새터민의 사회적응을 위한 역사교육 모형
History Education Model for North Korean Defectors' Adjusting to Society
- 주제(키워드) 새터민 , 역사교육 , 사회적응
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최기영
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 2
- 학위명 석사
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045205
- 본문언어 한국어
초록/요약
새터민들이 남한 사회에서 겪는 문화갈등과 심리적 방황은 상당하며, 이들이 겪는 부적응의 주된 원인 중의 하나는 남북한 가치관 차이로 인한 정체성 문제와 소외 의식이다. 이러한 상황을 극복하기 위해서는 공동체의식을 함양하는 것이며 그 방법 중의 하나는 역사인식을 공유하는 것이다. 하지만, 남북한의 역사인식 차이가 상당하여 문화와 가치관의 이질화를 심화시키고 있다. 이러한 문제는 남북 공존과 사회통합과정에서의 적응문제를 보여주는 것임으로 새터민을 위한 모형을 연구해 볼 필요가 있다. 본문에서는 이러한 연구를 위해 새터민의 현황과 특징을 살펴보고, 새터민들이 학습한 북한의 역사인식을 살펴보았다. 북한 역사교육의 목적은 조선혁명을 하는 것이며, 북한의 역사관은 유물사관과 주체사관으로 정리되어 남한의 역사인식과는 상당한 차이가 있다. 이러한 인식차이는 사실유무를 떠나 정착과정에서 갈등의 원인이 되거나 남한 사회에 대한 편향적 인식을 형성할 수 있다. 남과 북은 지나간 과거를 서로 공유하였지만, 과거를 해석하는데는 상당한 차이가 있기 때문에 새터민을 대상으로 한 역사교육에 다음 사항을 고려해야 한다. 먼저, 북한의 역사를 이해하고 남북의 역사를 비교할 수 있어야 한다. 그리고, 새터민들은 전통적인 가부장적 사고에 익숙하여 적극적인 수업참여가 잘 이루어지지않으며, 북한 체제위기로 최근 공교육체계가 정상 운영되지 않아 학력저하가 우려된다. 본문에서는 이러한 상황을 고려하여 새터민을 역사교육 모형-학습지도안과 학습교재를 제시하였다. 새터민을 위한 학습지도안을 작성할 때, 남과 북의 역사서술을 동시에 지도하고 역사인식이 상당한 부분은 직접적인 설명보다는 동영상 자료등을 활용하여 한발 물러서서 접근하는 것이 효과적이다. 그리고, 새터민의 관심과 적극적인 수업참여를 위해 ICT나 역할극 등의 다양한 형태의 수업을 병행하는 것이 효과적이라는 결론 내릴 수 있었다. 특히, 역할극의 경우, 새터민 학생들이 호기심을 가지고 능동적인 학습활동을 통해 학생 스스로 역사사실을 학습하고 감정이입을 통해 당시 상황과 인물에 대한 역사적 판단을 내릴 수 있게 해주었다. 새터민을 위한 학습교재는 북한의 역사교육 내용을 고려하여 남북한의 역사인식차이를 설명하고 조선력사에서 다룬 학습주제를 중심으로 구성하였다. 그리고, 새터민이 역사적 평가를 용어차이로 인한 혼란을 방지하고자 북한 역사용어를 병기하였다. 이러한 새터민을 위한 역사교육에 대한 연구는 아직 미흡한 실정이지만 이는 남북한 공동의 문제이며, 미래 남북 사회통합과정의 선행이라는 점에서 계속 연구해볼 필요가 있다.
more초록/요약
The cultural conflicts and psychological divagation North Korean defectors suffer from in South Korean society are considerable, and one of the chief causes of the maladjustment these people suffer from is the identity issue and a sense of alienation resulting from the differences in the values between South Korea and North Korea. Community spirit should be cultivated to get over this situation, and one of the methods is to share the history recognition. However, the differentia of the culture and values gets more deeply involved because the difference in the history recognition between south and north Korea is considerable. Because this problem shows the adaptation problems in south and north Korean coexistence, and social integration process, it is necessary to study the history education model for North Korean Defectors. We made a survey of North Korean Defectors' present condition and characteristics for these researches in the text, and made a survey of the history recognition of North Korea that North Korea Defectors learnt. The purpose of North Korean history education is to revolutionize Joseon, and the historical view of North Korea has a considerable difference from the history recognition of South Korea by grouping into the materialistic conception of history and subjective historical view. The recognition difference like this can be the cause of the conflict in the settlement process or form an one-sided recognition for South Korean society whether it's true or no. Because South and North Korea have a considerable difference in interpreting the past though sharing the bygone past each other, the following items should be considered in the history education for North Korean Defectors. First of all, we should be able to compare the history recognition of South and North Korea by understanding North Korean history. And, the positive participation in class is not performed well because North Korean Defectors have the traditional patriarchal thinking, and a decline in the scholastic ability is worried because the recent public education system is not operated normally due to the North Korean regime crisis. With the consideration for this situation in the text, it provided the history education model for North Korean Defectors - a learning guidance plan and learning materials. When drawing up the learning guidance plan for North Korean Defectors, it is effective to direct the history description of South and North Korea at the same time and to approach it after receding from it by applying video materials and so on rather than the direct explanation for the different parts in the history recognition. And, we were able to draw a decision that carrying out various forms of instructions such as ICT or some role-playing side by side is effective for North Korean Defectors' interest and the positive participation in class. In particular, the role-playing enabled North Korean Defector students to learn the historical facts for themselves through the active learning activities with their curiosity, and enabled them to form a historical judgment for the situation and persons of the day. The learning materials for North Korean Defectors interpreted the differences in the history recognition between South and North Korea with consideration for the contents of North Korea's history education, and were configured centering around the learning topics treated in [Joseon Ryeoksa] which is North Korea's history textbook. And, North Korea's history terms were also given to prevent North Korean Defectors' confusion due to the term differences in the historical assessment. Though the research on the history education like this for North Korean Defectors is insufficient yet, this is the problem of both South and North Korea, and it is necessary to study this incessantly in that this is the preceding of the integration process of the future South and North Korean societies.
more목차
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 새터민 현황과 적응문제 = 5
A. 새터민 현황과 특징 = 5
B. 새터민의 적응문제 = 6
C. 새터민의 역사관 : 북한 역사관의 특징 = 11
(1) 북한 역사교육의 목적과 특징 = 11
(2) 유물사관 : 사회주의 역사관 = 14
(3) 주체사관 = 14
Ⅲ. 새터민을 위한 역사교육 = 17
A. 새터민 교육의 고려사항 = 17
B. 역사교육 모형 = 19
(1) 표준 학습지도안 = 19
(2) 새터민을 위한 학습지도안 : 의병투쟁 = 26
(3) 새터민을 위한 학습교재 = 45
Ⅳ. 결론 = 48
참고문헌 = 54
부록 새터민을 위한 학습교재 = 58
표목차
표 1 남북한 역사과 교과목표 비교 = 13
표 2 유물사관의 역사발전 5단계 = 14
표 3 한국사(1) 강의교안 = 23
표 4 수업 후, 설문조사 결과 = 41

