검색 상세

체육교과 평가 방법 개선에 대한 체육교사들의 인식

초록/요약

본 연구는 교육과학기술부가 지난 2009학년도 중학교 1학년과 고등학 교 1학년부터 시행되고 있는 3등급제 평가기록방식이 구체적으로 어떠한 내용인지 알아보고 학교 현장에서 어떠한 영향을 주고 있는지 현장의 체육 교사들을 대상으로 어떻게 바라보고 있는가에 연구의 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구의 대상은 경기도에 소재하고있는 중, 고등학교 교사 200명을 대상으로 하였으며, 그 중 남교사 68.8%(106명), 여교사 31.2%(48명)이고, 연구 대상자들은 우편을 통하 여 주고 받고 설문지를 자기평가기입법(self-administration method)으 로 응답하도록 하였다. 최종적으로 회수된 설문지 154부를 SPSS 12.0을 이용하여 통계처리 하였다. 연구 대상자의 일반적인 특성은 빈도분석을 통하여 알아보았고 문항의 신뢰도를 알아보기 위하여 Cronbach's α 계수를 측정하였다. 본 연구에서는 지역별 응답 유의수준을 확보하기 위하여 교차분석을 통한 카이검증 방식으로 통계처리 하였으며, 연령별 차이를 알아보기 위하여 일원변 량분석(One-Way Anova)을 실시하였다. 위와 같은 자료 처리 절차를 통하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 평가 기록 방법의 개선으로 학생들이 사교육의 부담에서 벗어나고 학습자체에 관심을 가지고 참여하는가에 대한 결과로 본래 체육 교과 자체가 사교육에 대한 부담이 다른 교과에 비하여 적은 편이었으며, 기록 방법 개선만으로는 학습자체에 관심을 가지고 참여할 수 있다라는 기대효과는 현장에서 나타나지 않고 있었다. 둘째, 평가 기록 방법 개선으로 인하여 학생들의 개인간 경쟁을 완화하고 협동적인 분위기 조성 역시 학교 현장에서 나타나지 않고 있었으며, 기록방법 개선이 아닌 교사의 수업능력 및 수업 내용에 따라 기대할 수 있는 기대효과로 생각된다. 셋째, 등급의 부여를 교사에게 맡김으로서 교사의 평가권이 강화되고 있는가? 에 대한 기대효과도 이전의 평가와 동일하고 등급 부여의 권한은 이전에도 교사에게 있었기에 기대효과가 현장에서는 아직 보여지지 않고 있다. 넷째, 교사의 평가업무 간소화에 대해서도 이전의 평가와 동일하고 결과만 다르게 표현하는 방식이기 때문에 교사의 업무 간소화에는 큰 변화가 없으며 오히려 서술식 기록으로 인하여 업무가 늘어날 수 있다는 의견이 있었다. 다섯 번째, 타교과와 생활기록부 방식을 동일하게 해야 한다는 결론이 나왔으며 다른 교과와의 수업 내용이나 목적이 다르기에 평가기록방식이 달라지면 좋겠지만 지금의 3등급제 평가기록 방식은 현장에 적합하지 않다는 결론이 나왔다. 이와 같이 본 연구의 결과에 따르면 교육과학기술부에서 3등급제 평가기록방식으로 인한 기대효과는 아직 학교 현장에서 나타나지 않고 있었다. 물론 시행한지 아직 2년밖에 되지 않았고 학생들에게도 많이 알려지지 않은 부분도 있지만 과연 이러한 3등급제 평가기록방식이 체육 교과에 적합한 평가기록방식인지 다시 한 번 생각해봐야할 문제이다.

more

초록/요약

In this research, the purpose of the study was to explore physical educators' perception toward the 3-grade ranking evaluation method which has been mandated by the Ministry of Education, Science, and Technology. One hundred fifty four high school physical educators (106 male and 48 female teachers) in Gyeong-gi providence, completed the survey using self-administration method. Data was analyzed via SPSS 12.0. The Cronbach alpha was examined to check internal validity and was acceptable. A series of Chi-Squire analysis and one-way ANOVA were performed to test group differences. The results were as follows. First, the expected positive outcomes (e.g., freeing the students from the pressure of private tutoring and students' increased interest on the subject matter) based on the 3-grade evaluation recording method were not apparent from the survey. Physical educators reported that physical education has been relatively less a burden for private tutoring compare to other subjects. Second, other expected positive outcomes, i.e., less individual competition, and more cooperative atmosphere, appeared to be non-existent after adopting 3-grade evaluation recording method. Rather, teaching skills and the contents of class would be more related to the changes in class atmosphere than evaluation method. Third, the expected positive outcome of increased power for physical educators seemed to be the same as the earlier evaluation method. It was believed that physical educators' evaluating authority has been granted in the past, therefore, no additional authority was present from this study. Fourth, the physical education teacher's assessment did not simplified as expected and reported to be as same as that of in the past. On the contrary, there was few comments that the evaluation became rather cumbersome due to the narrative approach. Fifth, physical educators expressed the feeling that the evaluation recording methods should be same as the other subjects. The 3-grade ranking evaluation record methods are not suitable for the field unless other subjects in the course content and objectives are different. In conclusion, based on the results of this study, there has not been the expected positive outcomes of the 3-grade ranking evaluation recording method as the Ministry of Education, Science, and Technology reported. It has not yet been two years and more should be discussed with regard to the 3-grade evaluation recording method. However, the present study provides the voices of physical educators to reconsider the 3-grade ranking evaluation recording methods and its adaptation to the field.

more