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유치진 「한강은 흐른다」의 기호학적 분석

A Semiotic Analysis on Yoo Chi-Jin's play, "Han River still flows"

초록/요약

본고에서는 유치진의 전후 희곡 「한강은 흐른다」를 기호학적으로 분석하여 텍스트의 중층적 성격을 고찰한다. 본 논의에서 중층성이란 반공과 실존의 목소리가 함께 드러나고 있는 「한강은 흐른다」 텍스트의 특성을 말한다. 1958년 󰡔사상계󰡕에 발표된 이 작품은 무대 공간을 확장하기 위해 독특한 형식을 실험하고 있는 희곡이다. 한편으로 30여 년이 흐른 후 윤대성에 의해 현재적 의미를 드러내며 각색되어 뮤지컬로 공연되기도 하였다. 1950년대 전후 희곡은 대체로 반공 의식을 표출하는 반공극과 개인들에게 체험된 상처를 다루는 실존극의 두 양상으로 전개된다고 요약할 수 있다. 기존의 논의들은 「한강은 흐른다」 텍스트에 대해 대체로 반공과 실존 중 하나의 성격에 초점을 맞추어 논의해 왔다. 본고에서는 기존의 논의 방법으로 밝혀 내지 못한 다른 면을 보기 위해 연극기호학적 방법론을 선택하였으며, 이에 따라 텍스트를 상대적인 맥락에서 최대한 떨어뜨린 후 자족적인 텍스트로 분석하려 하였다. 먼저 공간에 드러나는 중층적 성격을 분석하였다. 무대에 현동화된 계열 공간들은 전쟁 중 시민들이 살고 있는 동대문 시장 근처의 공간이다. 작가는 무대에 극적 계열 공간을 모두 현동화한 후 사건이 진행되는 공간은 조명을 비추어 나타내도록 하는 실험적인 무대를 선보인다. 이를 통해 무대 공간은 당시의 현실과 최대한 같게 재현된다. 현동화된 공간인 동대문 시장 부근은 지옥 같은 서울의 축소판이며, 인물들은 이곳을 벗어나기 위해 부산과 한강을 동시에 꿈꾼다. 부산은 모든 것을 파괴한 인민군이 있는 북쪽으로부터 멀어지는 도피 공간으로 나타나는 반면 한강은 이런 현실 속에서도 살아나가야 한다는 실존적 의지를 상징하는 공간이다. 인물들에게 나타나는 이러한 이중적 지향점은 텍스트의 중층성을 드러내고 있는 것이다. 현실과 최대한 같게 재현된 무대에는 가로 ․ 세로 ․ 깊이의 축으로 다원화된 공간의 위계가 존재하는 만큼 다양한 인물 군상들이 등장하여 전후에 발생한 문제들을 총체적으로 보여준다. 이에 따라 중첩된 갈등 구조와 인물들의 극행동에도 두 이념은 섞여서 드러난다. 중심인물인 철은 극적 아이러니 구조에 부합하는 인물로 실존적 고뇌와 공산주의에 대한 반감을 아울러 드러내는 인물이다. 희숙은 전쟁 경험으로 육체에 상흔이 남아 결국 자살에 이르는데, 이 상흔은 희곡의 배경인 한강의 이미지와 결합하여 실존의 문제를 환기시킨다. 극의 말미에서는 등장인물 중 사회적으로 가장 낮은 계층의 인물인 두더지가 병존하는 두 이념을 봉합하고 있다. 희곡이 창작되고 30여 년이 흐른 후 각색된 뮤지컬 「한강은 흐른다」는 희곡의 사건들과 인물들을 수용하여 변형한 1막과, 1막 인물들의 후일담을 담아 창작한 2막으로 구성되어 있다. 뮤지컬은 희곡이 제기했던 문제의 현재성을 강조하고 희곡에서 타자화되었던 여성상도 상대적으로 주체화시켜 변화된 시대의 담론을 반영한다. 뮤지컬에서 반복적으로 재현되는 죽음과 헤어짐의 문제는 이산가족의 서사로 연결된다. 희곡에서 다양한 인물 군상이 등장하여 주관적인 체험하는 전쟁의 상처들을 보여주었던 것과 달리 뮤지컬의 인물들 간에는 위계가 존재하지 않기 때문에 전쟁으로 인한 문제는 지금, 여기서 함께 체험하는 공통의 문제가 된다. 뮤지컬의 무대는 이산가족 문제가 분단국가인 대한민국에서 현재까지도 해결되지 않은 서사라는 점을 말하고 있다. 희곡에서 ‘한강’이 실존을 상징하는 공간이었다면 뮤지컬에서 ‘한강’은 끊임없이 이어지는 분단 문제의 역사적 의미를 환기하는 공간으로 나아가는 것이다.

