예산변경 등 예산의 목적외 사용 연구
The Study on Use of the Budget through Change of a Budget except for the original purpose
- 주제(키워드) 예산변경 , 예산의 목적외 사용 , 목적외 사용 , 예산남용
- 발행기관 서강대학교 경제대학원
- 지도교수 이인실
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 8
- 학위명 석사
- 학과 경제대학원 의회경제
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045545
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
본 연구는 최근 5개년 동안 정부 각 부처별로 당초 사업계획에 따른 예산 편성 및 집행이 당초 목적대로 제대로 집행됐는지 혹은 남용사례는 없는지 집중적으로 살펴보았다. 특히 예산변경 사례를 설명하기 위해서 정부 부처중 가장 대표적으로 예산변경이 자주 발생하는 국토해양부 예산을 중심으로 사례를 들고 문제점을 검토했다. 정부 각 부처별 예산집행 실태를 검토한 결과, 예산이 당초 목적대로 집행되기 보다는 예산의 효율성과 합목적성을 무시하고 연례적으로 이용·전용·불용·이체·이월 등 예산변경이 다반사로 발생한 것으로 나타났다. 이러한 예산집행 방식은 특히 요즘과 같은 경제침체 국면에서 정부가 경기진작 과 부흥 차원에서 더욱 유혹받기 쉽다는데 문제가 있다. 이와 같은 행태는 결과적으로 다른 시급한 용도의 적절한 예산 배분마저 저해하기 때문에 매우 잘못된 방식이라고 하지 않을 수 없다. 입법부는 결산과정 등을 통해 정부의 이와 같은 잘못된 예산안을 지적하고 대책을 강구해야 하는데도 오히려 사후결재하는 식으로 권한을 제대로 행사하지 않고 있어 입법부 고유권한인 예산감독권이 상당부분 침해되고 있다고 하지 않을 수 없다. 따라서 예산의 이용·전용·이체 등의 예산변경 제도가 법적으로 허용되는 제도라 할지라도 예산남용을 예방하기 위해서는 적절한 통제수단이 반드시 필요하다. 다시 말해 정부의 예산에 대한 과도한 재량행위를 억제하기 위해서는 국민의 대표기관인 국회가 행정 및 재정감독권을 반드시 행사해야 한다는 생각이다. 이를 통해 국회는 행정의 효율성과 정치적 책임을 다해야 하며 입법부의 권한의 하나인 재정감독권을 올바르게 행사하는 등 국민에 대한 가장 기본적인 정치적 의무를 충실히 이행할 수 있기 때문이다. 본 연구에서 얻은 성과는 지금처럼 당해연도 내 예산 집행이 곤란한 사업에서 이월·불용 등의 처리를 회피하기 위한 방법의 하나로 집행실적이 양호한 사업으로 사업비의 전액 또는 일부를 전용하여 집행하는 재정운용 방식을 지양해야 한다는 것이다. 현재 정부내 거의 모든 부처에서 예외없이 이용·전용·불용·이체·이월 등 예산변경 등 예산의 목적외 사용을 통한 남용사례가 비일비재하게 일어나고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구에서 다음과 같이 몇 가지의 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 최근 5개년간 정부 모든 부처에 걸쳐 이용·전용·불용·이체·이월 등을 살펴보았으나 기복이 많아 일정한 규칙이나 법칙은 발견되지 않았다. 또한 특정 시기나 특정 정권 등의 영향을 받은 바는 없으며 단순히 습관적으로 매년 반복해서 발생하고 있는 사실을 발견했다. 이 문제는 매년 연례적, 반복적인 발생현상이라는 점에서 고질적, 치유불가능한 문제라기 보다는 예산담당자의 문제의식 부족이나 개선노력이 미흡한 탓으로 돌려야 할 것으로 보인다. 둘째, 당해연도 내 집행이 어려운 사업예산은 타사업의 전용 재원으로 사용하는 것보다는 차라리 전액 불용처리하는 것이 오히려 재정운용 원칙에 부합하다고 할 수 있다. 그런데도 당해연도 불용예산이 차기년도 예산편성시 감액될 수 있다는 부담때문에 습관적으로 전용 처리하는 방식이 예산담당자에게 일반화되어 있다. 따라서 이를 예방하기 위해서는 총예산액의 일정비율 내에서는 불용액이 용인될 수 있도록 제도개선 노력이 뒤따라야 할 것이다. 셋째, 산업단지 조성시기와 산업단지 완공시기가 서로 달라서 발생하는 불일치 사례에서 볼 수 있듯이 서로 시너지 효과를 거둘 수 있는 사업들은 집중적으로 예산투입이 될 수 있도록 예산편성에 세심한 주의를 기울여야 한다. 산업단지 진입도로 개통시기는 산업단지 조성시기와 준공시기를 일치하도록 조절하면 사업간 예산전용이 가능해 적정예산 편성가능성이 훨씬 높아질 수 있다. 넷째, 국가재정법에서 목간 전용을 허용한다는 것은 사업수행상 불가피한 경우에 한해서 허용한다는 의미를 가진다. 법이 허용한다고 해서 무분별하게 목간 전용을 하면 예산낭비만 초래할 수 있으므로 당해연도 내 집행가능한 적정예산을 편성하는 것이 바람직하다. 이상과 같이 본 논문은 연례적, 반복적으로 되풀이되고 있는 이용·전용·불용·이체·이월 등 예산변경 등 예산의 목적외 사용에 대해 법적·제도적 문제점 뿐만 아니라 대안을 함께 제시했으며 무엇보다 예산운용 담당자의 보다 면밀한 주의와 노력이 필요함을 지적했다. 또한 정부의 과도한 재량운용 소지를 차단하기 위해서는 입법부가 이를 제어하고 통제할 수 있는 고유권한인 예산감독권을 올바르게 행사해야 한다는 결론을 얻은 것은 본 연구의 큰 성과라고 본다.
