검색 상세

설화의 통합적 교수 및 학습 방안 연구 : <장자못 전설> 설화를 중심으로

A comprehensive teaching and learning method : Based on <The Legends on Pond Jangja >

초록/요약

본 연구는 설화의 독자적 특징을 최대한 반영한 설화 교육 방안을 만드는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 설화의 통합적 교수와 학습의 방안을 제시하였다. 설화는 문자로 기록되기 이전에는 말로써 전달되었던 이야기였다. 그러므로 설화를 학습 할 때는 기록된 설화 작품뿐만 아니라 설화가 말로써 전달되어온 그 과정에서 일어나는 소통적인 특성까지 반영되어야 할 것이다. Ⅱ장 ‘설화 교육과 통합적 교수-학습’ 에서는 설화의 통합적 교수-학습을 위한 이론적인 토대를 마련하고 하였다. 설화의 특징을 바탕으로 설화 교육에서 교수-학습 할 수 있는 설화의 독자적인 특징에 대해 논의해 보았다. 이렇게 찾아진 설화의 독자적 특징이 학교 교육에서 온전히 다루어지지 않은 점을 들어 이를 보완할 수 있는 방안으로 설화의 통합적 시각을 제시하였다. Ⅲ장 ‘<장자못 전설>의 통합적 교수와 학습’ 에서는 앞서 설명한 통합 체계를 교수-학습 방안으로 구체화 하였다. 이를 위해 설화의 한 작품인 <장자못 전설>제재를 선택하여 그 적절성을 분석 한 후, 구체적인 교수-학습 방안을 마련하였다. 우선 ‘듣기ㆍ말하기 통합 교수-학습 방안’ 에서는 실제 구연하고 듣는 행위를 통해 설화의 구술적 특징을 이해토록 구성하였다. 다음으로 ‘읽기ㆍ쓰기 통합 교수-학습 방안’ 에서는 설화가 견고한 구조를 지닌 이야기임을 알고 이야기를 새롭게 각색하는 활동을 통해 설화의 소통 체계를 학습토록 구성하였다. 마지막으로 ‘듣기ㆍ말하기ㆍ읽기ㆍ쓰기ㆍ감상의 통합 교수-학습 방안’ 에서는 지금까지 학습한 듣기ㆍ말하기ㆍ읽기ㆍ쓰기에 해당하는 언어 사용 능력이 문학 감상과 총체적으로 통합 될 수 있도록 구안하였다. 탐구공동체 안에서 토의하는 과정은 자연히 듣고 말하는 과정이 수반되고, 이를 기록하고 비판적으로 사고하며 읽는 과정이 수반된다. 이 과정에는 자연히 앞서 교수-학습한 언어 사용 능력이 감상 능력과 총체적으로 통합되어 학습 할 수 있도록 하였다. 본 연구는 설화를 온전히 이해하기 위해선 현재 기록되는 설화 뿐만 아니라 설화가 기록되기 이전의 말로써 전달되어오는 과정에도 주목하여 연구를 진행하였다. 설화가 말하고 듣는 과정과 읽고 쓰는 과정이 소통되는 특성은 어느 문학 작품 보다 효과적으로 통합 체계를 교수-학습하기에 좋은 제재로 보았기 때문이다. 이는 설화의 특징을 학습하는 것이 단순히 옛 이야기를 감상하는 것으로 그치는 것이 아니라 현실 상황에서 활용할 수 있는 언어 사용 능력을 함께 향상시킬 수 있도록 배려한 점에 본 연구의 의의가 있겠다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to create a folktale education method which maximized the reflection of independent characteristic of folktales. In order to implement the method, the study suggested a comprehensive teaching and learning method as follows. A folktale, before it was written, was a story delivered in oral communication. In learning folktales therefore, it is necessary to reflect not only a written folktale story but even the communicative characteristic which is developed in the specific process. The ‘Comprehensive teaching-learning’ in chapter Ⅱ provides a theoretical foundation arranged for the comprehensive teaching-learning of folktales. Furthermore, a discussion was carried out on the independent characteristic of folktales which enabled to perform teaching-learning method in folktale education based on the characteristic of folktales. By pointing out discover of the independent characteristic of folktales in such way is not being properly handled, the study suggested a comprehensive vision of folktales which allows problem supplement. The ‘Comprehensive teaching-learning’ of <The Legends on Pond Jangja> of chapter Ⅲ systemized the aforementioned integration system to a teaching-learning method. For the method, a folktale story, <The Legends on Pond Jangja> was selected as a theme and a systematic teaching-learning method was provided following analyzing its adequacy. Firstly, ‘a comprehensive teaching-learning method for listening and speaking’has been devised so that it helps to comprehend a dictation character of folktales through actual oral narrations and a conduct of listening. Secondly, 'a comprehensive teaching-learning method for reading and writing' was designed to help learn a communication system of folktales through activities involved in dramatizing new stories and to comprehend the fact that a folktale is a story of solid structure. Lastly, the study has framed a draft so that language using ability subject for listening, speaking, reading and writing which have been provided in ‘a comprehensive teaching-learning method of language utilization capability and emotion’may be totally integrated with culture apperception. A process of discussion in the boundary of a exploration community naturally accompanies listening and speaking activities and it also accompanies a writing activity for what have been spoken, listen and a course of reading while utilizing critical thinking. The study aimed to cultivate language using the ability which is influenced by the aforementioned teaching-learning so that the ability may be learned through total integration. In an attempt to fully comprehend folktales, the study was proceeded while focusing not only on the folktales written today but also, it observed the process of transmission before folktales were put in writings. The reason for folktales having characteristics which communicate reading and writing, and a process of speaking and listening would be thanks to an excellent subject matter which is suitable for teaching-learning a comprehensive system more effectively compare to other literatures. The finding of the study would be significant as learning the characteristic of folktales is not mere appreciation of an old fairly tale but it actually considered for language utilization skills applicable for practical situations.

