정보 리터러시 향상을 위한 블로그 활용 교수-학습안의 개발 및 적용
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 양미경
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육과학-교육공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046292
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구는 기존의 정보 리터러시 모형들의 여러 가지 단계와 절차를 바탕으로 초등학교 사회과에 적용할 수 있는 정보 리터러시 향상을 위한 블로그 활용 교수-학습안을 개발하고, 현장에 적용하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제과 방법은 다음과 같다. 첫째, 문헌 조사와 선행 연구들을 바탕으로 초등학생에게 적합한 정보 리터러시 향상을 위한 5단계의 모형을 개발한 후, 초등학교 5학년 사회과를 중심으로 총 15차시의 정보 리터러시 향상을 위한 블로그 활용 교수-학습안을 개발하였다. 둘째, 개발한 교수-학습안을 교육현장에 적용하고, 그 효과를 분석하였다. 2010년 3월 29일부터 2010년 5월 3일까지 서울시의 H초등학교 5학년 1개 학급을 대상으로 정보 리터러시 향상을 위한 블로그 교수-학습을 진행하였고, 5월 4주에 이에 따른 효과를 수행형 과제를 통한 사전ㆍ사후 정보 리터러시 검사와 설문지를 통한 학습 만족도 검사, 블로그에 작성한 성찰노트를 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 개발한 정보 리터러시 향상을 위한 블로그 활용 모형은 다음 5단계로 이루어져 있다. 첫째 단계는 ‘해결 과제 파악하기’ 단계로 학습자는 수행 학습지에 해결 과제와 내가 조사해야 할 정보에 대해 적고, 현재 과제와 관련하여 알고 있는 사실들을 마인드맵으로 나타낸다. 둘째, ‘탐색 전략 세우기’ 단계는 어디서, 어떻게 필요로 하는 정보를 찾을 것인지에 대한 탐색 계획을 수립하는 단계이다. 학습자는 브레인스토밍을 통해 주제어 또는 검색어를 목록화하고, 교수자는 학습자의 수준에 따라 정보 접근의 방법, 효율적인 검색 방법, 정보 사이트의 목록을 작성하는 방법을 안내하고, 자료의 출처와 저작권에 대한 교육을 실시한다. 셋째, ‘필요한 정보 수집하기’ 단계에서 교수자는 온라인 정보 평가 준거들을 안내하고, 학습자는 자료의 범위, 적절성, 신뢰성, 수준 등을 고려하여 적합한 자료를 탐색한다. 탐색한 자료는 블로그의 포스트 쓰기 기능 또는 스크랩을 이용하여 자신의 블로그에 올리고, 블로그 기능(출처 표시, 덧글 달기, 배경색상 칠하기, 요약글 쓰기, 태그 달기)을 이용하여 정보를 정리한다. 넷째, ‘결과물 작성 및 발표하기’ 단계에서는 각자 정리한 정보를 바탕으로 과제 해결안을 제시하고 발표를 통해 동료학습자와 의견을 나눔으로써 새로운 지식을 서로 공유하고 성찰하는 계기로 삼는다. 다섯째, ‘성찰 및 평가하기’ 단계에는 교사평가, 동료평가, 자기평가가 이루어진다. 교사평가는 학습결과에 대한 평가와 수업 과정에 대한 총괄평가를 그 내용으로 하며, 동료평가는 동료학습자가 학습자의 결과물에 대해 평가한다. 학습자는 각자 ‘성찰노트’를 작성하면서 자신의 학습 과정 및 결과에 대해 자기평가를 한다. 정보 리터러시 향상을 위한 블로그 활용 교수-학습안을 적용한 결과, 적용하기 전( M=3.01 )보다 적용한 후( M=4.08 )에 정보 리터러시가 평균 1.07점 높게 나타났으며, 종속표집 t-검증 결과 ( p<.001) 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 정보 리터러시 향상을 위한 블로그 활용 교수-학습은 초등학생의 정보 리터러시를 향상시키는 데 효과적이라 할 수 있으며, 본 연구는 초등 사회과에 국한하여 개발ㆍ적용하였으나 여러 교과 및 일상생활과 관련지어 정보 리터러시 향상을 위한 교수-학습 방법을 개발하고 효과를 검증하는 연구들이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 학습 만족도는 측정 결과 4.08로 높게 나타났으며, 학습자의 자기주도적 태도와 수업에 대한 흥미, 관심이 증가하였고, 교사의 충분한 안내와 코칭이 학습자의 학습 참여를 높인 것으로 파악되었다. 성찰노트를 통해 정보 리터러시 향상을 위한 블로그 교수-학습에 대한 학습자의 인식 정도를 파악한 결과 스스로 정보 리터러시 영역에 해당하는 능력들이 문제해결에 효과적임을 인식하고 있었고, 공학적 기술을 활용하여 지식을 표현하고 구축해나가는 과정이 학습자의 학습 참여도와 흥미에 긍정적인 영향을 미쳤음을 파악할 수 있었다. 또한 블로그 학습을 통한 교수자-학습자간의 상호작용, 학습자-학습자간의 상호작용이 학습에 대한 동기유발 및 참여에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 성찰과정은 학습에 대한 자신감과 흥미, 학습 태도, 비판적 사고에 영향을 미치고 결과물의 완성도를 높이는 역할을 하였다. 향후에는 인지적 영역에 대한 평가 도구가 아니라 행동적, 정의적 영역 부분까지도 측정할 수 있는 실제적인 수행형 과제가 다양하게 개발되어야 할 것이며, 인터넷 자원 뿐 아니라 다양한 정보원을 대상으로 한 정보 리터러시의 구체적 교육 방안도 연구되어야 할 것이다.
