검색 상세

실시간 원격화상시스템을 이용한 원격수업의 상호작용유형과 학습만족도에 관한 연구

A Study on Interaction Methods and Learning Satisfaction of Distance education by Real-time conference System

초록/요약

화상회의 시스템은 80년대 회의를 목적으로 기업에서 널리 사용되기 시작하였다. 이후 화상회의 시스템을 이용한 원격수업은 열린교육, 평생교육의 실현이라는 교육적 대 전제와 정보통신기술의 급격한 발달이 접목되어 정보화 시대에 적합한 원격 교육의 한 방법으로서 90년대와 2000년 초반에 그 교육적 활용에 대한 연구가 활발하게 진행되었다. 그러나 선행연구의 결과를 살펴보면, 기존의 전통적 수업방식에 단순히 화상시스템을 연결하는 방식의 원격화상수업은 실제로는 활발한 상호작용이 이루어지지 않는 것으로 보고되고 있다. 이러한 방식의 원격화상수업 학습자는 수업의 참관자적인 수동적 자세를 나타내며, 이로 인해 수업의 만족도 및 성취도가 높지 않은 결과를 나타내고 있다. 이러한 문제점의 개선방안으로 다양한 상호작용의 제공과 학습자 중심의 자기주도적 학습, 보조교사의 배치와 안정적인 시스템의 구축 등을 공통적으로 제안하고 있다. 본 논문에서는 선행연구사례의 제안사항 등을 고려하여 원격화상수업을 진행하였다. 원격화상회의 시스템을 이용한 실시간 방식과 인터넷을 활용한 비실시간 방식의 다양한 상호작용 환경의 제공하고, 화상강의실에 보조교사를 배치하였다. 그에 따라 대면수업의 학습자와 원격화상수업의 학습자의 상호작용유형과 학습만족도 및 원격화상수업에 대한 인식과 개선방안을 조사하였다. 연구대상은 의교기기 기업 ‘ㅇ’사의 국내 19개의 지역에 원격화상회의 시스템이 구축된 'A' 연수기관의 사례를 바탕으로 원격화상장비를 활용한 4개의 교육과정을 통해 총 115명 (대면수업 70명, 화상수업 45명)으로 이루어졌다. 연구 방법은 참여관찰과 설문지를 통해 이루어졌다. 연구결과는 첫 번째, 실시간 상호작용의 빈도는 화상수업의 학습자가 대면수업의 학습자에 비해 절반 정도의 낮은 결과를 나타냈다. 이는 학습자가 공간적으로 분리되어 있는 상황에서 시스템적인 환경이 주어지더라도 먼저 자신의 의문사항을 발언하기 보다는 교사가 의문사항을 물어보았을 때 발언하는 수동적인 태도가 이러한 결과를 나타내는 것으로 조사되었다. 그러나 쉬는시간 등 비교적 제한되지 않은 상황에서는 대면수업과 유사한 수준의 결과를 나타내었다. 그러므로 원격화상수업에서 화상강의실의 실시간 상호작용을 위해서는 화상강의실 학습자 별도의 상호작용 시간을 제공해야 할 것으로 판단된다. 두 번째, 인터넷을 이용한 비실시간 상호작용에서는 화상강의실의 학습자가 대면수업의 학습자보다 전반적인 부분에서 다양하고 활발한 상호작용을 하며, 교수자 및 전체적인 학습자와의 교류에 있어서도 더 적극적으로 활동하는 것으로 조사되었다. 이는 실시간으로 부족한 상호작용을 비실시간 상호작용을 통해서 보완하는 것으로 판단된다. 세 번째, 수업의 만족도에서는 상호작용의 여부를 떠나 대면수업과 화상수업의 학습자가 유사한 수준의 만족도를 나타내었는데, 이는 지방에서 유명교수의 강의를 수강하고 실습이 가능한 교육의 기회를 제공받는 것이 전반적인 학습만족도에 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 원격화상수업이 충분한 교육기회를 제공받지 못하는 학습자 집단에게 상당히 의미있는 방식의 수업방법인 것으로 판단된다. 원격화상수업에 대한 인식과 개선방안 등을 종합적으로 검토해 볼 때, 본 연구에서는 다음과 같은 제안사항을 제시한다. 첫째, 원격화상수업 운영시 다양한 상호작용과 학습활동이 가능할 수 있도록 온∙오프라인을 이용한 블렌디드 러닝(Blended Learning) 방식의 학습방법이 성과를 얻는데 효과적인 방안이 될 수 있을 것으로 판단된다. 둘째, 원격화상수업을 단순히 대면수업과 화상으로 연결하는 방식이 아닌 다양한 부분에서 충분히 고려된 과정을 구성해야 한다고 보여진다. 주교수가 과정초기에 1~2회 정도 원격강의실에서 강의를 하여 교수자가 화상수업의 학습자에 대한 이해와 관계를 충분히 하거나, 원격화상 수업시간은 5시간 이내로 구성하고, 화상수업 별도의 수업지도시간을 배정하는 것 등이 그 방법들 중 하나라고 보여진다. 셋째, 원격화상수업을 개설시 그 교육환경에 대한 충분한 조사와 고려가 이루어져야 한다. 본 연구의 교육프로그램은 실습을 동반해야하는 과정이었으며 수업을 지도할 수 있는 교수자의 수가 적고 그 역량의 차이가 크므로, 지방의 학습자에게는 학습기회가 충분치 못하였다. 이러한 교육환경에서 지방의 학습자에게 교육 기회를 제공함으로서 전체적인 학습의 만족도와 성과가 높은 것으로 나타났다. 교육환경을 충분히 고려하여 물리적인 교실과 화상시스템이 준비되어 교육기회가 충분치 못한 학습자들에게 교육의 기회가 제공된다면 새로운 원격수업의 방식으로서 충분한 가능성을 가진 것으로 판단된다.