more

목차

Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 목적과 의의 = 1
2. 선행 연구 검토 = 3
2.1. 설화교육 관련 논의 = 3
2.2. <장자못 전설>관련 논의 = 6
3. 연구방법 = 8
Ⅱ. 설화 교육과 통합적 교수-학습 = 11
1. 설화의 독자적 특징 = 11
1.1. 말로써 존재하는 이야기 = 11
1.2. 견고한 구조를 가진 이야기 = 11
1.3. 계속적으로 재창조 되는 이야기 = 12
2. 현행 설화 교육 양상과 문제점 = 14
3. 설화 교육의 통합적 시각 = 24
Ⅲ. <장자못 전설>의 통합적 교수와 학습 = 30
1. <장자못 전설>제재 적절성 분석 = 30
2. <장자못 전설>의 통합적 교수와 학습 방안 = 42
2.1. 듣기ㆍ말하기 통합 교수-학습 방안 = 44
가) 듣기ㆍ말하기 통합 교수-학습 선정 근거 = 46
나) 설화의 구술적 특징 이해. = 49
2.2. 읽기ㆍ쓰기 통합 교수-학습 방안 = 59
가) 읽기ㆍ쓰기 통합 교수-학습 선정 근거 = 60
나) 설화의 소통적 특징 이해 = 62
2.3. 듣기ㆍ말하기ㆍ읽기ㆍ쓰기ㆍ 감상의 통합 교수-학습 방안 = 71
가) 듣기ㆍ말하기ㆍ읽기ㆍ쓰기ㆍ감상의 통합 교수-학습 선정 근거 = 72
나) 설화의 심층적 의미 감상 = 73
Ⅳ. 결론 = 85
참고문헌 = 89
국문초록 = 94
표목차
표1 교과서에 제시된 <용소와 며느리 바위> 학습 목표와 학습 활동 = 16
표2 조윤형의 구전 설화 채록 양식표 = 20
표3 <오봉산의 불>과 <이야기 주머니>학습 및 내용 활동 = 22
표4 <장자못 전설>의 구조 = 35
표5 설화 특징과 학습 활동의 연관성 = 42
표6 <장자못 전설> 교수-학습 운영 계획 = 43
표7 1차시 교수-학습 지도안 = 44
표8 10학년 듣기ㆍ말하기 내용 요소 = 47
표9 듣기ㆍ말하기 교육에서 다루어져야 할 지식 내용 = 48
표10 구연 활동 서술평가지 예시 = 54
표11 공감적 듣기의 내용 요소 = 57
표12 2차시 교수-학습 지도안 = 59
표13 10학년 읽기ㆍ쓰기 내용 요소 = 61
표14 구조 파악을 위한 질문지 = 65
표15 <장자못 전설>교과서 학습활동 자료 = 66
표16 희곡 형식으로 각색한 <장자못 전설> 학습 자료 = 68
표17 편지 형식으로 각편한 <장자못 전설> 학습 자료 = 69
표18 3차시 교수-학습 지도안 = 71
표19 10학년 문학 내용 요소 = 73
표20 <장자못 전설>의 추론적 이해를 위한 개별 질문지 = 75
표21 토의지 참고자료 = 82

more