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청소년의 내면화된 수치심, 욕구만족도와 학업지연행동의 관계

A Study of the Relationships between Adolescents' Internalized Shame,Needs Satisfaction and Academic Procrastination

초록/요약

본 연구에서는 청소년의 내면화된 수치심, 욕구만족도와 학업지연행동의 관계를 살펴보았다. 연구대상은 서울, 경기 소재 여자고등학교 2학년, 3학년 829명에게 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 내면화된 수치심에 따른 학업지연행동의 차이를 검증한 결과, 내면화된 수치심이 높을수록 학업지연행동이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 욕구만족도에 따른 학업지연행동의 차이를 검증한 결과, 욕구만족도가 높을수록 학업지연행동이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 내면화된 수치심에 따른 욕구만족도의 차이를 검증한 결과, 내면화된 수치심이 높을수록 욕구만족도가 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 내면화된 수치심과 학업지연행동 사이에서 욕구만족도의 매개효과를 알아본 결과 욕구만족도는 내면화된 수치심과 학업지연행동사이를 매개하는 것으로 나타났다.

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초록/요약

he purpose of this thesis is to examine the relationships between adolescents' internalized shame, needs satisfaction and academic procrastination. The survey was aimed at 829 second and third graders of girls' high schools located in Seoul and Gyeong-gi province. The survey led to the following results: Firstly, the examination of the verifying differences of academic procrastination caused by internalized shame led to a conclusion that the more internalized shame they have, the more academic procrastination they have. Secondly, The examination of the relationships between needs satisfaction and academic procrastination showed that the higher needs satisfaction they have, the less academic procrastination they have. Thirdly, the survey of the relationships between internalized shame and needs satisfaction indicated that the more internalized shame they have, the lower needs satisfaction they have. Lastly, the investigation to find out whether needs satisfaction plays any role in internalized shame and academic procrastination made it clear that needs satisfaction influences internalized shame and academic procrastination. That is to say, needs satisfaction acts as an intermediary between internalized shame and academic procrastination.

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