more초록/요약
This study examined heavily that the compilation of the budget of each government ministry has been executed properly according to the original business plan and the original purpose in 5 years or whether there is the case for the abuse or not. In order to explain the case regarding the change of a budget, especially, this study selected the case focusing on the budget of Ministry of Land, Transport And Maritime Affairs which the change of a budget has been occurred frequently among government ministries and examined the problem. As a result of examining the actual status for the budget executed by each government ministry, it showed that a budget has been executed by not the original purpose but regardless of the efficiency and the reasonable purpose and the change of a budget such as use, exclusive use, disuse, transfer and carry-over has been occurred annually and commonly. Especially, these methods for the execution of a budget have a problem because it is easier to fall into temptation for a government as the matter of economic stimulus and reconstruction under the current situation of business recession. In the event, it cannot help regarding these practices as the very wrong methods because they interfere with even proper budget allocation of another emergent use. According to the duty of a legislative body, it should have pointed out a wrong bill of budget of a government through a settlement system and should have considered the counterplan for it even under these situations. But rather, it does not exercise fully its authority in the method like a post sanction. So it cannot help but regard that a large part of the supervisory authority for a budget which is the own authority of a legislative body has been violated remarkably. Though the system for the change of a budget such as use, exclusive use, disuse, transfer and carry-over is permitted legally, accordingly, it is surely necessary for appropriate control measures in order to prevent the abuse of a budget. In other words, it is thought that The National Assembly which is the representative organization of a people should exercise certainly the supervisory authority for national administration and finance to restrain the excessive discretionary action for a budget of a government. Thus, The National Assembly should fulfill the efficiency of administration and its political responsibility and it may perform its political obligation which is the most primary to a people by exercising rightly the financial supervisory authority which is one of several authorities owned by a legislative body. As one of methods to avoid the disposal of a budget such as carry-over, disuse and etc. on the business that it is difficult to exercise a budget within the year concerned like the present, the result of this study is that the financial management to exercise all or a part of business funds by using them exclusively to the business that the actual result of the execution is good should be sublated. And now, the result also shows that most of government ministries have abused frequently and without exception a budget in the method of the use of a budge except for the original purpose of a budget through the change of a budget such as use, exclusive use, disuse, transfer and carry-over. In conclusion, this study could get several results as followings. The first, this study investigated the use, the exclusive use, the disuse, the transfer and the carry-over for a budget for the latest 5 years of all government ministries, but a regular rule or law was not discovered because it is unstable. Also, this study discovered that the execution of a budget has never been affected by a special time or the reins of special government and the change of a budget such as use, exclusive use, disuse, transfer and carry-over has been occurred just habitually and repeatedly every year. It is thought that this problem has been caused by the insufficient critical mind of the person in charge of a budget or his insufficient effort to improve it rather than it is chronic and it is impossible to recovery because it has been occurred regularly and repeatedly every year. The second, it may be matched with the principles of financial management that the budget of the business that it is difficult to exercise within the year concerned will be handled fully as disuse rather than it will be used as exclusive use. But yet, the disposal of exclusive use has been generalized habitually to the person in charge of a budget because of the burden that the budget which is not used in the year concerned may be deducted in compilation of the budget for the following year. To prevent this problem, accordingly, the effort to improve a system should be supported so that the disused amount of a budget is allowed within a regular rate of the total budget. The third, the person in charge of a budget should pay attention carefully to compilation of the budget so that the budget is invested strongly to the businesses that it is able to get a synergy effect each other as seen in the case of the inconsistency occurred because the development time of an industrial complex is different from the completion time of construction. If the person in charge of a budget adjusts the time to open the entrance into an industrial complex to coincide with the development time and the completion time, the possibility for reasonable compilation of the budget may become much higher because it is possible to use exclusively the budget among the businesses. The fourth, what National Finance Act allows exclusive use among items means that National Finance Act allows it to the inevitable case only in the performance of a business. If the exclusive use among items is allowed recklessly due to the allowance by an act, it may cause the waste of the budget. Therefore, it is just desirable for compilation of the budget that it is possible to exercise within the year concerned. As above, this study suggested the counterplan as well as the legal and systemic problem for the use except for the original purpose of a budget such as use, exclusive use, disuse, transfer and carry-over which has been repeated annually and pointed out that first of all, it is necessary for the careful attention and the effort of the person in charge of budget management. Also, it is thought that the great result of this study reaches the conclusion that a legislative body should exercise rightly the supervisory authority of a budget which is its own authority governing and controlling the excessive discrepancy management of a government in order to cut off the problem.
more

