타이어 환경 분석을 위한 에너지 하베스팅의 실험적 연구
Experimental Study on Energy Harvesting for Environment Analysis of Tire
- 주제(키워드) energy harvesting , piezoelectric material , intellingent tire
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 최범규
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 기계공학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046431
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문에서는 압전물질을 이용하여 타이어 안에서 에너지 하베스팅을 하기 위해 주행 중 타이어 안에서 발생하는 현상에 대해 연구하였다. 타이어 안에서 발생한 에너지원을 사용하여 타이어 안에서 필요한 전원을 공급을 목적을 하고 있다. 따라서 에너지원 중 하나인 타이어 변형률이 압전물질에 물리적 힘을 가하는 방법을 이론적 방법을 적용해 동적 특성을 분석하였다. 실제 차량과 유사한 타이어 시험기에서 실험을 수행하였으면 이론적 해석으로 타당성을 입증하였다. 발생되는 전압을 회로에 연결하기 전 임피던스 매칭을 고려하기 위해 최적의 저항값을 결정하였다. 그리고 각 스트레인에 따른 발생파워를 이론값과 실험값을 비교해 보았다. 이론값에 대한 실험값은 약 30%의 효율을 가지는 것을 확인하였다. 이것으로 타이어에서의 변형률을 확인하게 되면 발생에너지를 미리 예측 가능하게 된다.
more초록/요약
This paper presents a study on energy harvesting using a generating phenomenon while driving with piezoelectric materials. The purpose of paper is to supply the necessary power in tire. Therefore, the tire strain in the piezoelectric materials, one of the energy source, is analyzed by inflicting physical force applied to the theoretical dynamic characteristics . We experience many test in tire tester which is similar to the actual vehicle and verify theoretical analysis. Piezoelectric material determine an optimal resistance for the impedance matching of generating voltage before connecting to circuit. And the power of each strain caused by the experimental data were compared with theoretical values. The experimental data for the theoretical value have about 30% efficiency. This can predict generating energy if we check a strain in tire
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