more

초록/요약

Video conference system was widely used in companies for conferences during the 1980s. Later on, distance education using the technologies of video conference system was an appropriate distance education method suitable for information era; a way to realize open and life-time education and the rapid development of information and communication technology, with active studies on how to utilize it as educational means during the 90s and the early 2000s. However, when we look into preceding studies, the distance education by video conference system classes which merely connected the traditional teaching method with the video system was reported to have low interactions in practice. The learner from this distance education by video conference system classes show passive attitudes with low participation, leading to lack of satisfaction in class and performance. For this, many have proposed common solutions such as providing various interactions, learner-oriented self-led learning, posting assisting teachers, and building stabilized systems. This thesis has implemented distance education by video conference system classes considering the suggestions made from the preceding studies, by providing real-time video conference system and non real-time internet visual teaching system, with posting assisting teachers in visual classes. Accordingly, several suggestions and alternatives were researched including interacting ways and learning satisfactionof face-to-face class learners and distance education by video conference system class learners, with recognition and alternatives for distance education by video conference system classes. The study samples were collected on the basis of in-service training institute ‘A’ for a pharmaceutical company called ‘O’ which had distance education by video conference system built in 19 areas in Korea. Through 4 curriculums which utilized the video conference system equipments, a total of 115 learners(70 face-to-face class learners and 45 visual class learners) were sampled, with participatory observation and questionnaires. There were 3 results for this study. First, the frequency of real-time interaction for visual class learners showed low results, about half of the face-to-face class learners. This was shown with the passive attitude which the learners spoke when teachers asked them questions, rather than the learner’s active questioning, despite the given systematic environment where learners are separated in space with teachers. However, during unlimited situations such as break times, it showed similar results with face-to-face class learners. Thus, in order to promote real-time interaction in visual class rooms for distance education by video conference system classes, it seems that an additional time for interaction is needed for learners in visual class rooms. Second, for non real-time interactions utilizing the internet, the learner in visual class rooms showed various and active interaction in general compared to face-to-face class learners, with high participation rate in exchange between the teacher and learners. This seems that non real-time interaction was complimenting the lack of interaction during real-time learning. Third, in terms of class satisfaction, both learners showed similar satisfaction levels regardless of interactions, with results proving that learners studying in rural areas showed overall learning satisfaction towards classes which provide famous professors’lectures, with the opportunity of actual practice. This can be concluded that the distance education by video conference system class can be a significantly meaningful learning method for learners who cannot receive sufficient educational opportunities. After examining the recognition and improvement measures for distance education by video conference system as a whole, this study has provided several suggestions. First, when implementing distance education by video conference system classes, the Blended Learning method which utilizes on- and off-line tools in order to provide various interactions and learning activities can be an effective measure to gain performance. Second, it seems that the distance education by Real-time video conference system curriculumsshould be consisted of not just mere connections with face-to-face class and visual aids, but also in various perspectives. Some suggestions include assistant professors’lecturing in distance education rooms for one or two times during the early periods of curriculum to enhance understanding and relationship between the professors and learners in the visual class. Or, by consisting the class hours of distance education by video conference system class within 5 hours, additional class guiding time can be provided. Third, when opening a distance education by video conference system class, a full research and consideration for that kind of educational environment must be made. The educational program for this study was a curriculum implemented along with actual practice, and since there were only few professors who were able to guide the class with different abilities, learning opportunitiesfor learners living in rural areas were not sufficient. In light of this educational background, it was shown that general satisfaction in learning and performance was high when learners living in rural areas were provided with this learning opportunity. When educational environment is fully considered, with physical class rooms and visual systems equipped to provide educational opportunities for learners who have difficulty receiving those opportunities, the distance education will have plenty of possibilities to revitalize itself as a new way of teaching and learning.

more