대학광고 내용분석 : 정보전달 방식 및 표현방법을 중심으로
university advertizement contents analysis ; Focusing on information delivery and appeal
- 주제(키워드) 내용분석 , 표현방법
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김충현
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 8
- 학위명 석사
- 학과 언론대학원 광고
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045280
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
본 연구는 대학광고 크리에이티브에 대한 실태와 특징을 파악하여 대학의 차별적인 광고 크리에이티브 전략 수립에 기초 자료로 제공하므로 대학광고의 문제점을 해결하고, 질적 수준을 높이는데 일조하고자 함에 그 목적이 있다. 본 연구는 대학광고를 형식과 내용적 측면에서 유형을 분류하고 주로 어떤 방법들을 사용하였는지 파악하여 4년제 대학과 2년제 대학, 서울․수도권 대학과 지방대학, 남녀공학과 여자대학 사이에 비교를 통해 어떠한 차이가 있는지 살펴보았다. 연구문제의 해결을 위해 문헌 연구와 내용 분석을 통한 결과를 조사하였으며, 이를 통해 분석된 본 연구의 핵심은 다음과 같이 종합할 수 있다. 첫째는 정보전달 방법에 있어 혼합형 광고가 가장 많았고 정보 중심 광고도 유사하게 나타났다. 이미지 중심 광고는 가장 낮은 비율을 나타냈다. 둘째로 광고 메시지의 사용은 혼합형이 가장 많이 사용되었고 비전․미래 제시형이 그 다음으로 많았다. 셋째로 광고 표현방법은 설명형이 가장 많은 비율을 차지하였고 다음으로는 공고형이 많았다. 넷째는 시각적 표현에서 사진의 사용이 압도적으로 많았다. 일러스트, 혼합형 순으로 높은 비율을 보였다. 다섯째는 모델 사용에 있어서 학생 모델 사용이 가장 높았고 학교상징물이 다음으로 높았다. 본 연구를 통해 대학광고를 분석해 본 결과 가장 커다란 문제점은 제한된 광고 횟수로 많은 메시지를 전달하려는 것이었다. 한편의 광고에 전달하려는 메시지를 모두 넣어서 어떤 정보나 브랜드 이미지를 전달하려하는지 모르는 모호한 광고를 집행하고 있는 것이다. 물론 대학광고를 제작할 때 그 특수성 때문에 명확한 하나의 메시지로 함축하기 어려운 것이 사실이다. 하지만 각 대학만의 고유한 특성과 차별성을 인식시키기 위해서는 대학 내부에서부터 자기 대학만의 고유한 특성과 교육의 차별화가 필요하고 장기적인 관점에서 시기별로 교육소비자의 니즈에 부합하는 커뮤니케이션을 위한 전략적인 접근이 있어야 한다. 대학은 입시자원 확보 경쟁에서 광고를 마케팅 커뮤니케이션의 일환으로 바라보고 교육소비자 지향의 마케팅적인 관점에서 다양한 시도를 통해 대학브랜드를 차별적으로 인식시키려는 노력이 필요하겠다.
more초록/요약
This study aims to investigate the status of 'university advertizement creative' and features, then provide basic information which is necessary to build differentiated advertizement creative strategy. Finally, this research tries to play a role in solving the current problems and improving the quality level of university advertizement. The study categorized university advertisements based on forms and contents and figured out the ways which were used in the advertizing. Then, it compared the differences between four-year and two-year university, between universities in Seoul/close to Seoul areas and local cities, between co-up and woman's universities. This study conducts literature review and contents analysis in order to solve research questions. The focus of the study can be summarized as follows: First, the mixed-type of university advertisements has been most widely used to deliver information and information-oriented advertisement followed. Image-oriented advertisement has been less used. Secondly, mixed messages were most widely used in university advertisements and the messages including the vision and future of university were used a lot as well. Thirdly, universities prefer descriptive advertisement skills, followed by notifying messages advertisement. Fourthly, university advertisements use pictures overwhelmingly in order to offer visual effects, followed by illustration and mixed use of both of them. Fifthly, students were most widely used as models in university advertisements, followed by symbols of university. In conclusion of analyzing college advertisements, it has a huge problem. It tris to give too much message by limited chances. It just wants to put all the information as much as possible on one advertisement. So customers get confused and wouldn't catch what the advertisement really wants to say. Of course, when making Korean university advertisement, it can be hard to make that to a single message due to its distinctiveness. However, in order for each university to get recognition of its own unique and distinctive characteristics, it has to start from within, and in a long term, it has to have consistent approach to the communication that deals with the needs of customers, or audiences.
more