검색 상세

영어 말하기와 쓰기를 중심으로 한 발표 수행평가 활동에 관한 연구

Study on Performance Assessment in English Class Focusing on Speaking & Writing

초록/요약

In this thesis, a variety of activity plans was designed to help students to improve their speaking and writing skills through task-based learning in performance class. Textbooks are not only a source of words and grammatical knowledge but a source of scientific, sociocultural, and practical sources. Thus, I have used textbooks and materials related to the content of the text to design activities for performance assessment and its criteria. Before planning up the activities for presentation, teaching and learning instructions are studied and applied such as communicative language teaching, process writing, cooperative learning, and task-based instruction. In the process of developing activities, one of the most important things is that all kind of presentation activities should be designed to improve a students' confidence of in English speaking and writing. To develop students' speaking & writing ability through performance tests, teachers should give the students appropriate feedback on each presentation. Especially, teachers' feedback is very important in writing activity because students could recognize what they are good at. The teacher's appropriate feedback will give students confidence to motivate their participation in class performance. In in-class activities, teachers have to attempt to make students find their own words to express their thoughts, and then write something reacting to the materials. Although it is not enough for them to practice writing their ideas in English, the students should show enthusiastic interest through cooperative writing activities. It is clear that writing is necessary for students to gain confidence when learning English through the performance assessments in class. For the development of performance assessment, data are collected through class observations, videotaped classes, student surveys, and paper tests. The analysis of the data shows that all activities as learner-centered activities, whether they are individual ones or not, give confidence to students in English speaking and writing. Some suggestions are made that teachers should devise all activities as learner-centered ones to improve speaking and writing ability of students and that standard criteria should be given to students in each activity. Through class performance, students should be able to speak and write English better.

more

초록/요약

이 논문에서는 수행 평가를 중심으로 말하기 및 쓰기 능력 향상을 위한 발표 수업을 계획하고 수업모형을 개발하여 고등학교 2학년 학생 대상으로 그 자료를 직접 수행 평가에 적용하고 그 수행의 결과로 수행 활동을 거친 학생들의 영어 지필고사 성적 및 태도에 변화가 있는지를 알아내고자 하였다. 입시를 전혀 고려하지 않을 수 없는 인문계 고등학교 현실에서 학생들에게 어떤 수업 모델로 어떤 자료를 제공해야 실질적인 도움이 될 수 있을까 고려하면서, 의사소통 중심의 영어 교실교육을 지향하고자 과업중심 교수법과 협동학습이론, 그리고 과정 중심접근법의 장점을 이용한 과정중심 쓰기 지도법을 도입하여 소그룹 위주의 다양한 평가 활동이나 개별 평가 활동 자료로 구성하여 적용했다. 기본적으로 학생들의 영어 말하기에 자신감을 키워주고 쓰기 능력의 향상을 위해 모든 수행평가 수업은 개개인의 창의력을 유도하게끔 재구성한 발표 수업 형태로 구성하여, 영어교과 시간의 수업 참여율보다 점차 많은 학생들의 적극적인 수업 참여를 이끌어내고자 했다. 연구의 결과, 1년 동안 발표 수행평가 활동을 지속해 오면서 교실수업에선 소극적인 성격이어서 자신을 전혀 표현하지 않던 학생들이 발표 수행 활동수업을 통하여 두드러진 모습을 보여 교사와 학급 친구들을 놀라게 했다. 밝고 재미있게 수행하며 머뭇거리는 횟수가 줄어드는 모습에서 이 연구과제의 목표인 자신감 있게 영어 말하기에 도전하고 있다는 가능성을 보았고, 학생의 잠재된 능력을 발견하는 수행 활동이 마치 학생들과 가슴을 열고 대화하는 것처럼 느껴져서 뿌듯하였다. 그리고 능동적인 발표 수행 수업이 영어 지필고사 성적에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보기 위한 정규고사 성적 분석 및 수행 평가와 성적간의 상관관계 분석에서도 매우 유의미한 결과를 도출했다. 위 연구를 통하여 영어 교사가 교실에서의 자신의 역할을 제고하면서 학생들에게 필요한 자료를 스스로 제작하여 활용하며 학생과의 상호 공감대를 이끌어 낼 수 있는 수행 활동을 계속해 나간다면 진정한 의미의 의사소통 능력의 향상에 기여하는 일이 될 것이라고 확신한다.

more

목차

Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구의 목적 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 의사소통중심 교수법 = 4
2. 과업중심 교수법 = 5
3. 협동학습이론 = 6
4. 과정중심 교수법 = 7
5. 발표학습과 활동 = 9
6. 선행수업 실천사례 연구 = 11
Ⅲ. 연구의 방법 및 절차 = 13
1. 연구문제 = 13
2. 연구대상 = 13
3. 연구의 절차 및 주요활동 = 14
4. 연구방법 = 14
IV. 연구과제의 실행 = 21
1. 말하기와 쓰기를 연계한 발표수업 모형 개발 = 21
2. 연구과제 실행 = 23
2.1 연구 과제 1의 실행 = 23
2.2 연구 과제 2의 실행 = 36
2.3 연구 과제 3의 실행 = 50
Ⅴ. 연구의 결과 = 67
1. 연구 실천의 결과 분석 = 67
Ⅵ. 결론 및 제언 = 70
1. 결론 = 70
2. 제언 = 72
참고문헌 = 74
국문초록 = 77
부록 = 79
표목차
표 1 실천과제 실행 계획 = 15
표 2 2학년 1학기 영어성적분포도 = 16
표 3 연구 실천과제 설정 = 19
표 4 지학사 (이 맹성 저) 고등영어 교과서 재구성 = 21
표 5 연구과제 1의 실행중점 및 실천내용 = 23
표 6 말하기 수행평가 활동별 수업 형태 = 24
표 7 연구과제 2의 실행중점 및 실천내용 = 36
표 8 쓰기 수행평가 활동별 수업 형태 = 37
표 9 연구과제 3의 실행중점 및 실천내용 = 50
표 10 J 고 영어Ⅰ평가 척도안 = 51
표 11 평소학습 활동 세부 평가 장면 = 52
표 12 2학년 1, 2학기 중간고사 성적비교 분포도 = 62
표 13 2학년 발표수행 실행반 1, 2학기 중간고사 성적 분포도 = 63
표 14 1학기말 영어성적 비교 T-Test = 65
표 15 2학기 중간 영어성적 비교 T-Test = 66
표 16 수행평가와 지필고사 성적간의 상관관계 분석 = 68
그림목차
그림 1 학생 슬로건 수행 발표 장면 = 25
그림 2 학생 팝송 수행 발표 장면 = 26
그림 3 학생 영시 수행 발표 장면 = 28
그림 4 학생 Dream House 연설문 수행 발표 자료 = 30
그림 5 학생 Speech 수행 발표 자료 = 33
그림 6 학생 영화 감상문 수행 발표 장면(1) = 39
그림 7 학생 영화 감상문 수행 발표 장면(2) = 40
그림 8 학생 Literature Circles 수행 발표 자료 = 42
그림 9 학생 Comments & Letters 수행 발표 자료 = 44
그림 10 학생 「진달래 꽃」수행 발표 자료 = 46

more