검색 상세

노년서사의 문학교육적 의미 연구 : 박완서 소설을 중심으로

Educational literature of old-aged description: - With works of Wan Seo, Park

초록/요약

인간은 누구나 노년의 시기를 맞이한다. 노년의 시기는 ‘삶의 마지막 단계’이며, 죽음이 가까이에서 기다리는 ‘인생의 오후’이다. 노화란 나이든 사람에게 찾아오는, 시간의 흐름으로 인해 인간이 겪어야 하는 불리하지만 불가항력적인 변화다. 자연의 이치인 노년의 시기는 오랜 세월동안 사회로부터 비밀스런 수치의 기간으로 인식되어 왔다. 또한 산업화와 도시화로 인해 역할이 축소된 노인들을 대하는 태도 역시 부정적이다. 젊은 사람들과 동일한 욕망이나 감정, 성, 물질적&#8228;정신적인 요구 등에 있어서도 노인에게는 호의적이지 못하고 추하고 우스꽝스러우며 혐오스러운 것으로 여겼다. 본 연구는 이러한 인식에서부터 벗어나 노년의 삶을 인정하고 포용하며 공존의 삶으로 받아들일 수 있는 힘을 기르는 작업으로서 노년서사의 문학교육적 의미를 연구하였다. 노년서사를 통해 다양한 삶에 대해서 인식하고, 감상하는 수용과 창작으로서의 문학교육을 목적으로 삼았다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 표현교육으로서 내용 요소의 제재 측면에서는 박완서의 노년의 삶을 다룬 작품에 나타난 ‘휴머니즘’에 주목했다. 형식요소로 매체의 측면에서는 소설을 중심으로 하되 수기 및 일기 형식의 수필과 드라마나 영화, 다큐멘터리와 같은 영상 매체 등 다양한 텍스트를 연계하여 실생활과의 거리를 좁혀 단순히 교실에서 배우는 텍스트라는 한계를 넘고자 하였다. 이해교육으로서 방법적인 측면에서도 다양하고 창의적인 활동을 통해 학습자의 주체적이고 능동적인 수업으로 문학을 즐기고 감상할 수 있는 토대를 마련해 주고자 하였다. 노년서사는 노년의 삶을 다룬다. 이는 단순히 고령화에 따른 등장인물의 변화뿐 아니라 사회적&#8228;심리적&#8228;경제적&#8228;신체적&#8228;정서적인 측면 등 다양한 측면에서의 노인 삶에 대한 접근이다. 그렇기 때문에 노년 서사를 통해 세계를 인식할 수 있으며, 자아정체성을 형성하고, 윤리적 가치를 세울 수 있다. 나아가 노년서사를 읽음으로써 주체와 객체 간의 의사소통이 가능할 것이며 문학 능력의 신장, 텍스트에 대한 올바른 이해와 감상, 총체적 삶의 체험 등의 실용성을 얻을 수 있다. 그리하여 박완서의 <환각의 나비>, <오동의 숨은 소리여>, <천변 풍경>에 나타난 노인이 처한 현실과 그 현실에 대한 대응 방식을 중심으로 과정 중심의 독서 활동을 구성해 보았다. 이러한 활동은 주제와 인물 등에 대하여 학생들의 개인적인 반응과 이해를 이끌어 노년서사를 통해 다양성을 파악하는 교육방법이 될 수 있다. 신문 기사나 다큐, 자서전, 소설 등 다양한 서사의 형식과 표현으로 이루어진 노년서사의 활용 가능성을 통해 그 문학교육적 의미를 찾을 수 있다. 우선 노년서사교육은 실제 삶에 대한 교육이기 때문에 생활화로서의 교육이 된다. 청소년인 학습자가 노년이라는 새로운 세계를 만나게 되는 것이다. 그리고 이 세계를 이해하기 위해 노년의 과거 세계를 구성하고 미래를 상상하는 과정에서 다양한 간접 경험을 할 수 있다. 이를 통하여 인지적 지식과 상상력의 세련을 기를 수 있을 것이다. 뿐 만 아니라 서사적 사고와 서사의 생산&#8228;창조의 교육으로서 의미가 있겠다. 또한 노년서사 교육은 문학 읽기의 즐거움과 가치를 얻으며, 사람을 사람답게 하는 정의적 교육의 실천이 가능할 것이다. <핵심 단어> 문학, 교육 과정, 문학교육, 노년, 노년서사, 노년소설, 과정 중심 활동

more

초록/요약

Every human being arrives at old age. Old age is ‘the last stage of life’ and ‘the latter half of life’ that is waiting death on the corner of the life. It is aging that human being should go through uncontrollable change as time goes by. It has been considered a secretly shameful period in the society for a long time. Also old-aged people who reduced their roles has been neglected and excluded in industrial society and urbanization. In the same desire like youth, emotion, sex, physical and mental desire, est. haven’t been allowed to old age and those emotions of old age have been considered filthy and ridiculous. Beyond this recognition, this study is about educational literature of old-aged description that is the power of work accepting the old age life and coexistence. The goal of the educational literature is recognize the various lives through the old-aged description and acceptance of appreciation and creative writing. For attaining this goal this study focuses on the ‘humanism’ in old-aged novel written by Wan Seo, Park on a subject matter. On the media matter, Novels are on the center and connect with various texts like essays, dramas, documents to pass the limit of texts learned oily in the class. On a method, this study makes the fundamental basis that learners enjoy and appreciate literature through diverse and creative activities Old-aged description treats the lives of old age. This is not only the change of characters of old age, but also the approach of old-aged lives on various aspects: social, psychological, financial, physical and emotional. Through old-aged description, learners are able to recognize the world, form self-esteem and establish moral value. Reading old-aged literature makes it possible to communication between the subject and the object and whole experience of life. Also it helps learners to make better abilities of appropriate understanding about text and literature. Then this study makes reading activity processes with reality of old-aged people and how they deal with that reality with <A Butterfly of Hallucination>, <Hidden sound of a Paulownia Tree>, <Landscape of a Riverside> written by Wan Seo, Park These activities can be a method of attracting individual reaction and understanding about the theme and characters. Learners can find the meaning of literature through the old-aged description that is made of various descriptive form and expression. Education with old-aged description is a real life education. Learners in an adolescent period meet the new world, old age. And to understand the old age, learners make the past world of old age and imagine the future as a indirect experience Through this learners are able to build up cognitive knowledge and decent imagination. Also it is important to think descriptive way, produce description and educate the creativity. Moreover, the education of old-aged description makes it possible to obtain the pleasure and value of reading literature and to be able to practice affective education. Keyword : literature, curriculum, education of literature, old age, old age description, old age novel, activity of process

more