로 구안하여 분석하였다. 또한 7차 개정교육과정의 초등학교 1학년 듣기영역 성취기준은 3개 장르로 제시되어 있다는 점에 착안하여 본 연구자는 초등학교 1학년 국어교과서를 분석한 결과 설명하는 글과 주장하는 글에 대한 중요성을 인식하여 두 장르의 듣기 영역 성취기준을 읽기, 쓰기 교과와 상위학년의 듣기 성취기준의 분석을 통하여 이끌어 내었다. 이에 초등학교 1학년 교육현장의 듣기수업에 사용되는 5개 장르 즉 이야기 글, 동시 글, 경험하는 글, 설명하는 글, 주장하는 글의 성취기준을 근거로 하여 각 장르의 담화별로 요구되는 학습자의 듣기 능력이 다르다는 점을 질적 연구를 통해 밝혀내고자 하였다. 1) 담화별 듣기활동 양상의 유의미한 차이가 있는가? 초등학교 1학년 학생의 국어능력은 담화형식의 차이를 인식하기보다는 담화의 소재를 통한 인식이 더욱 강하다. 초등학교 1학년 학생은 자신의 생활경험과 관련된 이야기이거나, 자신이 배경지식을 가지고 있는 글에 대해 높은 집중력을 보인다. 따라서 자신이 흥미를 느끼는 소재가 포함된 글인지의 여부가 듣기 능력을 크게 좌우한다고 할 수 있다. 특히 자신이 경험한 일에 대한 담화는 담화의 종류에 관계없이 높은 듣기 능력수준을 보이는 것으로 나타났다. 반면 배경지식을 필요로 하는 설명하는 글의 경우는 듣기 태도에 문제점을 드러내었다. 더욱이 본인에게 배경지식이 전혀 없을 경우는 듣기 태도가 급격히 나빠지고 그에 따른 듣기 능력도 현저히 떨어지는 양상을 보였다. 거의 모든 답변에 모른다는 답을 하면서 생각을 하려는 의지를 보이지 않았다. 2) 담화별 듣기 종류에 따라 요구되는 듣기능력이 다른가? 이야기 듣기 활동 양상 분석을 통해 이야기 글의 듣기 활동이 학생에게 집중하여 듣는 태도와 등장인물을 상상하며 듣는 능력을 요구한다는 것을 알 수 있었다. 동시 듣기활동 양상 분석의 결과를 보면 반복되는 말과 심상화 되는 시어를 찾는 능력이 요구되었다. 경험담 듣기 활동 양상 분석을 통해 화자와 자신의 입장을 바꾸어, 나라면 어떻게 했을 지에 대한 생각을 하며 들을 수 있는 능력이 필요하였다. 주장하는 글의 듣기 활동 양상 분석을 통해서는 듣기 전에 목적을 가지고 하는 말을 들을 경우 화자의 목적을 분명히 간과하는 것이 중요하다는 것을 알 수 있었다. 설명하는 글은 배경지식을 활성화하는 과정이 꼭 필요하다는 사실을 알 수 있었다. ‘초등학생의 듣기 활동’ 수업에 대한 연구를 진행하며, 네 명의 학생의 듣기 면담 과정을 통한 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 개정되는 국어과 교육 과정에는 초등학생의 담화별 듣기 성취 기준이 제시되어야 한다. 둘째, 장르별로 교육 과정과 교과서 담화 선정 및 구성을 구체화할 필요가 있다. (1) 이야기 글은 학년별로 담화의 수준과 범위를 달리해야 한다. (2) 설명하는 글은 배경 지식의 유무에 따른 듣기 능력의 차이가 크다. 배경 지식이 없다 하더라도 어려움을 느끼지 않고 접할 수 있어야 한다. (3) 주장하는 글은 듣기 전에 화자의 목적을 추론해 보면 보다 정확히 들을 수 있음에 초점을 맞추어야 한다. 셋째, 초등학교 교실에서의 국어 듣기 수업에서 필요한 점을 다음과 같이 제시하고자 한다. (1) 현 초등학교 5학년 국어과 교육과정 듣기 영역 중 교육내용 “중요한 내용을 메모하며 듣기”를 저학년 교육내용으로 하향 조정하여 듣기 수업에 적용되어야 한다. (2) 학생의 발달단계에 맞는 듣기 능력을 키워 줄 수 있는 듣기 수업이어야 한다.

more

초록/요약

ABSTRACT Research on the improvement of listening activites of elementary school students Park Chan-Mi Major in Korean Education Graduate School of Education Sogang University This research analyzed 15 listening activity analysis models as its category, based on the results of five interview sessions with four 1st graders. Also taking notice of the fact that the standard of achievement for the listening section for 1st graders, based on the 7th educational curriculum revision, is divided into 3 genres, the researcher analyzed the Korean language textbook for 1st graders. As a result, the researcher became aware of the importance of descriptive and argumentative text, and managed to deduce the standard of achievement for the listening session of both genre by analyzing the reading and writing curriculum, aling with the listening comprehension level of achievement for those at a higher grade. Thus, based on the level of achievement of 5 genres of texts, narrative story, poetry, story of one's experience, descriptive texts, and argumentative text, used in listening class for 1st graders, the researcher tried to prove that the listening capability required by the student differs for the conversations of each genre through qualitative research. 1) Is there a meaningful difference in listening by conversation? The linguistic capability of a 1st grader is more about recognizing through the topic of the conversation rather than being able to tell the difference in the style of conversation. 1st graders show greater interest in stories that are related to their life experience or those they have background knowledge in. Especially when it comes to stories about their experience, they have displayed to be highly capable of listening regardless of the style of conversation. Whereas, for cases of descriptive texts that require background knowledge, they displayed problems with their attitude. Furthermore, if they had no background knowledge about the topic, they rapidly displayed attitude problems and also showed a deterioration in listening capability. They showed no intention of thinking, saying 'I don't know' to most answers. 2) Does the required listening capability differ according to the type of conversation? Through an analysis of the behaviour while listening to a story, it was found out that listening to stories required the students to focus while listening, and to simultaneously display the capacity to imagine the characters in the book while listening. When looking at the result of analysis of appearance while listening to poems, it could be seen that the capability to identify the repeating words and poetic diction that is visualized. Through the analysis of appearance while listening to a personal experience, it required the capability to be in the other person's shoe and think what one would have done is such situation. For the analysis of listening to an argumentative text, it could be seen that when listening to a speech of a person with a purpose it is important to surely ignore the purpose of the speaker. For a descriptive story, the process of activating background knowledge was necessary. By proceeding with the research on 'listening activity for elementary school students' lesson , there are certain suggestion that the researcher would like to make based on the interview session with four students. First, the newly reviewed Korean language education curriculum should provide the standard of achievement for listening by conversation for elementary school students. Second, there needs to be a specification of educational curriculum, and the selection and formation of textbook conversation for each genre. (1) Standard of conversation in stories should differ in standard and scope according to school year. (2) The listening capability of listening to a descriptive text differs greatly according to whether one has the background knowledge or not. The student must be able to approach without difficulty even without background knowledge. (3) The focus should be on the fact that argumentative speech can be better heard if one infer the purpose of the speaker before listening. Third, the researcher would like to propose the things needed for a Korean language listening lesson in an elementary school as below: (1) "Taking down important points while listening", one of the contents of the Korean language curriculum for 5th graders, should be downgraded and applied to listening lessons for the lower graders. (2) The listening lesson should be able to enhance the listening capability suitable to the student's development stage.

more