아동이 지각한 부모의 양육태도, 성취동기, 주관적 안녕감의 관계 : 영재학급 아동을 중심으로
Preceived parenting attitude, achievement motivation and subjective well-being : gifted children
- 주제(키워드) 양육태도 , 주관적 안녕감 , 성취동기 , 영재학급아동
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 안명희
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046450
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구에서는 아동이 지각한 부모의 양육태도 및 아동의 성취동기와 주관적 안녕감의 관계를 알아보기 위해 경기 지역 초등학교 영재학급 아동 330명을 대상으로 설문조사를 실시하여 본 연구에는 245부의 설문지를 활용하여 상관분석과 회귀분석을 실시하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 영재학급 아동의 성취동기가 아동의 주관적 안녕감에 미치는 영향을 알아보았다. 그 결과 아동의 성취동기는 아동의 자아유능감에는 정적 영향을 미치지만 부정적 정서에는 유의미한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 아동이 지각한 부모의 양육태도가 영재학급 아동의 주관적 안녕감에 미치는 영향을 알아보았다. 그 결과 아버지와 어머니의 애정적 태도는 아동의 자아유능감에는 정적 영향을 미쳤고, 부정적 정서에는 부적 영향을 미쳤다. 통제적 태도가 주관적 안녕감에 미치는 영향은 아버지와 어머니의 영향력이 다르게 나왔다. 아버지의 통제적 태도는 아동의 부정적 정서에는 정적 영향을 주지만 아동의 자아유능감에는 유의미한 영향력이 없었다. 반면 어머니의 통제적 태도는 아동의 자아유능감에는 부적 영향력을, 아동의 부정적 정서에는 정적 영향력을 나타냈다. 셋째, 아동의 성취동기와 아동의 자아유능감 간의 관계에서 아동이 지각한 부모의 양육태도가 중재효과를 갖는지를 알아보았다. 그 결과 아버지와 어머니의 애정적 태도와 통제적 태도 모두 유의미한 중재효과를 갖지 않는 것으로 나타났다. 주요어 : 주관적 안녕감, 영재학급 아동, 성취동기, 부모의 양육 태도
more초록/요약
This study aimed to examine the relationship among perceived parenting attitude, achievement motivation and subjective well-being with gifted children. A sample of 330 gifted students in elementary schools located in Gyeong-gi area was surveyed. Results from the self-report questionnaire were analyzed using the SPSS 17.0. First, this study examined how gifted child’s achievement motivation affects their subjective well-being in terms of self-efficacy and negative emotion. The result indicated that the child’s achievement motivation had significant positive relationship with self-efficacy but not with negative emotion. Second, child report of parents' affectionate attitude had significant positive relationship with children’s self-efficacy and a significant negative relationship with negative emotion. There was significant difference between maternal and paternal controlling attitude on children's subjective well-being. Fathers’ controlling attitude had significant positive relationship with children’s negative emotion but had no significant relationship with their self-efficacy. On the other hand, mothers’ controlling attitude had significant negative relationship with children’s self-efficacy. It also had significant negative relationship with their self-efficacy. Third, neither fathers’ nor mothers’ rearing attitude had any significant mediating effect between child's achievement motivation and self-efficacy. Keywords : subjective well-being, gifted children, parenting attitude, achievement motivation
more

