검색 상세

교과 독서를 위한 독서 자료 선정과 활용 방안 연구

초록/요약

본 연구는 독서 교육의 활성화를 위한 기반 마련을 위해 교과 독서용 독서 자료 선정 방안과 독서 자료 개발 그리고 이를 활용한 수업 방안을 마련하기 위해 시작되었다. 교과 독서는 독서와 교과 학습을 연계시키는 학습 방법의 하나이다. 독서 교육은 범교과적으로 이루어져야 한다. 독서 교육이 어느 특정 교과에 한정된 교육이 되어서는 안 된다. 독서 교육은 교과 학습의 성과를 최대화할 수 있는 좋은 방안이다. 어느 교과든 그 교과의 특성에 맞는 독서 교육 자료를 개발하고 이를 수업에 활용한다면 학습자의 학업성취도는 향상된다. 이때 각 교과에 맞는 독서자료 개발을 위한 선정 기준이 필요하고, 이에 맞는 독서 자료 선정, 그리고 이를 활용한 수업 방안이 필요한 것이다. 본 연구는 학교 현장의 교과 수업에 필요한 독서 자료 선정 기준을 모색하고, 이에 맞는 자료 개발과 수업 방안을 강구했다. Ⅱ장에서는 잘 알려진 단체들의 독서 자료 선정 기준과 실태를 알아보고, 이의 문제점을 살폈다. 그리고 여러 단체들이 제시한 독서 자료 선정 기준 중에서도 가장 많이 언급되는 기준을 중심으로 올바른 독서 자료 선정 기준의 대략을 살폈다. 이러한 기준들은 교과 독서 자료를 선정하는데 참고 자료로 활용하였다. Ⅲ 장에서는 교과 독서를 위한 독서 자료를 선정하는 기준을 세우고 그 기준에 따라 교과 독서 자료 목록을 만들었다. 교과 독서의 특성상 특정 교과와 특정 단원과의 연계성을 고려하여 최인훈의 󰡔광장󰡕을 학습하기 위한 독서 자료를 선정 기준에 맞게 선정하고, 수업에 활용할 수 있도록 목록화하고 가공하였다. 아울러 교과 독서를 위한 수업 모형으로 ‘독서 지도 교수 학습 모형’과 ‘독서 지도 단계별 교수 학습 활동 모형’을 활용하여 수업 모형을 만들고, 이를 학습 지도안에 반영하여 구체적인 교과 독서 수업 전개 과정을 설명하였다. Ⅳ 장에서는 교과 독서의 효과를 검증하기 위해 교과 독서 수업을 참관한 교사들의 반응과 참여한 학생들을 대상으로 교과 독서 자료와 교과 독서 수업에 대한 학생 반응을 조사하였다. 교과 독서 자료에 대한 흥미도와 학습에 대한 유용성, 교과 독서가 수업에 준 영향, 교과 독서 자료와 일반 참고서의 유용성 비교 등을 조사했는데 대체로 긍정적인 반응이 나와 교과 독서 자료가 수업에 큰 도움을 준 것으로 파악되었다. 이제까지의 논의를 통해 교과 독서는 교과와 연계한 그리고 학습자들의 인지적, 정의적 발달을 고려한 자료를 토대로 이루어진다면 학습자들의 수업 참여도나 학업 성취도 향상에 크게 기여하는 것으로 파악되었다. 이를 위해서 교사의 치밀한 사전 준비가 필요하며, 이러한 수업이 가능한 시설이 뒷받침되어야 한다. 무엇보다도 이러한 교과 독서를 활용하여 수업의 효과를 극대화시킬 수 있는 교육 과정의 마련이 필요할 것이다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to provide effective criteria for selecting proper reading material for contents-area reading, to develop reading materials and to offer teaching plans using those criteria and materials. Contents-area reading is one of the learning methods to connect reading with academic studies. All content teachers in a school are recommended to participate in implementing and enhancing reading strategies in the classroom. That is to say, reading instruction should not be limited in a specific subject or course. Reading instruction is an effective way to accelerate all students to advanced levels of performance in their academic studies. Students' academic performance would be improved with proper use of reading material to each subject. Therefore, this study aims to develop teaching practices related to reading instruction as well as reading material selection criteria which are useful to actual lessons in the classroom. In chapter 2, reading material selection criteria by well-known associations of reading instruction and the problems of the criteria are examined. The most frequently referred reading material selection criteria by the associations serve as the guideline to make a list of contents-area reading materials for this study. In chapter 3, reading material selection criteria for the contents-area reading is newly designated and a list of books are chosen according to the criteria. Reading materials to study <The Square> by Choi In-hoon are selected, listed and modified to serve as adequate materials for classroom teaching. Two exemplary model classes for contents-area reading are presented and applied to a lesson plan: 'A model class of teaching-learning on reading instruction' and 'A model of a step-by-step class procedure on reading instruction' In chapter 4, the effectiveness of reading material and teaching methods concerning contents-area reading is measured by surveying participant students. The survey proves the positive effectiveness of contents-area reading on participant students’ interests and performance in academic studies, classroom teaching and the usefulness of contents-area reading material over other general references. Based on the discussion so far, I state that contents-area reading will motivate students’ participation in class and foster their academic achievement if reading materials are organized appropriately in line with students’ cognitive and emotional development as well as their academic courses. To achieve success for all students, teachers need to become highly sophisticated and diagnostic in their approach to reading instruction and thoroughly prepared. School facilities should be upgraded as well. Above all, the solid curriculum based on contents-area reading should be regarded a prerequisite to maximize the effectiveness of education in classroom.

more

목차

Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제 제기 및 연구 목적 = 1
2. 선행 연구의 검토 = 5
3. 연구 방법 및 범위 = 7
Ⅱ. 독서 자료 선정 실태와 선정 방법 = 9
1. 독서 자료 선정 실태와 문제점 = 9
2. 독서 자료 선정 기준의 필요성 = 23
3. 독서 자료 선정 기준 정하기 = 26
Ⅲ. 교과 독서를 위한 독서 자료 선정과 활용 = 30
1. 교과 독서를 위한 독서 자료 선정 = 32
2. 교과 독서 수업을 위한 준비 = 36
3. 교과 독서 수업의 실제 = 43
Ⅳ. 교과 독서의 효과 = 50
1. 교과 독서 자료에 대한 열독률과 흥미도 = 53
2. 학습에 대한 유용성 = 55
3. 교과 독서가 수업에 준 영향 = 56
4. 교과 독서 자료와 일반 참고서의 유용성 비교 = 57
Ⅴ. 결론 및 제언 = 59
참고문헌 = 63
부록 = 67
국문초록 = 78
표목차
표 Ⅲ-1 문학교과서별 『광장』 학습 내용 = 32
표 Ⅲ-2 『광장』을 위한 교과 도서 목록 = 34
표 Ⅲ-3 독서 지도 교수 학습 모형 = 44
표 Ⅲ-4 독서 지도 단계별 교수 학습 활동 모형 = 45
표 Ⅳ-1 교과 독서 자료 열독률 = 54
표 Ⅳ-2 독서 자료에 대한 흥미 = 54
표 Ⅳ-3 학습에 대한 유용성 = 55
표 Ⅳ-4 교과 독서가 수업에 준 영향 = 56
표 Ⅳ-5 교과 독서 자료와 일반참고서의 유용성 비교 = 57

more