more초록/요약
This study intended to develop a teaching-learning plan utilizing blogs and to implement them in order to improve information literacy which can be adopted in social studies of elementary schools based on various stages and procedures of previous information literacy models. To this end, this study set the following research project and methodology. First, this study developed a five-stage model appropriate for elementary school students to improve information literacy based on literature research and previous studies, and then devised a blog-utilizing teaching-learning plan in order to improve information literacy with total 15th classes focusing on social studies for the 5th graders. Secondly, this study implemented the developed teaching-learning plan in an actual class and analyzed its effect. From 29 March, 2010 to 3 May, 2010, this study adopted the blog teaching-learning plan for a class of the 5th grade of H Elementary School in Seoul. On the 4th week of May, this study investigated the level of satisfaction with learning via before and after literacy information test and questionnaires, and analyzed introspection note written in blogs. A blog-utilizing model for improving information literacy devised in this study consisted of the following five stages. The first stage is "finding out what the task is" where students write down their task and information they should look for, and draw a mindmap where they write down what they already knew concerning the task. The second stage is "establishing search strategy" where student draft a plan of where and how they can search information they need. Learners list key or search words via brainstorming while teachers provide guidance of information access methods as well as effective ways to search and to list sites providing information in accordance with learner's level and educate them about sources of data and their copyright. The third stage is "collecting necessary information", where teachers provide online information evaluation criteria while learners search propper data considering its range, relevancy and reliability. Learners upload the collected data via post writing function or scrap on their blogs and organize the information by utilizing various functions (referring sources, writing comments, coloring backgrounds, writing summary, attaching tags) The fourth stage is "writing report and making presentation" where students suggest solutions based on organized information and share opinions with others via presentation, which leads to opportunities to share new knowledge and take introspection. The fifth stage is "introspecting and evaluating" where teacher, peer and self evaluation is carried out. Teacher evaluation is about overall assessment of learning result and class process while peer evaluation means that learners assess other student's results. Learners evaluate their own learning process and results by writing down "introspection note." As a result of adopting blog utilizing teaching-learning plan for improving information literacy, the average point increased by 1.07 from M=3.01(before adopting the plan) to M=4.08(after adopting the plan) and it also demonstrated statistical significance in accordance with t-test ( p<.001). Therefore, blog using teaching-learning is effective for elementary school students to improve information literacy. This study limitedly capitalized on the plan for social studies of elementary school but there should be continuous studies to develop teaching-learning methods for improving information literacy related to various subjects and daily life and to verify their effects. The level of satisfaction was measured high (4.08) and learner's self-leading attitude and interest in class were enhanced. Moreover, sufficient guidance and coaching of teachers promoted participation of learners. As for cognitive level of leaners on the blog teaching-learning from introspection note, learners recognized that capability accounting for information literacy was effective in dealing with problems, and expressing and building up knowledge via engineering technology had a positive influence on learner's participation and interest in class. Furthermore, interaction between teachers and learners and between learners and learners through the blog learning also had a positive effect on motivation and participation while the introspection affected self-confidence, interest, learning attitude, critical thinking and elevated the level of completion of search results. In the future, various practical assignments should be developed which can measure act and affective domain along with cognitive one, and detailed education plan for information literacy based on a variety of sources in addition to Internet source should be devised.
more

