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영어 쓰기 수행평가에 관한 연구 : 컴퓨터작문과 지필작문 비교

A Study on EFL Writing Performance Assessment Test:How the Medium Affects the Text on Dialogue Journal Between E-mail and Pen-and-Paper

초록/요약

본 연구는 서울시교육청이 외국어 교육에서 의사소통 능력 신장을 위하여 권고한 중등학교 영어 이메일 쓰기 수행평가안의 진정성을 살펴보고자 하였다. 이에 의사소통중심교수법의 교실활동인 이메일 대화식 저널 쓰기를 도구로 실제 컴퓨터상의 이메일로 쓴 글과 전통적인 지필 형식으로 쓴 글에서 두 매체 간 글의 양상을 비교해 보고 어떤 매체가 더 이메일 대화식 저널 형태에 적합한지를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 교과서 내의 이메일 쓰기 활동이 지필로 이루어지고 있는 한 고등학교를 택하여 2학년 전체 학생들을 모집단으로 삼고 실험 연구를 진행하였다. 실험은 실제 수행평가로 진행되었으며 각각의 학생들은 이메일과 지필을 매체로 대화식 저널을 작성하였다. 수집된 글의 분석의 방법은 매체별 글의 비교•분석을 한 Biesenbach-Lucas와 Weasenforth(2001)의 연구를 분석 토대로 하여, 대화식 저널 글의 길이, 응집어 장치, 담화체 양상을 분석하고 매체에 대한 선호도는 모집단 전체를 대상으로 설문자료를 수집하였다. 이들 매체에 따른 대화식 저널 글의 비교 분석 결과는 다음과 같다. 매체가 글의 길이에 미치는 영향에서는 유의미한 수치로 이메일이 지필보다 글의 주제와 상관없이 길게 나타났으며 응집어 장치 사용도 이메일이 지필보다 모든 어휘 항목에서 빈도가 높은 것으로 드러났다. 또한 이메일에서의 응집어 사용은 단순한 빈도 수 차이를 넘어 더 다양한 응집어 장치가 사용됨을 알 수 있었다. 매체에 따른 담화체 분석에서는 이메일 글에서 학생들 자신만의 주제를 별도로 제시하는 경우가 지필보다 많았고 화자의 목소리에 있어서도 ‘나’를 주제로 하는 경향을 보였다. 반면에 지필에서는 주어를 ‘우리’ 또는 ‘사람들’ 등으로 하여 문장을 구성하는 경향이 뚜렷하게 나타나 글의 일반화를 꾀하여 자신의 의견을 뒷받침하려는 성향을 보였다. 매체에 대한 선호도 설문조사에서는 학생들은 컴퓨터를 이용한 이메일 대화식 저널을 선호하였고 향후에도 같은 매체를 사용할 것을 희망하였다. 그러나 한편, 매체와 상관없이 영어 문장 쓰기에 대한 어려움을 호소 하였으며 지속적으로 대화식 저널을 작성할 경우 영작 실력에 향상이 있을 것이라고 기대하였다. 따라서 의사소통 중심의 영어 쓰기 실력 진작이 궁극적 목표인 영어 이메일 쓰기 수행평가 권고안에 효과적인 대비를 하기 위해서는 이메일 대화식 저널을 실제 컴퓨터를 이용한 이메일로 작성하는 것이 진정성 있는 활동이 될 것이다. 그리고 이를 위한 국가적 차원의 인터넷•컴퓨터 등의 물리적인 제반 시설 개선 방안 마련과 학생들의 영어 문법 교육 및 지속적 쓰기 학습이 초석으로 마련되어야 함을 밝힌다.

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초록/요약

This study examines the authenticity of e-mail writing performance assessment in secondary EFL classrooms recommended by The Seoul Metropolitan Office of Education in promoting students’ communicative competence. For the purpose of examination, this study adopted dialogue journal writing, a communicative activity, and attempted to test the feasibility of e-mail dialogue journaling between e-mail and pen-and-paper by analyzing the texts generated from both types of media. To this end, this present study selected second grade students as the target population from one high school where e-mail writing activity in English textbook is performed by pen-and-paper and conducted the dialogue journal writing via both e-mail and pen-and-paper medium, respectively. In order to figure out how the medium affects the text, the measurement instruments used by a previous study (Biesenbach-Lucas & Weasenforth, 2001) were applied in analyzing the texts generated from both types of media. The comparative analysis was performed in terms of the following four criteria: (1)length of the texts, (2)mean frequency of cohesive device, (3)discourse styles, and (4)students’ preference for the medium. The results showed that length of text in e-mail was significantly longer than that of pen-and-paper and that more various types of cohesive devices were used in e-mail texts than from pen-and-paper. In addition, the discourse styles differed in the use of voice as the e-mail texts used the first person singular ‘I’ much more than ‘we’ and ‘people’ which was the case for pen-and-paper texts. It was also found that the e-mail texts presented more personal anecdotes whereas the pen-and-paper texts adopted public figure’s stories by emphasizing the objectivity of their opinions. Lastly, the questionnaire results showed that the students preferred e-mail medium to pen-and-paper in performing e-mail dialogue journal writing as a performance assessment test. Based on the results, it can be concluded that the e-mail medium would be better suited for e-mail dialogue journal writing in that it produced longer, more cohesive, and more personal texts and was the preferred medium for the students as revealed by the questionnaire results. The findings from this study suggest that the upcoming recommendation on e-mail writing performance assessment would have more authenticity when performed by e-mail medium.

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