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초록/요약

This paper contemplates the postwar play, by Yoo Chi-Jin and observes the ambiguity of the text by semiotic analyse. Here, the ambiguity of the text means the characteristic of the text that reveals both anticommunism and existentialism at the same time. This postwar play, which was published in the magazine called "Sasanggae" in 1958, has very unique status among the writer's works as well as the history of play. This play attempts the unusual forms to extend its spaces on stage. In the meantime, the play was adapted for the musical by Yoon Dae-sung that shows its continuity. In this paper, I would like to clarify the implications of the ambiguity and the continuity of its text mentioned above. To do so, I will have close attention to its settings to observe the unusual forms and its meaning as well as the influence of the time. It is considered that there are two main perspectives of postwar play in the 1950s. One is anticommunist play that expresses feelings against communism and the other is existential play that deals with person's wound. The existing discussion of "Han River still flows" has also been focused on either the existential characteristic of its text or the anticommunist aspect of its text. This categorization was to compare with other texts of the period and evaluate its relative status among the contemporaries. However, in this paper, I take the semiotic methodology to explore other aspects that have not been discovered by the existing perspectives. In order to explore with the new approach, I try to put aside the existing perspectives as much as possible. Firstly, I analyze the ambiguity revealed in the spaces. The background stage is set without distinction and represents the place near Dongdaemun market. The writer first sets up all the backgrounds on the stage without distinction but once scene is enacted, the illumination is focused on that place of the scene, which, I think, is an experimental attempt. Through this set-up, the stage represents the reality of that time. Secondly, I try to explore the symbolic conceptions of time and space that are defined mainly as follow: hellish Seoul, Busan as utopia, ideological place, Han River. The anonymous place near Dongdaemun market represents the hellish Seoul and the characters try to get out of the place dreaming of Busan and Han River. Busan is the safe haven where is far from the north that has been destroyed by the North Korean People's army, meanwhile, Han River represents the existential will to carry on the life despite of the destructive reality. The dual-oriented pursuit expressed by the characters shows the ambiguity of the text. As the very realistic stage has the diversity of spaces with its order of width, length and depth, the characters on the stage show all the complicated matters that are commonly occurred after war. Therefore, two different ideologies are revealed in the complicated settings and features of the characters in the play. The main character, Chul who is in accord with the dramatical and ironical settings of the text represents his existential agony and also has the feelings against the communism. Heesook is ended up with suicide because of the battle-scarred. This battle-scarred is the setting recalling the existential matter with the image of Han River, the background of the play. In the final scene of the play, Doodeoji who represents the lowest class among the characters in the play, reconciles the coexisting two ideologies. After 30 years since the play was written, "Han River still flows" was adapted to a musical version. Its musical version is composed of act 1 and act 2. Act 1 is modified on the basis of the original scenes and the characters in the play and act 2 is created with the behind-scene stories of the characters of act 1. The musical version of "Han River still flows" emphasizes the continuity of the issues occurred in the play, which are still occurring nowadays. In addition, the musical reveals the image of women as relatively active one to reflect the discourse of this age while the image of women in the play was expressed with passive one. The musical version pays attention to the point that all the characters in the play experience loss of family and have their own sorrow and expands the story with that point. Instead of weakening the existential and anticommunist ideologies expressed in the play, the musical version concentrates on the death and separation caused by the war. The musical implies how disastrous the war was that left scars of separated family and it is still unsolved grief in our divided nation. The scars caused by the war expressed by the characters in the play is personal experience of the characters, but in the musical version, as there is no order of rank between the characters in the musical, the scars left from the war is not just a person's experience but the common experience that is shared among all the characters. In the musical version, 'Han River' transforms its meaning to signify the tragic history, whereas 'Han River' means the existential ideology in the play.

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